CO2-nivå etter omstikk

Har fundert litt på en ting, som jeg vet så vidt har vært oppe her før, uten at det kom noe mer ut av det. Når jeg skal flaske ølet, stikker jeg det om til et nytt kar med sukkerlake. Mengden sukker er beregnet ut fra gjæringstemperaturen. Så langt alt ved det vanlige. Men ved omstikk, så vil vel ganske mye av CO2et vaskes ut? Slik som neste brygg som står for flasking, så er det 5L ekstra tomrom i karet sammenlignet med ellers, noe som vel vil gjøre at mer CO2 forlater ølet under gjæringen?

Jeg har hatt noen tilfeller av over- og underkarbonering, uten at jeg helt har klart å skjønne hvorfor. Jeg undres på om disse tingene kan være faktorer som har vippet det den ene eller andre veien. Har noen forsøkt å karbonere ølet med en antagelse om minimalt innhold CO2, og sett hvordan det blir? Overtenker jeg det, eller er det noe jeg har oversett i dette?
 
ja, du kan bruke denne kalkulatoren. Problemet er å anta hvor mye CO2 som er igjen i ølet.
Jeg stikker ikke om ved flasking pga. overdreven redsel for oksygen kanskje, så har ikke erfaring med hvor mye du fordriver av co2 i omstikk prosessen, kommer vel an på hvor mye du rører også (pun intended) ;)

http://www.glennrlie.net/kalk_karbonering

Andre med lang erfaring med omstikk kan sikkert svare deg på dette
 
Over/underkarbonering skyldes vel helst dårlig blandin av sukker eller feilregning.
Når du tapper om et øl med 1 volenhet co2 skilles det ut mindre enn om du tapper om et øl med 2,5 volenhet naturlig nok, så det er nok lite som forsvinner ved omtapping.
Går du ut fra at ølet er helt flatt før karbonering trenger du 10 gram sukker pr. liter for og få et standard øl med 2,5 volenhet, hadde vi gått ut fra det hadde du nok hørt om mange flere flaskebomber.
Er halvparten av co2 borte trenger du 8 gr/liter.
Det ganske vanlige er vel 7 gram, det erstatter 1,75 volenhet.

4 gram/liter øker volenheten med 1, eller 2 gram co2/liter.
Regner du med at rest co2 er 1 volenhet og du vil ha 2,5 volenhet må du tilsette 2,5 - 1 = 1,5 vol X 4 = 6 gram sukker pr. liter øl.

Infeksjon lager også flaskebomber.
 
Mulig jeg formulerte meg litt uklart, men lurte altså ikke på noe rundt beregning av sukker ut i fra gjæringstemp, kjenner godt til den regla.
Når du tapper om et øl med 1 volenhet co2 skilles det ut mindre enn om du tapper om et øl med 2,5 volenhet naturlig nok, så det er nok lite som forsvinner ved omtapping.
Men akkurat dette er jo forsåvidt et godt poeng i denne sammenhengen, om det stemmer.
 
Tilbake
Topp