co2,cornelius+++ ABC

Mortenpip

Norbrygg-medlem
har nå etter bruk av flasker en stund gått til innkjøp av fat og laget kegerator og greier..
vet det finnes 1000 tråder om dette før, men det er vel det som er problemet. lete etter nåla og sånn..
tappet en bath med blond/duvel clone i går. tok bare en silikonslange på krana og ned i bunnen av fatet og tappa på, satte på trykk (3bar) dro i sikkerhetsventilen noen ganger, la fatet på siden og vugga litt frem og tilbake en 5-10min, reduserte trykket til 1 bar og satt det i kegeratoren på 4 grader. på kvelden igår tappet jeg meg en øl som var litt lite futt i. skrudde opp til 3 bar igjen og vugget litt til. ned til 1 bar, da ble det bra.

har jeg gjort det riktig eller har jeg gått på en smell??
 
Er vel greit det, om du har hastverk ;) Selv pleier jeg å stille trykk ihht. ønsket karboneringsnivå (basert på øltype og temperatur), og lar det stå 4-5 dager. Da pleier det å være slik jeg ønsker :)
 
Lar man gassen stå på hele tiden, eller stenger man krana når det er ferdig karbonert og fyller etter litt i ny å ne??
Hvor lenge holder en 2 liters flaske??( Ant 19 L fat)
 
Hei, en liten oppfølging på denne. Jeg føler at karboneringen på flaskene 'holder' bedre. Dvs bedre bobler enn hva jeg får til med co2. Jeg bruker temp/trykk spreadsheet, men føler at det slipper fort og øllet blir flatt.

Noen tips?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Hei, nei, det er ikke flatt på den måten. Trykket holder seg godt i tanken osv.
Jeg føler det mister boblene lett. Ofte fint med skum, men jeg tror det heter Head Retention.
 
Tilbake
Topp