Coldcrash gjærstarter

Hvor lenge kan en gjærstarter stå i kjøleskapet ?

Nærmest i det uendelige:).

Men jeg ville ikke bruke den uten gjenoppfrisking hvis den hadde stått lenger enn ei uke, sjøl om det vil funke greit nok. Det kommer an på hvor opphengt du er på optimal gjærkvalitet.

Tasty McDole's gjærvitaliseringsoppskrift: La gjæren spinne i 4-6 timer i en liter 1.040-vørter, og pitch.

Jeg ville nok heller gjort det der dagen før, kanskje med en svakere vørter, og latt den bunnfelle seg i kjøleskap, sånn at jeg kunne dekantert.
 
Sist redigert:
Nærmest i det uendelige:).

Men jeg ville ikke bruke den uten gjenoppfrisking hvis den hadde stått lenger enn ei uke, sjøl om det vil funke greit nok. Det kommer an på hvor opphengt du er på optimal gjærkvalitet.

Tasty McDole's gjærvitaliseringsoppskrift: La gjæren spinne i 4-6 timer i en liter 1.040-vørter, og pitch.

Jeg ville nok heller gjort det der dagen før, kanskje med en svakere vørter, og latt den bunnfelle seg i kjøleskap, sånn at jeg kunne dekantert.

Bør jeg lage en ny vørter da, eller kan jeg bruke en liter av det som er igjen i kolben? Takk for utfyllende svar :)
 
Bør jeg lage en ny vørter da, eller kan jeg bruke en liter av det som er igjen i kolben? Takk for utfyllende svar :)

Jeg er litt usikker på hva du mener, men hvis du tenker på den vørteren som er i starteren etter at den har gått ferdig, så skal den helles av og kastes. Den er jo ikke vørter lenger, men øl - og et nokså tvilsomt øl ("starterøl"), også.

Så ja; lag ny vørter, og bland den ikke oppi starterølet.
 
Bør jeg lage en ny vørter da, eller kan jeg bruke en liter av det som er igjen i kolben? Takk for utfyllende svar :)
Det enkleste er å lage en forkultur – da bare tapper du av f.eks. en halvliter vørter rett etter oppkok på bryggedagen. Den kan du gjerne tynne ut litt, slik at den får vanlig starterstyrke. Så setter du den på røreren sammen med den dekanterte gjæren fra kjøleskapet. La den snurre et par timer, før du pitcher som vanlig. Denne skal ikke dekanteres. Hensikten med en forkultur er ikke å formere gjæren, men å vekke den du har – og få den topp motivert før den settes i arbeid. Man vil oppleve en raskere og kraftigere start på hovedgjæringen.
 
Tilbake
Topp