Citra

Ingen erfaring med den - men kjenner jeg deg rett, har du allerede bestilt den, så da kan jeg lene meg rolig tilbake og vente på rapport om DINE erfaringer. Har allerede en følelse av at det blir bra ...   :namnam:
 
Jeg planlegger  å bruke Citra i mitt neste brygg da jeg ønsker en frisk citrus smak på øllet.
Når jeg leser litt rundt forstår jeg at dette virkelig er en dual-purpose hop da noen oppgir den som en bitterhumle som også kan brukes til smak/aroma mens andre steder står det at dette er en smak/aroma-humle som på grunn av sitt høye alfasyre innhold kan brukes til bitring.
Jeg lurer da på hvordan denne humlen oppfører seg i de forskjellige rollene?
Jeg har sett for meg at den distinkte sitrus/grapefrukt-bitterheten man finner i noen amerikanske IPAer kan stamme fra denne som bitterhumle...
noen som har noen peilepinner her?
 
Jeg brukte citra som bitterhumle i en pale ale. Fikk et fint sitruspreg av det. Skal dog legges til at jeg brukte Nelson som smak- og aromahumle.
 
Magnus Jensen skrev:
Jeg planlegger å bruke Citra i mitt neste brygg da jeg ønsker en frisk citrus smak på øllet.
Når jeg leser litt rundt forstår jeg at dette virkelig er en dual-purpose hop da noen oppgir den som en bitterhumle som også kan brukes til smak/aroma mens andre steder står det at dette er en smak/aroma-humle som på grunn av sitt høye alfasyre innhold kan brukes til bitring.
Jeg lurer da på hvordan denne humlen oppfører seg i de forskjellige rollene?
Jeg har sett for meg at den distinkte sitrus/grapefrukt-bitterheten man finner i noen amerikanske IPAer kan stamme fra denne som bitterhumle...
noen som har noen peilepinner her?

Det aller meste av sitruspreget man finner i amerikanske øltyper stammer fra sene tilsetninger i kokekaret eller tørrhumle. Aroma- og smaksinntrykk fra bitterhumle vil være nedtonet, uansett humletype. Aromastoffene koker i stor grad bort, og det er jo nettopp derfor man bruker smaks- og aromatilsettinger. Slik sett er det ikke så viktig hva som brukes som bitterhumle i en APA (selv om noe av preget selvsagt blir igjen). Vil du ha et distinkt preg av en humle, bør den tulsettes sent i kokingen og/eller som tørrhumle.
 
Langt på vei enig med BryggerGuden, men har et lite unntak.

I det siste brygget (50 l) brukte jeg Columbus blomster til bitring (i humlepose).

Hadde i nelson og cascade ved 15 og 1 min, samt amarillo til tørrhumling. Totalt 500g om man ser bort fra columbusen.

Ølet åpner med en klar og tydelig smak og litt mer nedtonet aroma preget av........[glow=red,2,300]Columbus[/glow].

Min teori er todelt.

1.
Columbus er så særegen og penetrerende i sine smaks og aromakvaliteter, at den trenger gjennom alt, selv etter 60 min kok.

2.
En humlepose med 60 g blomster blir fort tettpakket, med det resultat at humlen i midten av posen ikke blir gjennombløtt eller oppvarmet til  100c før et godt stykke ut i kokeprosessen. resultatet blir at columbusen utilsiktet blir både bitring, smaks og aromahumle ved 60 min tilsetting i litt for full humlepose..
 
Riktig svar er nok 2. Var det ikke så at Columbus brukes som bitterhumle i Dahls Pils? Uansett svarer ikke  din erfaring med Columbus til min egen. Jeg har brukt et halvt kilo av den det siste året. Ingen humlearoma fra gjærlåsen på imperial stouten min heller, og den er bitret med 60 IBU+ og Columbus som eneste humle.

Men Northern Brewer synes jeg har en tydelig mint-aroma også etter 60 minutter kok.
 
Min erfaring med Citra er at du ender opp med en mer tropisk sitrus smak, noe som kan være dominerende hvis du er ute etter en mer "nøytral" sitrus. Simcoe har imidlertid mer av grapefrukt preget i smaken. Det er iallefall min erfaring etter Single Hopping av disse to:)
 
Citra og Amarillo er det jeg har brukt til APAen jeg har til lagring nå. Førsteintrykket er at det lukter og smaker helt eventyrlig. :)
 
Hjelp! Trodde jeg hadde citra hjemme , men hadde ikke nok! Noen som kan gi noen forsklag på hva jeg kan erstatte med?
Skal bli en brown ale! Resten av humlen er Northern brewer og cascade. Citra skal inn med lik mengde som cacade. Skal være i kok på 15 min! Haster!!!
 
Dette er det jeg har å velge i ! Nugget, hallertau, willamette, Ekg, hersbrucker, chinook, target, tetnager, perle, galena, fuggels og Styrian golding
 
Jeg tror ikke du har noen god erstatning der. Galena kunne kanskje fungere i en kombinasjon med Northern Brewer og Cascade, men jeg er ikke sikker. Resultatet blir uansett ikke det samme.

Hva med å bare droppe Citra og bruke litt mer av de to andre?
 
Hvordan er det vanlig å tørrhumle med humle blomst?
Kan se for meg at effekten blir litt liten av humlingen om de bare blir liggende å flyte i toppen.

Det jeg tenkte var å putte blomsten i en humlepose sammen med et lodd (rustrfri dings) som vil trekke humlen ned i gjæringskaret. Hva tror dere?
 
hva er beste erstatning for citra (aroma og tørrhumle) til lucky jack/johnny low? Har simcoe, amarillo, cascade, nelson sauvin, hallertau mittelfrau, mosaic og chinook.
 
Tilbake
Topp