Ciderbrygging

Noen som husker hvilken OG vanlig eplejuice vanligvis ligger på?
Trodde jeg hadde notert det et sted, men klarer ikke å finne noe..
 
Tenkte å sette en dunk med cider i dag med s-04 og den eplejuicen til greiest pris som ser bra ut.
Tilsetter dere O2 når dere lager cider også eller er ikke det nødvendig?
 
o2 er like viktig som vanlig, iallefall for sacc-gjær.
Jeg tilsetter også gjærnæring, siden jeg ikke stoler helt på at alle næringsstoffene har overlevd produksjonsprosessen.
 
Alright. Da blir det en dose med oksygen her også. Tenkte kanskje om eplejuicen på en eller annen måte inneholdt nok oksygen i seg selv.
Samtidig så frister det å trekke litt crystal også mens jeg er i gang for å få litt farge og maltpreg, men klarer ikke helt å bestemme meg
 
Jeg har forsøkt å få mine tørre. Jeg pitcher mye Brett L og tilfører ikke oksygen. Dette gir en veldig fruktig og tørr smak.

S04 vil jo legge igjen mer sukker enn Brett og da er nok kanskje litt crystal ikke så dumt hvis det er ølhunder du skal servere til. :)
 
Dessverre. De gode nyhetene er at den holder seg jevnt over nokså godt. Jeg har min stående i et glass med spaghetti i. Det gir gjæren litt stivelse, som er nok til å holde den i live i årevis.
 
Dessverre. De gode nyhetene er at den holder seg jevnt over nokså godt. Jeg har min stående i et glass med spaghetti i. Det gir gjæren litt stivelse, som er nok til å holde den i live i årevis.

Så det at jeg kastet et 3-4 måneder gammelt rør med brett B her om dagen var litt sløs?
 
Jepp. Det var helt sikkert liv nok i den til at en starter kunne fått den igang igjen.
Right! Oppfølgingsspørsmål. En blend som har stått en stund, med sacc, brett og bugs: lage starter, kaste eller pitche? Jeg kan jo alltids bruke egen sacc, men hvis man ser på bare det røret?
 
Tja. Dette blir jo åpenbart spekulasjon. Men jeg har akkurat tatt en øl så det passer bra.
Sacc'en er død. Brett dør vel omtrent aldri, iallefall ikke når det er død sacc i som den kan leve av. Bugsa har litt ukjent status, men de er det kanskje ikke så farlig med, rent mengdemessig.

Hvis du skal bruke den til surøl så hadde jeg puttet oppi egen lacto (idoformpiller, yoghurt, malt lacto er overalt), ventet 48 timer, pitchet sacc og avsluttet med denne blandingen når sacc er ferdig (bør sikkert stikkes om). Så la det stå 3-4 måneder.
 
Takk for tips. Heller mellom blenden og en egenkomponert greie med Brunello, som dreper sacc, så det er to ganske forskjellige måter jeg må velge mellom, iom at jeg bare har ett PET-kar.
 
Tilbake
Topp