Cold crash i minus grader??

Hei. Skal flaske en batch med IPA i morgen. Har ikke ekstra kjøleskap til å cold crashe dessverre, så planen var å sette den ute. Men nå har det seg slik at det ble veldig mye kaldere en antatt. Oppiot minus 5-7 . Går det an å sett den ut likevel, men la oss si halvere tida?
Eller vil dette ødelegge ølet?
Takker for svar

Vil ikke ødelegge ølet, men ville gitt ølet det tiden den trenger. Kan eventuelt prøve å pakke den inn for å gi den bedre tid. Om kjøleskapet mitt er fullt har jeg brukt kjellertrappa (tilbygg med lufting) kan bli minus der også. Har du garasje/utebod eller lignende ville jeg prøvd der. Nå har jeg ikke prøvd i -5-7. kan nok trygt la det stå ett døgn uten at det fryser. finnes en tabell ett sted for ABV og frysepunkt, mener jeg har lest rundt -1.6 for en ABV på 5. Tror nok de fleste øl vil fryse på -5 over lengre tid.

Tusen takk for tipsene.
Kanskje jeg prøver å pakke den inn i en sovepose eller noe lignende og setter den ut.

Ble nesten litt sur siden du fikk plass i kjøleskapet, jeg har ikke den muligheten og må nå ta sjansen i blinde... :(
23 liter Blonde skal i ettermiddag settes ut i bodøvinden for CC. Det er meldt temperatur fra -3 til -6 mot helga så bøtta skal pakkes godt inn med ullpledd. Tenker å tilføre gelatin i morgen ettermiddag når øllet er kaldt. Fester en digital tempmåler i bøtta så jeg får nogenlunde oversikt over temp. Blir det for kaldt tenker jeg å pakke inn en 1,5l flaske fylt med varmvann og å holde tempen jevn på forhåpentligvis -1 til 4c. Lørdags morgen tas det inn for flasking med CBC-1.
Ønsk øllet mitt lykke til! :rolleyes:

Ble nesten litt sur siden du fikk plass i kjøleskapet, jeg har ikke den muligheten og må nå ta sjansen i blinde... :(
23 liter Blonde skal i ettermiddag settes ut i bodøvinden for CC. Det er meldt temperatur fra -3 til -6 mot helga så bøtta skal pakkes godt inn med ullpledd. Tenker å tilføre gelatin i morgen ettermiddag når øllet er kaldt. Fester en digital tempmåler i bøtta så jeg får nogenlunde oversikt over temp. Blir det for kaldt tenker jeg å pakke inn en 1,5l flaske fylt med varmvann og å holde tempen jevn på forhåpentligvis -1 til 4c. Lørdags morgen tas det inn for flasking med CBC-1.
Ønsk øllet mitt lykke til! :rolleyes:
Lykke til øl!

Høres ut som du har tatt mange forgåndsregler. Tror det blir bra. Skriv gjerne hvordan det går. Lykke til!

Tror jeg bare hadde glemt CC og tappet rett på flasker istedet. Kan alltids sette flaskene kaldt. Det gir akkurat samme effekt.

Tror jeg bare hadde glemt CC og tappet rett på flasker istedet. Kan alltids sette flaskene kaldt. Det gir akkurat samme effekt.
Har bare et kombiskap så det blir vansklig å cc mer en 6 øl av gangen, blir for upraktisk. Dessuten ønsker jeg å få ølla klarest mulig med minst mulig bunnfall :)

Etter 12 timer utendørs i ca -3c har bøtta bare gått fra +18c til +13c. Den soveposen jeg pakka den inn i funker vistnok gull :D

Om den fortetter å synke lineært forventer jeg en temperatur på +9c når jeg kommer hjem fra jobb kl.17. Håper egentlig den er kaldere så gelatinen får tid tid å synke, vil helst ikke vente til fredag før jeg tilsetter. Håper å kunne frigjøre gjæringsspannet og gjæra til et nytt brygg allerede lørdagsmorgen :/

Oppdatering: 9c klokken 16.40.

Sist redigert:
Jeg flasket for 4 døgn siden, er stolt av meg selv at jeg ikke har åpnet en enda, ( har 2 plastflasker som jeg til stadighet går å klemmer på for å sjekke om de har blitt hardere) Det er godt trykk allerede.

Tilbake
Topp