Cider (norsk)

Jeg sitter å tenker på å sette en cider.
Har lest litt rundt og blir aldri helt enig med meg selv...

Hvordan skal en cider smake? tørr? søt? med eller uten kullsyre?
Hvordan gjør jeg det enkelt og får best mulig restultat?

Jeg har kjøpt inn gjær til formålet Wlp775, da turen til min lokale gjær pusher er vell 4 timer tur/retur
 
En beste videre får du med upasteurisert eple most hvor du lar den naturlige gjæren gjøre jobben. Men har og gjort cider med kjøpe jus og tilsetning av hageepler og med us 05 ble fin begge de og men " naturgjær" har en tendens å gjøre cideren noe tørrere og friskere. Jeg liker det best og med eller uten bobler er litt hips om happ men brygger medtank på ikke å karabinere ligger jeg gjerne alkohol% noe høyere får å litt mer "kropp" på den.
 
Driver nå med saftkoker å en haug med epler, litt usikker på eplecider , men hvordan gjorde du det ? ( oppskrift?)
vannet du ut safta ? tilsatte du gjær, sukker ? hvordan unngikk du villgjær da de "lærde"mener det skal stå ca 12 månder?? og tappet du om underveis??
 
Det fins mange måtar å lage sider på. Viss du les her, blir du kanskje litt klokare.

Det er nok ikkje så vanleg å lage sider på kokt saft, men det går nok fint. Antek at villgjæren og bakteriar blir drept, slik at du bør tilsetje gjær. (Med råsaft unngår ein villgjær ved svovling, tilsetjing av gjær, bruk av gjærlås og god hygiene). I motsetning til med øl, er det nesten ikkje noko att å ete etter gjæringa med vanleg gjær. I tilleg vil syre- og alkoholnivået beskytte sideren. Noko aktivitet vil likevel kanskje forekomme. Malolaktisk gjæring, der bakteriar gjer eplesyre om til mjølkesyre.

Eg ville ikkje ha vatna ut, viss du ikkje har veldig høg SG på safta. Viss SG er låg, eller du vil ha mykje alkohol i sideren, kan det vere aktuelt å sukre.

Vil du ha heilt klar sider bør du tilsetje pectolase.

Langsom gjæring gir meir eplesmak, gjæringa går fortare med gjærnæring. Det blir ein vurdering om ein vil bruke det eller ikkje. Det kan vere risiko for at gjæringa stoppar opp utan gjærnæring.

Desserteple har meir syre enn sidereple. Gjæren Lalvin 71B bryt ned noko syre under gjæring og blir truleg mitt val neste år.
 
Jeg har hatt hell med å gjære eplesaft med Brettanomyces Clausenii. Halve batchen tørrhumlet jeg med Nelson, det synes jeg løftet den noen hakk.
 
Altså juice fra butikk?
Vurdere selv å bare kjøpe 30 liter juice(ikke fra konsentrat) å bare hive oppi gjær å la det stå til!
 
Jeg har brukt saft (det norske ordet for "juice") fra presse og saft fra butikk. :) Fra butikk kjøpte jeg småfjong saft. Mistenker at kjiip saft gir kjiip sider.
 
Har lett litt rundt på di lokale butikkene etter juice som ikke er fra konsentrat, ser for meg at jeg får bedre smak av dette
 
Jeg hadde tilgang til en hel del epler så jeg skaffa meg en gammel kvistkvern og en manuell fruktpresse. Vi pressa ca 30 liter most i høst så jeg tok 11 liter samme med et halvt rør fersk cidergjær (husker ikke type) og lot det stå på PET flaske med gjærlås i ca 4 mnd i kjelleren som holder ca 10 grader. Flaska for ca 1 mnd siden og smakte for noen dager siden. Denne ble veldig fint balansert med tørr/litt sødme. Jeg sitter igjen med inntrykket av at valg av epler når man gjør det sånn jeg gjorde er helt avgjørende. Både besteforeldre og koner er veldig fornøyd med resultatet. De minste fikk bare smake på mosten :)

Uansett et kjempegøy prosjekt for hele familien og kan varmt anbefales.
 
Sitter å lurer på å sette en cider selv faktisk men jeg er tilhenger av å ha kullsyre i cideren og at den er halvtørr/tørr. Hvis man bruker gjærstopper, åssen er det da med å prime til flasking? Dreper man gjæren liksom? Har ikke mulighet til å karbonere på fat.
 
Vil nokk tro du dreper gjæren og ender opp med cider uten kullsyre! Tror du må investere i fatanlegg![emoji106] 1000 ganger lettere enn flaskekarbonering


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sitter å lurer på å sette en cider selv faktisk men jeg er tilhenger av å ha kullsyre i cideren og at den er halvtørr/tørr. Hvis man bruker gjærstopper, åssen er det da med å prime til flasking?
Dersom du vil ha cider med en del sødme igjen og fremdeles vil flaskekarbonere er det en løsning. Vel og merke dersom du har litt pågangsmot. Du bør nok kjøpe ferskpresset eplejuce også. Se på den tidligere nevnte hjemmesiden klikk deg frem til kapittelet om Keeving. Lykke til!
 
Jeg flaskekarbonerte min cider på samme måte som øl.
Altså med sukkerlake og ca 8g sukker pr liter. Det funket som snus.
 
Skal cideren ''Beluftes''?
Litt lettere formulert, skal jeg riste dunken med eplemost for å få inn mest mulig oksygen?
 
Satte akkurat ein Cider med First Price Eplejuice. Satte 20 liter til gjæring med Wyeast gjærnæring og 2 paker Mangrove Jacks M02 Cider gjær.
SG 1048.
tempratur på gjæringsrom, 14-18 C

Kokte så inn 16 liter med Eplejuice tilsatt 2 vaniljestenger, vart ca 3 liter, blanda i 2 liter til med rein eplejuice. Tenkte å tilsette dette etter stormgjæringa har gitt seg.

5 literen med innnkokt sirup holder en SG på 1120.

Har tenkt å få tak i champagne flasker for å karbonere på dei.

Tanker inspel?
 
kjører en test på 12L coop eplejuice hadde en og på 1.052 og bruker WLP774 cider gjær. så får man se om det blir noe av detta :) skal flaskekarbonere på samme måte som med øl på flaske
 
Jeg å skal sette en idag faktisk! Brukte du di flaskene? Har hørt mye bra om wlp775!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Satte 20l firstprice eple juice til gjæring med wlp775 for ca 1,5år siden, 4uker gjæring ved ca 19*c, karbonerte på flaske med 7g/l sukker.
Etter ca 10mnd på flaske ble det veldig bra. Wlp775 produserer en del svovel som jeg smakte ganske lenge og krevende derfor lang modning.. Men det ble veldig godt til slutt! Minner veldig om strongbow.
OG: 1.048 FG: 0.998(!)

Kommer til å sette en ny runde snart, men med wlp051
 
Tilbake
Topp