Cider, gjær og OG.

Hei

Har planer om å sette cider om ikke så altfor lenge, planen er da å juice epler som utgangspunkt.
Har forstått det slik at når man juicer epler, så finnes det naturlig villgjær i denne. Men kan man tilsette ekstra gjær i tillegg? Isåfall, hvilken gjær har dere brukt å vært fornøyd med?

Tenkte å sette 2-3 batcher på 5l i starten for å prøve ulike typer gjær og en uten tilsatt gjær.

Hva tror dere den naturlig OG i epler vil være? Eks, 5l eplejuice med OG 1.035, hvor mye sukker må jeg tilsette for å få opp OG til 1.060?

-Bendik
 
Eg sette sider på epleråsaft frå Aroma eple i fjor haust. OG 1.042.

Det vil finnast villgjær og bakteriar i råsaft. Ein kan tilsetje gjær. Ein kan og svovle fyrst, for å ta knekken på vilgjær og bakteriar før ein tilset gjær.

Villgjær og bakteriar er spanande, men uforutsigbart. Det kan gje komplekse smakar, gode smakar og dårlege smakar. Og det tek ofte lang tid.

Svovling og kommersiell gjær er meir trygt, gir gjerne litt meir einsidig smak, og gjærar fortare.

Gjærar ein på lågare temperatur, og gjæringa går seint, vil ein vanlegvis bevare meir eplearoma.

Det er lite næring for gjær i eplesaft, så det er å anbefale å tilsetje gjærnæring for å unngå at gjæringa stoppar opp. I ale fall for nybyrjarar.

2,6 gram sukker/pr liter aukar SG med eit poeng.

Veldig mykje god informasjon på The Wittenham Hill Cider Portal

Eg brukte Mangrove Jack sin sidergjær. Den virka greit, gav litt svovelaroma, ikkje så veldig klar eplearoma/smak. Kanskje avdi den gjæra ganske fort på ganske høg temperatur.

Mykje god informasjon om sidergjær i Scottlab Cider Handbook
 
Takk for mye bra informasjon, skal sjekke ut de linkene du linket til :)

Tenker jeg skal prøve en med bare villgjær, en med villgjær og tilsatt gjær og en med kokt saft og bare tilsatt gjær.
 
Da ble det omsider endelig satt en cider. :) Juicet epler fra hagen, fikk et sted mellom 15-20l eplesaft. Har ikke gjort noe annet en å satt karet i kjøleskapet på rundt 8 grader. Tenkte å la denne spontangjære uten å gjøre noe ekstra. Men det ble veldig mye skum osv, gjør det noe? Må få lest litt mer om dette, kommer sikkert til å stå en 6mnd tipper jeg. Bør jeg stikke om underveis? Kanskje tilsette litt ekstra sukker? OG ble 1042. IMG_20160924_151022.jpg IMG_20160924_153311.jpg IMG_20160924_162647.jpg
 
Spanande prosjekt. Har tenkt tanken om det same, men eplehausten hjå foreldra mine har svikta dei siste åra. Det blir sider på råsaft frå bonde i staden. Difor veit eg ikkje noko angåande grums og skum, men eg vil tru det søkk til botn etterkvart.

Det er vanleg å stikke om etter at den er utgjæra. Det er vel begrunna med at du kan få smakar frå autolyse av daude gjærceller. 6 mnd. er og lenge å ha noko ståande på plast. Sideren har ikkje godt av mykje luft, så omstikking til pet- eller glasballong blir anbefalt. Helst med lite tomrom på toppen.

Om du vil ha den sterkare, kan du tilsetje sukker. Den endar vel rundt 5,5 % utan.

Kvifor har du vald gjæringstemperatur på 8 grader?
 
Satt den på 8grader fordi jeg hadde lest et sted at cideren blir bedre med kald gjæring, men har økt den til 15 grader i dag. Kommer til å måle SG fremover å følge med, så stikke om på flasker for ettermodning.
 
Spennende prosjekt.

Har prøvd oss på Sider i høst vi også.

Vi pressa epler og endte opp med 30 liter råsaft med OG på 1.045 som vi tilsatte en Saisongjær.

Har skjønt i ettertid at det ville vært lurer å bruke en sidergjær.
Vi har også gjæret på litt for høy temperatur. (20grader)
Den er snart utgjæret nå, og har en fin syrlig eplesmak, med innslag av saisongjæret.


Vi har også tenkt å søte den med laktose og tappe den på flasker så fort den er utgjæret.

Har skjønt vi har gjort en deil "feil" i prosessen, men jeg har allikevel trua på at dette kan bli drikkbart.

Følger denne tråden for å se hvordan det ender opp og for tips og triks.
 
Satt den på 8grader fordi jeg hadde lest et sted at cideren blir bedre med kald gjæring, men har økt den til 15 grader i dag. Kommer til å måle SG fremover å følge med, så stikke om på flasker for ettermodning.

Ok. Kald gjæring vert ofte anbefalt for god smak, men eg har ikkje sett så låg temperatur, så eg var litt nyskjerrig på begrunninga. Er det villgjær du har lese om som jobbar på 8 grader? Det kan godt hende det er supert, eg har ikkje erfaring med villgjæra sider.
 
Husker ikke hvor jeg leste det nå, men kan godt være at 8grader var litt i kaldeste laget. Vi får se om det skjer noe de neste dagene :)
Om den ikke begynner å gjære kjøper jeg noe cidergjær og tilsetter.
 
Eg sette sider på epleråsaft frå Aroma eple i fjor haust. OG 1.042.

Det vil finnast villgjær og bakteriar i råsaft. Ein kan tilsetje gjær. Ein kan og svovle fyrst, for å ta knekken på vilgjær og bakteriar før ein tilset gjær.

Villgjær og bakteriar er spanande, men uforutsigbart. Det kan gje komplekse smakar, gode smakar og dårlege smakar. Og det tek ofte lang tid.

Svovling og kommersiell gjær er meir trygt, gir gjerne litt meir einsidig smak, og gjærar fortare.

Gjærar ein på lågare temperatur, og gjæringa går seint, vil ein vanlegvis bevare meir eplearoma.

Det er lite næring for gjær i eplesaft, så det er å anbefale å tilsetje gjærnæring for å unngå at gjæringa stoppar opp. I ale fall for nybyrjarar.

2,6 gram sukker/pr liter aukar SG med eit poeng.

Veldig mykje god informasjon på The Wittenham Hill Cider Portal

Eg brukte Mangrove Jack sin sidergjær. Den virka greit, gav litt svovelaroma, ikkje så veldig klar eplearoma/smak. Kanskje avdi den gjæra ganske fort på ganske høg temperatur.

Mykje god informasjon om sidergjær i Scottlab Cider Handbook



Hvor mange dager tok det fra du pithcet gjær til du flasket sideren din?
 
Eg let den stå 3 månader før flasking. Gjæringa går fort viss det er varmt, seinare viss det er kald. Det var litt varmt i bua mi, rundt 18 grader. Då tok det om lag 14 dagar å nå FG. Etter at sideren har nådd FG, kan det skje ei ny gjæring, malolaktisk gjæring, som mellom anna omdannar eplesyre til mjølkesyre. Mjølkesyre er mindre syrleg enn eplesyre, så det kjem litt an på om du tykkjer sideren er for sur eller ikkje. Dei fleste finn at smaken vert betre om sideren får stå lenge. Tradisjonelt står sideren til bøndene frå haust til vår. Eg reknar med den då har pause på vinteren og det blir malolaktisk gjæring på våren. Malolaktisk gjæring er sterkt redusert under 15 grader. Mange flaskar sider tidlegare, mange let den stå lenger.
 
Eg let den stå 3 månader før flasking. Gjæringa går fort viss det er varmt, seinare viss det er kald. Det var litt varmt i bua mi, rundt 18 grader. Då tok det om lag 14 dagar å nå FG. Etter at sideren har nådd FG, kan det skje ei ny gjæring, malolaktisk gjæring, som mellom anna omdannar eplesyre til mjølkesyre. Mjølkesyre er mindre syrleg enn eplesyre, så det kjem litt an på om du tykkjer sideren er for sur eller ikkje. Dei fleste finn at smaken vert betre om sideren får stå lenge. Tradisjonelt står sideren til bøndene frå haust til vår. Eg reknar med den då har pause på vinteren og det blir malolaktisk gjæring på våren. Malolaktisk gjæring er sterkt redusert under 15 grader. Mange flaskar sider tidlegare, mange let den stå lenger.


Min har stått 2 uker på 18 grader til helgen. Hadde tenkt å flaske etter 3 uker og så la den stå på flaske til jul. Blir det feil?
 
Min har stått 2 uker på 18 grader til helgen. Hadde tenkt å flaske etter 3 uker og så la den stå på flaske til jul. Blir det feil?
Smak på den du. Viss du er nøygd, er det ikkje feil. Den vil nok utvikle seg på flaske og. Greit å vere sikker på at den er ferdiggjæra, slik at du ikkje får flaskebomber. Har du oechslevekt?
 
Kan ihvertfall tilføye at cideren er kommet godt i gang med gjæring (tror jeg). Har ikke målt SG enda, men det plutrer i gjærlåsen og det skjer ting i bøtta :)
 
En liten update; Cideren ble satt den 24.09, OG var da 1045. Målt SG den 15.10 viste 1030. I dag en mnd etter målte SG 1020. Så ting skjer :D

Valgte å stikke cideren om til nytt kar i dag, for å minske bunnfall, grums og skum. Endte med ca 17l ren saft.

Satt den tilbake i skapet på 14°c så får vi måle på nytt om noen uker :)

Smaken synes jeg var veldig god, veldig syrlig. Men tenker kanskje dette bedrer seg med lang lagring og at den vil bli litt tørrere jo lenger ned den gjærer.

Er fortsatt litt usikker på når jeg skal flaske den, men det får nesten måling av SG bestemme. Håper den stopper på rundt 1000.
 
Var litt usikker på om det fortsatt var noe aktivitet etter jeg stakk om cideren til nytt kar, men etter ny måling i dag er den på 1012, så den rykker stadig frem i køen ;) Smakte veldig godt gjorden den også :)
 
Målte SG i dag, da var den 1005. Akuratt en måned siden var den 1012. Siste måneden har den ikke hvert stabil på 14grder, men variert mellom 11-14grader. Kan vi flaske den nå, eller bør vi vente litt til?
 
Tilbake
Topp