co2 til sveising

Snakket med en kar fra et brannværn firma i dag. Han sa co2 var co2,, det var samme co2 gassen som var brukt i sveising og brannapparater. Bare at lokalene måtte ha samme renhet som et bakeri feks, de måtte ha gått med hårnett og desinfisert gulvene og sånn vist de skulle fyllt co2 flasker der co2 skulle være i kontakt med mat. Men hadde jo vert greit om noen kunne lagt frem noen dokumentasjon på dette.
 
Ok, vist jeg forstår innholds fortegnelsen til yara riktig så er: den "vanlige" co2 gassen, (flytende karbondioksid co2) den som ofte er brukt i brannapparater. Si du har 1kg, så er mer en 995gram co2. De restrerende 5gram er mellom 0,000005 og 50% av følgende; luft eller argon eller helium eller nitrogen eller en blanding av disse (mest sansynlig). Er ikke det stor sett det som er i lufta rundt oss? Jeg skreiv en mail til kundeservisen dere og spurte for sikkerhets skyld om det var farlig eller helseskadelig og bruke den vanlige flytende co2 til å karbonere øl med. Oppdaterer når jeg får svar på mailen.

co2 yara.JPG
 
Når du spør på den måten er jeg redd de er tvunget til å svare JA...
Da tror jeg det er bedre å spørre om det er samne gass, men rutiner og emballasje som utgjør forskjell.
 
rett sykologi må brukes, et firma her i nerheten nekter og selge hvis gassen brukes til øl, går nok bra hvis det er til migen til svigefar :)
 
Fikk svar ifra ei Aase Ingrid Spangelo fra Yara kunde service. Det var flatt nei på å bruke vanlig co2 til ølbrygging!:confused:
Ermh...
svar fra Yara.GIF
 
Interessant tråd.
Hvor fylles CO2 flaskene man får kjøpt på bryggesjappene? Er det krav til at denne gassen skal være av "næringsmiddelkvalitet"?
 
Men, jeg kjenner at jeg blir litt "sindsyk i næringsøyeblikket" når jeg leser sporer av kjemikalier og mikro organismer.. Jobber med innkjøp i et stort konsern som er IOS9001 sertifisert. Der får du ikke varemottatt engang et gass/kjemikalie som ikke har datablad og miljødatablad vedlagt. Det er bare helt uaktuellt å bruke det da. Å da mener jeg til og med skolelim. Å vi driver ikke med næringsmiddel en gang, dette er bare vanlige HMS regler. Så jeg kommer ikke til å bruke vanlig co2 når det ikke kan dokumenteres at det er 100% helt trygt å bruke. Har bedt om pris hos Wurth og Air Liquide på næringsmiddel godkjent co2. Air Liquide hadde bare utleie flasker, å det blir for dyrt for hobby. Wurth hadde eieflasker. Der betaler du en gitt sum når flasken er tom, så bytter du i en full. Kommer tilbake med pris. Alle aga gass og soda stream småflasker er selvsagt næringsmiddel godkjent. Jeg har brukt mye tid å kroner på å holde alt i bryggeriet mitt næringsmiddel godkjent, ned til minste pakkning. Men jeg er veldig nøyen på slikt. Å det kommer jeg til å forsette med på fat anlegget mitt også.
 
Men, jeg kjenner at jeg blir litt "sindsyk i næringsøyeblikket" når jeg leser sporer av kjemikalier og mikro organismer.. Jobber med innkjøp i et stort konsern som er IOS9001 sertifisert. Der får du ikke varemottatt engang et gass/kjemikalie som ikke har datablad og miljødatablad vedlagt. Det er bare helt uaktuellt å bruke det da. Å da mener jeg til og med skolelim. Å vi driver ikke med næringsmiddel en gang, dette er bare vanlige HMS regler. Så jeg kommer ikke til å bruke vanlig co2 når det ikke kan dokumenteres at det er 100% helt trygt å bruke. Har bedt om pris hos Wurth og Air Liquide på næringsmiddel godkjent co2. Air Liquide hadde bare utleie flasker, å det blir for dyrt for hobby. Wurth hadde eieflasker. Der betaler du en gitt sum når flasken er tom, så bytter du i en full. Kommer tilbake med pris. Alle aga gass og soda stream småflasker er selvsagt næringsmiddel godkjent. Jeg har brukt mye tid å kroner på å holde alt i bryggeriet mitt næringsmiddel godkjent, ned til minste pakkning. Men jeg er veldig nøyen på slikt. Å det kommer jeg til å forsette med på fat anlegget mitt også.
Eg har kjøp ei 6 kg flaske med næringsmiddel godkjent co2 med air liquid. Så det skal Dei då ha
.
 
Hvilken sveising bruker en CO2 til da?
Jeg har både mig og tig, og ingen av de bruker jeg ante CO2 på. Mig'en har vel blandgass med en del CO2, men jeg ville nok ikke brukt den gassen i ølet mitt :)
 
Yara.. sjekk forhandlere.. du vil ha pellets..
viktig å bruke vekt å fylle på antall gram det står på flaska..
 
Det blir jo en ekstra slitasje på alle gjenger men vet ikke om det er bra eller.
Har vert med på og ta av en krane, den satt noe voldsomt og det ble noe reising rundt omkring før vi fant verktøy som klarte jobben.
 
Tilbake
Topp