Cold chrash / coldcrash

Agaen10

Norbrygg-medlem
Go kveld.Veit ein bør ner te 1-4 grader når ein coldchrasher.
Men kjelleren min helder ca 8 grader. Vil det ha effekt og "coldchrashe" i 8 grader?
Kan bruke fryseboks. Men hadde vært beleilig å bare satt den ut i kjelleren.
 
Go kveld.Veit ein bør ner te 1-4 grader når ein coldchrasher.
Men kjelleren min helder ca 8 grader. Vil det ha effekt og "coldchrashe" i 8 grader?
Kan bruke fryseboks. Men hadde vært beleilig å bare satt den ut i kjelleren.
Hva med utendørs?
 
Go kveld.Veit ein bør ner te 1-4 grader når ein coldchrasher.
Men kjelleren min helder ca 8 grader. Vil det ha effekt og "coldchrashe" i 8 grader?
Kan bruke fryseboks. Men hadde vært beleilig å bare satt den ut i kjelleren.
Kommer vel litt ann på hva som er din hensikt med å kald kræsje.
 
Er ein Bonsak amber ale.
Står ein kan coldcrashe. Gjorde ikkje da sist. Funka bra.
Jeg kald kræsjer av 2 grunner, når jeg gjør det. Den ene er for å få gjær, humle og andre partikler til å bunnfelle før jeg fater, det andre er for å bruke gelatin.

Skal du bruke gelatin vil det gi bedre effekt jo nærmere du kommer 0 grader, men for å bunnfelle ting du ikke vil ha med over på fat/flasker, holder 8 grader vil jeg tro. Det jeg syns er noe av det viktigste under en kald kræsj er å ha muligheten for å stoppe ingress av oksygen.
 
Takker.
Blir nok gjort uten denne gang.
Var så fornøyd med den sist. Synd viss eg kødda da te. Tenke oksidering.
 
Det går jo også fint å vente noen dager ekstra med tapping til ølet klarner på gjæringsbøtta, eller å tappe gjennom et finmasket bouncer filter for å stoppe de største partiklene.
 
Er ein Bonsak amber ale.
Står ein kan coldcrashe. Gjorde ikkje da sist. Funka bra.
Jeg gjør det aldri. Funker bra;).

Du får nok optimalt klart øl om du kjølekræsjer og bruker gelatin - trur jeg. Men jeg får klart nok øl med et karragenanprodukt til slutt i kok - jeg bruker Supermoss - og med Brewers Clarex i gjæringsdunken. Jeg kan se forskjell når jeg sammenligner pilsen min med en industripils, men forskjellen er ikke så stor - og den plager meg ikke.

Bunnfall i fat plager meg ikke - jeg flasker alt ølet mitt;). Men jeg ser jo det poenget.

edit: Når flaskene mine er ferdig karbonert, hiver jeg dem rett inn i kjøleskap. Det er jo unektelig ei form for kjølekræsjing, så jeg skal kanskje være litt forsiktig med å påstå at jeg aldri kjølekræsjer:).
 
Sist redigert:
Kaldkolliderer ikke humleølene lengre og mener subjektivt de er blitt bedre. Har et alternativ med co2 flaske med slange som passer i hullet til gjærlåsen. Satte på et svakt overtrykk og det fungerte. Mange veier til rom og enda flere til godt øl
 
Tilbake
Topp