Hei,

Jeg har prøvd meg på å sette cider men gikk litt kjapt i svingene.

Kjøpte kar og med gjæringslås og gjær på vi brygger. Fikk da beskjed om at det var bare å kjøpe eplejuice og tømme gjæren oppi. Dette gjorde jeg etter jeg rengjorte bøtten.

Ser da i ettertid at det er forskjellige løsninger på sukker tilsetning og at man ikke skal bruke juice med konserveringsmidler. Jeg brukte luxus juicen til europris som jeg fikk anbefalt. Denne med konserveringsmidler.

Står nå i bøtten i et uthus som ligger på 12-15 grader.

Vil dette virke?
Noen gode tips om sukkertilsettning mtp alkohol og kullsyre ved flasking?
Må jeg bruke noe annet som gjærstopp eller tilsetningsstoffer?
Tips og oppskrifter taes imot med stor takk:)
 

Vedlegg

  • IMG_1324.JPG
    IMG_1324.JPG
    149,2 KB · Sett: 80
Først og fremst må du vri krana 90grader så karret ikke viler på den ;)

Uten å vite hva slags gjær det er blir det jo litt spekulering. Er det US05 kan det kå fint, men 12 grader er kanskje litt i kaldeste laget.

Jeg ville uansett bare ha ventet og sett. Tipper det er aktivitet i gjærlåsen din innen et døgn :)

Skjer det ikke noe etter det ville jeg forsøkt å heve temperaturen til 15-16grader.





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ulike måter å gjøre det på, avhengig av hva du vil ha. Jeg lagde en tørr cider, dvs at jeg lot den gjære helt ned (lot den stå i 4 uker). Tappet på flaske med 9 gr/liter. Dette med søtning er en smakssak, ulike skoler. Noen liker cideren søt (typ butikkcider), andre liker den tørr (klassisk cider). Jeg tilsatte ingenting og syns den blir tørr og frisk.

En annen ting: Jeg tilsatte gjærnæring hver dag de første 4 dagene. Vet ikke om det er avgjørende, men den ble god.
Det sies at den bør stå et år før den er god. Vel, min ble ferdig etter 3 mnd lagring.
 
Tilbake
Topp