CO2 og sikkerhet

Geir Nygaard

Norbrygg-medlem
Jeg holder på med et lite DIY prosjekt og skal sette tappekraner på et kjøleskap som inneholder 4 corneliusfat.
I den forbindelse har jeg tenkt litt på dette med evt lekkasjer av CO2. Jeg har alle mine bryggerigreier i min mancave nede i et kjellerrom, inkludert 2 stk 4kg CO2 flasker som jeg bruker til karbonering av fatene.
Det som bekymrer meg er en evt lekkasje. Jeg vil derfor flytte fryseren som jeg bruker til gjæring og karbonering av fat ut i garasjen, som er luftig nok, og vurderer sodastream flaske til å opprettholde serveringstrykk i de 4 fatene. Noen som har tanker rundt dette? Evt. vet hvor mye ferdig karbonert øl som kan trykkes ut av fatene ved hjelp av en sodastream flaske?
 
Sodastreamflasken inneholder 425 gram = 212 liter, da trykker du ut min. 100 og noen liter.
Synes det var litt hysteri ellers her, er kjelleren så tett ?
8 kg co2 er 4000 liter, det vil da stå 72 cm co2 over gulvet på 12 kvm hvis de tømmes fort, i teorien
 
Vel, i teorien vil det muligens stå 72cm over gulvet, men i praksis vil det vel muligens blande seg med lufta, og høy co2 konsentrasjon i luft, små unger som stikker ned i fryseren i kjelleren for å hente seg en is, osv.... Slike kombinasjoner tenker jeg det er smart å unngå.
 
Ein skal ikkje bli hysterisk men det er no lurt å tenkja på kva risiko ein utset seg og kanskje andre for. Enkelte har særs store mengder CO2 og har neppe tenkt på konsekvensane om det skulle bli lekkasje. Er det opphaldsrom på same nivå (kjellar, leilighet)? Soverom?

Liten lekkasje over tid er ein ting og det er kanskje det mest vanlege men det kan også skje uhell med gassflasker og med regulatorar. Ifølgje min lokale gassleverandør ser dei CO2-flasker som har vatn i seg og vatn i jernflasker vil bety at dei rustar.
Er flaska ein har kontrollert og sertifisert ? Kor mange spør seg om dette når dei jaktar på billegaste løysing?

https://no.wikipedia.org/wiki/Karbondioksid

Grensa for at CO2 er dødeleg er ikkje spesielt høg og vi snakkar også om ein tidsfaktor. 10% er dødeleg etter kort tid (10-15 min). Ein ting er om ein er våken og frisk og rask. Kva om ein ligg og søv og kanskje har smakt litt på ølet?

http://www.ivhhn.org/index.php?option=com_content&view=article&id=84

Eg har for min eigen del investert i CO2 alarm i min kjellar - den vil varsla i god tid om det er lekkasje og eg ser jo at den fungerar godt - kvar gong eg tømmer CO2 frå eit corneliusfat for å vaska det så går alarmen etter kort tid.
 
Eg har for min eigen del investert i CO2 alarm i min kjellar - den vil varsla i god tid om det er lekkasje og eg ser jo at den fungerar godt - kvar gong eg tømmer CO2 frå eit corneliusfat for å vaska det så går alarmen etter kort tid.

Hvor mange ppm varsler den på?
Har bygd en egen co2 varsler som er nesten ferdig, jobber med varslingsfunksjonen nå.
 
Vel, i teorien vil det muligens stå 72cm over gulvet, men i praksis vil det vel muligens blande seg med lufta, og høy co2 konsentrasjon i luft, små unger som stikker ned i fryseren i kjelleren for å hente seg en is, osv.... Slike kombinasjoner tenker jeg det er smart å unngå.

Frysere er farlig for barn uansett, en arbeidskopis mistet begge sine sønner på det, full ac Co2 blir det verre.
Men med normal bruk i ikke pottetette rom har jeg aldri brytt meg om evt. lekasjer.
I en tett kjeller er faren ved gjæring av større batcher myyye mer farlig og avlufting må brukes.

Vi har hatt diskusjoner med bryggere i rom med Co2 men det har da ikke vert mulig med de mengder og oppnå farlig tilfeller.
 
God Jul
Jeg ser ikke helt problemet, jeg stenger alltid krana på flaska når jeg ikke er i bryggerhuset.
Forsatt God Jul

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Har alltid min åpen. Man bor jo ikke i et hermetisk lukket hjem antar jeg, Med mindre man er en av de apokalypse-folkene, Hvis det skjer lekk så er det som oftest bare at det siger. Tømmer man en hel 6kg flaske på en gang så vil jeg tro at den luftingen (man bør ha i et hus) tar seg av det hvis det f.eks har skjedd ila natten, eller hvis du er der, så får man det med seg og kan evakuere. Det er ikke sånn at det legger seg som et teppe hvis man har riktig utlufting av et rom.
 
Samme tankene har jeg om forsikring, statistisk hender det ikke meg.
Godt Nyttår :)

Sent fra min D6503 via Tapatalk

73401e4ea5cfefb83f8ef781a12331b1.png




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Samme tankene har jeg om forsikring, statistisk hender det ikke meg.
Godt Nyttår :)

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Godt jeg antar du har forsikring da. Gjennomtrekk som man bør ha i et hus er jo en god forsikring..

Poenget mitt er vel at man først og fremst bør stole på utstyret man har. Akkurat som med ei klatresele. Men hvis det skylle ryke så antar jeg at man ikke har den i en hermetisk lukket boks man faktisk kan svime av hvis man går inn i. Har man det så bør man revurdere. Plan B i tilfelle klatreselen ryker.
 
Sist redigert:
God morgen alle som ikke får sove.
Jeg er selvfølgelig enig med deg Miguel, både du og jeg er opptatt av en plan B.
min er å stenge krana fordi jeg brygger i min bestefars bryggerhus og det er i kjelleren med tilstøtende hybel, med andre ord, jeg har ikke noe valg.
Jeg har også gassvarsler i tilfelle jeg skulle glemme å stenge krana.
Jeg håper jeg ikke er overengstlig som person, men jeg har jobbet med div. gasser i hele mitt liv og det var aldri diskusjon om flaskene skulle stenges eller ikke.
Nå når flere og flere bruker Oksygen, er jeg overbevist om at det å ha en naturlig rutine med å stenge flaskene etter bruk, er svært viktig.
Så vil sikkert mange tenke at det er stor forskjell på Co2 og O2 og det er riktig, men det er de gode rutinene som redder liv.
Slik tenker også en fjellklatrer, derfor bruker han 2 tau når sikkerheten krever det.
Dæven nå fikk jeg frokost på sengen, mmmmmmm

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp