CO2 jomfru i nød

uggabugga

Norbrygg-medlem
Har gått til anskaffelse av CO2 utstyr og skal tappe og karbonere for første gang. For å ikke føkke opp fullstendig ber jeg om en liten kvalitetskontroll her.

Jeg har 3 19l Corneliusfat. Det ene er nytt, de to andre er kjøpt brukt og inneholdt ølrester. Det ene bruktfatet luktet bare øl, det andre hadde en litt "sur" odør. Har vasket disse med Stoutrens og ca 75 graders vann. Skrubbet rundt og skylt i flere omganger. Satte også på trykk og fikk spylt Stoutrens gjennom stigrør og ventil. Lukter ingenting nå.

Fyllte deretter fatene med varmt vann og ca 20 ml fosforsyre 75% pr fat (fosforsyre er den desinfiserende ingrediensen i både Sterkrens og StarSan afaik). Har satt litt trykk på fatene for å tette lokk og for å skylle gjennom desinfisere stigrør og kobling. Slik står de nå.

OK så langt?

Pale alen som skal tappes er på tur ned i temperatur nå og jeg regner med at den lander på rundt 2 grader i morgen kveld. Har senket temperaturen med ca 5 grader pr døgn. Bør den stå lengre på coldcrash? Enda lavere temperatur?

Når jeg skal tappe tømmer jeg fatene for desinfisering. Bør jeg fylle på med litt CO2 i fatene (CO2 er tyngre enn luft?) som ligger som et "lokk" over ølen når jeg tapper med hevert over i fatene?

Regner med at 50 liter på gjæringskar blir mer enn 2 x 19 liter på fat, bør jeg da fylle fatene forholdsvis likt eller i 2 fulle fat og "slumpen" på det siste?

Bobler i brusen? For å få futt på sakene må jeg nå sette lokk og trykk på fatene. Sjekket kalkulatoren til @glenrlie og fant ut at riktig trykk er 0,9 bar. Jeg har bare en kobling fra CO2 tank/regulator til Corneliusfat. Hva er den beste måten å gjøre det på da? Har sett litt på Youtube men er ikke helt trygg. Kan jeg kjøre på høyere trykk mens jeg rugger på fatet (feks 2 bar/2 minutter) og gjenta med de andre fatene? Deretter la et av fatene stå med 0,9 bar et døgn, switche til neste fat, repeat osv? Eller må jeg kjøpe en fordeler og koblinger til alle fatene? Har egentlig brukt nok penger for en stund så hadde vært greit å slippe :) På sikt kommer jeg til å skaffe dette og kanskje ogsa en flerdelt regulator i forbindelse med bygging av kegerator med tapp. En annen (nød)løsning er å tilsette sukkerlake, temperere og la naturen gå sin gang. Naturlig karbonering vil vel medføre mer bunnfall? Vil det gi mer uklart øl?

Ølet skal fortæres i et festlig lag om ca 14 dager, rekker jeg å få det karbonert til da?

Mange spørsmål fra en forrvirret nybegynner. Håper noen har tid til å forbarme seg litt over meg.
 
Regner med at 50 liter på gjæringskar blir mer enn 2 x 19 liter på fat, bør jeg da fylle fatene forholdsvis likt eller i 2 fulle fat og "slumpen" på det siste?
Mange spørsmål, men har et råd til dette...
Dersom du fyller litt CO2 i karet før du fyller øl, vil dette bare blande seg med luften - på samme måte som saft og vann. Dette er derfor lite effektivt... Det dannes intet lokk...
Du må 'Purge', altså fylle på CO2 på fatet, og slippe ut overtrykket som da er en blanding av CO2+luft. Gjør du dette noen ganger, vil blandingen inneholde 'tilstrekkelig' lite O2.
Dette er lettest å få gjort effektivt dersom du har mye øl på fatet. Selv savner jeg et 12L fat i tilfeller hvor jeg har en slant igjen, men jeg har så langt kun kjøpt 19L. I stedet tapper jeg 'resten' på flasker.
Dersom du vil ha alt på fat, finnes det en liten omveg. Den er omstendelig, men du sikrer et O2 fritt miljø i fatet som inneholder minst øl.
Tapp vann på det ene fatet, sett CO2-trykk på - og tapp ut at vannet. Dette fatet vil nå kun inneholde CO2. IKKE åpne det :)
Tapp øl på de to andre fatene, og purge / 'vask ut O2' med CO2 noen ganger.
Du har nå to fat med øl, og ett fat med kun CO2, samt noen rester i gjæringstanken.
Regn ut hvor mye øl du har igjen i gjæringstanken. Koble det ene fulle fatet (øl ut) til det tomme (med CO2) på øl ut der også. Her må du lage deg en liten slange med to øl koblinger. Praktisk også dersom du vil blande øl når du har to nesten tomme fat :)
Overfør like mange liter som du har igjen på gjæringskaret fra det fulle fatet til det med kun CO2. Dette gjør du ved å sette trykk på det med øl, og slippe ut overskuddsgass (CO2) på det tomme. Trykke vil da overføre øl fra det fulle fatet, og over i det tomme UTEN at O2 blir blandet inn.
Hvordan vet du hvor mye som blir overført?... bruk en badevekt / koffertvekt...
Når du har overført tilstrekkelig øl, kobler du fra på begge fat. Du åpner nå det fatet du tappet FRA, og fyller på resten av ølet. Purge... og du er i mål
Dette var svært omstendelig - men det er enkelt dersom jeg har formidlet dette riktig.
Når det er sagt... så ville jeg ha tappet resten på flasker :)
Lykke til...
 
Sist redigert:
Ølet skal fortæres i et festlig lag om ca 14 dager, rekker jeg å få det karbonert til da?.
... denne er lett...
Du kan hurtigkarbonere (tvangskarbonering på stereoider) i løpet av en time eller mindre... , men ...
Det vanlige er at du setter fatene kjølig, og setter på en 1/2-1 bar over serveringstrykk i to til fire dager.
Og vips... karbonert...
Senk trykket til serveringstrykk for ikke å få overkarbonert øl...
 
... denne er lett...
Du kan hurtigkarbonere (tvangskarbonering på stereoider) i løpet av en time eller mindre... , men ...
Det vanlige er at du setter fatene kjølig, og setter på en 1/2-1 bar over serveringstrykk i to til fire dager.
Og vips... karbonert...
Senk trykket til serveringstrykk for ikke å få overkarbonert øl...

@msevland jeg har et øl på fat som jeg tvangskarbonerer i 7.8℃ i 1 bar, men etter 5 dager er den ikke i nærheten av Farris Bris engang. Noen tips ? Sette opp til 1,5 et par dager ?
 
Sist redigert:
Alt er bedre en død øl :) Kjør på med trykk. Siden din er så lite karbonert, ville jeg ha testet med 1 bar ekstra trykk - totalt 2 bar.
Dersom du skulle være uheldig å overkarbonere, slipper du bare ut trykk og la den stå i en dag og to...
Ulempen er når du skal servere på arrangement - som trådstarter skal - og du møter med overkarbonert øl. Det kan ta litt tid å få ut CO2... Dersom du slipper ut trykk og rister, står du i fare for å servere mye skum.
Bruk litt tid på å teste med over- og underkarbonert øl hjemme. Dette er fin kunnskap og ha med deg dersom du skal servere på arrangementer og alt ikke går etter planen ...
[Edit] Dersom du senker temperaturen vil ølet ta opp CO2 raskere. Du kan derfor sette totalt 1,5 bar og senke temperaturen til 4 grader i to dager og oppnå en tilsvarende effekt. Det finnes fancy formler for å regne dette ut, men personlig har jeg brukt prøv-og-feil metoden. Ølet tar ikke skade av dette annet enn mye skum/flatt øl dersom du bommer... og bommer du - justerer du bare på nytt :)
 
Sist redigert:
Har mange fat, og ikke nok uttak for alle. Kjører 2,5 Bar på alle etter tur, og gjentar dette et par tre ganger daglig til ølet er litt underkarbonert. Kobler så opp fat i øleskapet i god tid før bruk på noe over serveringstrykk (bruker vel ca 1,5 Bar). Du vil bli overraska over hvor fort trykket går ned etter de første fyllingene. Det er et veldig lite gassvolum du fyller når fatet er fullt, og dette blir fort tatt opp av ølet.
Og, bruk gjerne vekt som msevland sier. Ikke overfyll slik at gassrøret når ned i ølet. Da er det lett for å få øl i retur inn i regulator og manometer ved oppkobling. Om det surkler når du kjører på gass, tapp av litt øl.
 
Så da er det kanskje bedre å fylle feks 14-15 liter i hvert fat slik at ølet har et magasin med CO2 å ta av for å raskere få karbonert det? Regner med at 14 liter øl og 5 liter CO2@2,0 bar er mer effektivt enn 18 liter øl og 1 liter CO2@2,5 bar.
 
Med så lite øl, er det 'vanskelig' å få ut all O2. Det går i hvert fall mye CO2. Anbefaler 19 liter...
 
Ville nok fyllt opp skikkelig, men som sagt, ikke opp til gassrøret. Har vel egentlig aldri forstått hvorfor gassrøret er så langt som det er. Trenger strengt tatt ikke mer enn centimeteren..
 
Fyrstikk trikset:
Fyll CO2 sakte ned på fatet, med åpent lokk. CO2 er tyngre enn luft (1,67 x) og vil dersom det ikke blir kraftig rørt, ligge som et lag i bunnen av fatet. Med jevne mellomrom, tenn en fyrstikk og stikk den ned i fatet ett øyeblikk. Når fyrstikken slukner like under kanten av åpningen er fatet fylt med CO2. Enklere kan det ikke bli.

L
 
Da er fatene fylt, to fat med ca 18 liter og ca 10 liter i det siste (Veide fatene etterpå og trakk fra 4 kilo egenvekt). Temperatur på ølet var ca 4°C. Satte på 2 bar og rullet fatene i to minutter. Lot de sto i gjæringskapet som er stilt på 4°C hele dagen og prøvde å tappe en øl på kvelden med "partytappen". 95%skum, men godt øl og ganske passe karbonert når skummet la seg. Har kun testet å tappe fra det fatet som bare var halvfullt. Slapp av trykket på fatene og satte på ca 0,9 bar som foreskrevet i kalkulatoren til glenrlie. Har nesten 2 uker til å få det ferdig så jeg tenker det er best å ta det litt rolig til å begynne med.

Når jeg fylte fatene med øl brukte jeg CO2 for å presse ut desinfeksjonsmiddlet. Funker greit men tar litt tid. Kanskje lurt å ha noen ekstra ventiler så man kan seriekoble fatene i forbindelse med klargjøring. Må også skaffe meg en fordeler og ventiler slik at jeg kan ha flere fat trykksatt over tid.

Savner litt en generell CO2/fat-guide, noen som føler seg kallet? Kunne kanskje vært en underavdeling under forum/ølbrygging/utstyr?

Ser ihvertfall ut som jeg får det til å funke, men trenger litt trening/erfaring. Takk for gode innspill :)
 
Da er fatene fylt, to fat med ca 18 liter og ca 10 liter i det siste (Veide fatene etterpå og trakk fra 4 kilo egenvekt). Temperatur på ølet var ca 4°C. Satte på 2 bar og rullet fatene i to minutter. Lot de sto i gjæringskapet som er stilt på 4°C hele dagen og prøvde å tappe en øl på kvelden med "partytappen". 95%skum, men godt øl og ganske passe karbonert når skummet la seg. Har kun testet å tappe fra det fatet som bare var halvfullt. Slapp av trykket på fatene og satte på ca 0,9 bar som foreskrevet i kalkulatoren til glenrlie. Har nesten 2 uker til å få det ferdig så jeg tenker det er best å ta det litt rolig til å begynne med.

Når jeg fylte fatene med øl brukte jeg CO2 for å presse ut desinfeksjonsmiddlet. Funker greit men tar litt tid. Kanskje lurt å ha noen ekstra ventiler så man kan seriekoble fatene i forbindelse med klargjøring. Må også skaffe meg en fordeler og ventiler slik at jeg kan ha flere fat trykksatt over tid.

Savner litt en generell CO2/fat-guide, noen som føler seg kallet? Kunne kanskje vært en underavdeling under forum/ølbrygging/utstyr?

Ser ihvertfall ut som jeg får det til å funke, men trenger litt trening/erfaring. Takk for gode innspill :)
Har drevet med fat i et år nå,karbonerer med sukker uten problemer.Ser du hører hjemme i nabobygda,så hjelpa er ikke så langt unna!
 
Tilbake
Topp