CO2. 425g ves 2KG eller større flaske

Hei

Mulig denne burde vært i "tråden for dumme spørsmål", men jeg prøver meg her i "utstyr".

Når har jeg funnet ut at jeg må ha fat og CO2 utstyr.
Det kommer ikke på tale å ha kegarator på stua, så det blir til at jeg må gå ned i kjelleren
for å tappe meg min daglige halvliter. Men når gutta er på besøk tenkte jeg å ta fatet opp å
sette det på stuebordet. Derfor tenkte jeg å starte med ett 9 liters fat å se hvordan det går.
Høres dette idiotisk ut?

På bryggebuttikkene ser jeg at det er 2 kg CO2 flaske som er vanlig. En slik koster 1298 på
bryggeland, og 498 og fylle opp igjen.

På Jula koster 425grams patron 99 kroner og 87 kroner for refill (innbytte) Det blir 495 for
fem flakser (Litt over 2 kg) og 445 for inbytte.
https://www.jula.no/catalog/hjem-og...ikker/kullsyremaskiner/kullsyrepatron-802303/

På Clasohlson koster det 119 for 426g og 99 for inbytte.
http://www.clasohlson.com/no/Sodastream-kullsyrepatron-for-innbytte/44-1267#moreinfo

Disse prisene slår jo 2 Kg's flaskene fra bryggebutikkene ned i støvlene.
Desuten. Har man flere flasker har man altid en i reserve. Trenger ikke 5 men minst 2.

Hva er den store fordelen med en 2Kg flaske?

Regner med at det er billigere å fylle på branntekniske butikker, hva er den prisen?
Og hva er CO2 kvaliteten der. Har lest at det er flere kvaliteter, industri, mat, medisin.

Enda ett spørsmaål, trenger jeg to manometere om jeg har flere slike 425g flasker?
Denn fra bryggselv: http://bryggeland.no/co2-regulator-til-aga-sodastream-flaske.html
koster "bare" 598. Om jeg skal ett med to manometer og overgang til AGA flasker næremer
jeg meg fort tusenlappen.
Det jeg tenker er at siden jeg altid har en i reserver er det bare å kjøre på til trykke
ut er for slapt. Jeg har ikke behov for å hvite hvor mye det er igjen i flaska. Dumt?

Jeg må uansett ha muligheten til å ta med tønna ut i hagen eller over til naboen så da
ser sodastream pakka nærmest perfekt ut uansett.

Hvor lenge har dere en 2 KG flaske før dere må re-fylle foresten?

Skål
 
Di har kun aga sin på jula.koster 200kr
Sodastream har di ikke lenger..
Regulatoren passer ikke sodastream flaskene helt..må bytte pakning mener jeg.på aga sine funker den fint..

Du kan sette på en Y på gass ut så kan du ha gass på 2 fat sammtidig.
 
Ombygd NY 5kgs flaske betalte jeg 1400 for, prisen for å fylle den opp er ca 450 så ikke tvil om at de lønner seg å skalere opp pris messing.

Jeg har også Aga flaske ved siden av til å servere hvis fatet blir med opp i stua.

Har jeg kompiser på besøk og jeg setter frem et fat er det overraskende hvor fort de tømmer 9 liter ;)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Betaler stadig vekk 400 her i trondheim hos noha tiller for påfyll på min 5kg tank, betalte 1300,- for den hos firesafe. :) kjempegreit. Blir nok en 10kg, hater å sitte i tapping fra fat til flaske og grue meg til nåla dypper mot 0.

Gikk akkurat sist gang.
 
033.jpg Jeg bruker AVGflaske på 425g som var et sett fra bryggeland,og det er ok,men jeg savner en måte å finne ut når flaska er tom.Grunnen til att jeg bruker dem er att det er et stykke å kjøre for å få tak i co2.Men kommer nokk å gå for en støre flaske etter vert.Tror det går ca 1,5 flasker til 3 fat(19l)L
 
Vis vedlegget 22096 Jeg bruker AVGflaske på 425g som var et sett fra bryggeland,og det er ok,men jeg savner en måte å finne ut når flaska er tom.Grunnen til att jeg bruker dem er att det er et stykke å kjøre for å få tak i co2.Men kommer nokk å gå for en støre flaske etter vert.Tror det går ca 1,5 flasker til 3 fat(19l)L
Hender det er kampanjer på fylte sodastream flasker til nesten samme pris som refill. Synes det er greit og ha to flasker så slipper en å bekymre seg for når den ene går tom, koster i realiteten ca. 100kr ekstra da fylte flasker selges for 200kr, https://www.jula.no/catalog/hjem-og...ikker/kullsyremaskiner/kullsyrepatron-802276/
 
Hender det er kampanjer på fylte sodastream flasker til nesten samme pris som refill. Synes det er greit og ha to flasker så slipper en å bekymre seg for når den ene går tom, koster i realiteten ca. 100kr ekstra da fylte flasker selges for 200kr, https://www.jula.no/catalog/hjem-og...ikker/kullsyremaskiner/kullsyrepatron-802276/
Som sakt før er grunnen til at jeg brukker 425 at det er et stykke å kjøre.For meg er det 18,3 mill+bompenger til de som har de små flaske.Jula+Clas Olsen.Så jeg har nu 4 flasker som er kjøpt hos bryggeland
 
2 kg CO2 koster vel ca 200 kroner å fylle hos bryggselv. Evt kan også paintball flasker brukes. Disse koster ofte veldig lite å fylle, under 50 lappen for en halvkilo CO2
 
Vis vedlegget 22096 J...men jeg savner en måte å finne ut når flaska er tom.

Ein regulator med 2 manometre som viser både trykket på flaska og trykket på tappesida vil hjelpa på det.

--

Ein fordel med Sodastream-flaskene er at dei brukar næringsmiddelgodkjent gass. Det er kanskje ikkje den gassen du fyller hjå dei som vanlegvis fyller opp brannslukningsapparat. Eg ser ingen grunn til å risikera noko med øl eg har brukt lang tid på å laga.

Sodastream-flaskene har også den fordel at dei er lett tilgjengeleg i bynære områder iallefall - f.eks. i Elkjøp-butikkar og dei er såpass rimelege at dei fleste kan ha ei eller fleire flasker i reserve og det er jo praktisk. Og for dei som brukar 2 kgs flasker er det sikkert også greit med ei Sodastream-flaske i reserve.

I tillegg er det mindre styr med Sodastreamflaskene - du kjøper dei direkte i butikken. Du leverer tilbake tomflasker same plass og det er ikkje noko venting på at dei skal fyllast. Her i Bergen er det også slik at det iallefall på ein fyllestad for brannslukningsapparat ikkje er sikkert det er betjening nå du reiser forbi og bomturar er irriterande - mi tid har også ein verdi. (I tillegg: såvidt eg veit er det ingen stader i Bergen der ein får fylt næringsmiddelgodkjent CO2 - flaskene må sendast til Oslo og i retur).

Sodastreamflaskene er lettare å ta med seg om ein skal med eit fat bort.

Pris på Sodrastreamflaskene er også grei - spesielt med tanke på at det er næringsmiddelgodkjent gass.

Når det gjeldt 2 kgs flasker ser eg berre 2 fordelar med dei: a) dei står jo greit på golvet av seg sjølv og b) dei har ofte eit godt handtak.
 
Ein regulator med 2 manometre som viser både trykket på flaska og trykket på tappesida vil hjelpa på det.
Det hjelper ikke så mye med manometer for flasketrykk på sodastreamflaskene. De kan vise 50 bar én dag, og dagen etter er det tomt. Reserveflaske anbefales!
 
Det hjelper ikke så mye med manometer for flasketrykk på sodastreamflaskene. De kan vise 50 bar én dag, og dagen etter er det tomt. Reserveflaske anbefales!


Hørtes veldig ut som en lekkasje, jeg har ikke hatt lignende problem ihvertfall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har to manometer på Sodastream flasken og kan bekrefte at også hos meg er det rimelig kort varsel du før flasken er tom. Veier du flaska derimot så får du presis mengde du har igjen, men det er jo brysomt.

Når flaskemanometeret begynner å falle så stuper det raskt til 0-null, det gjør det på store flasker også men det tar litt lengre tid. CO2 fordamper til trykket er ca. 50 bar ved normaltemperatur, dermed vil det så lenge det er ett snev av flytende CO2 igjen være 50 bar på flaska mens den i praksis er tilnærmet tom.

Hvis du har lekkasje er det kjekt med liten flaske, så får du fikset uten å ha mistet kilovis med co2 :)
 
Det hjelper ikke så mye med manometer for flasketrykk på sodastreamflaskene. De kan vise 50 bar én dag, og dagen etter er det tomt. Reserveflaske anbefales!

Det hjelper iallefall meg. Eg ser når trykket fell mot 0. Men så eg har ikkje flaskene tilkobla kontinuerleg - corneliusfata får ein skvett CO2 i ny og ne. Då har eg også litt kontroll om dei lek co2 eller ikkje. Det har også den fordel at eg synes eg har betre kontroll på både karbonering og ikkje minst skum frå mine "party"-kranar.
 
Etter en tur på Expert for å kjøpe en gave,så ser jeg at de har 425g flasker.De er til brusmaskin,er det noen her som kan bekrefte at de passer til den de selger på Bryggeland.Link til den jeg har er i dene tråden.
 
Etter en tur på Expert for å kjøpe en gave,så ser jeg at de har 425g flasker.De er til brusmaskin,er det noen her som kan bekrefte at de passer til den de selger på Bryggeland.Link til den jeg har er i dene tråden.

Den flasken fra AGA passer, den fra sodastream gjør det ikke. Expert har begge typene. Be spesifikt om AGA, eller gå på kitchn som er billigere og kun har flaskene fra AGA
 
Jeg har adapteret fra olbrygging.no, dette som ble kjøpt i 2014, det leveres med bedre pakning nå.
Har brukt både AGA og Sodastream flasker, men måtte bytte pakning for Sodastream flasken.
Pakning som passer fint kjøpes på Biltema, denne i 1/2" eller ekstra pakning direkte fra olbrygging.no.

Begynte med AGA flasker men siden jeg leverer flaskene til innbytte på Clas Ohlson og får Sodastream tilbake derfra sitter jeg med kun Sodastream nå.

Virker som de som har adapteren Katla linker til lettere kan justere så det ikke blir avhengig av pakning på adapteren, ser ut som et bedre kjøp.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp