Cøliaki og øl...

http://no.wikipedia.org/wiki/Cøliaki
Da har man ett problem, men jeg lurer på om det går an å bruke andre former for malt, foreksempel å malte mais ?  Jeg har iallefall ikke sett ferdigmalta mais noe sted :(

En må iallefall vaske og rense ALT vis en skal lage øl som ikke inneholder gluten.. Det minste støvkorn som stammer i fra glutenbasert malt kan forutsake at man blir dårlig.  Og det er ett milt sagt dårlig utvalg i glutenfritt øl her til lands. Man antar at det er omtrent 20 000 cøliakere i Norge..
 
Jeg tror ikke mais kan maltes, men det finnes andre, eksotiske kornsorter som kan maltes og som ikke inneholder gluten. "Teff" fra afrikas horn og "sorghum" fra lenger sør i Afrika er vel de primære. Hvordan smaken blir, har jeg ingen formening om, men jeg vil tro at den vanskelig kan sammenlignes med det vi kjenner som ølsmak.

Ellers får du kjøpt ølet Glutaner på Meny i Oslo City :)
 
Der, ja! Buckwheat er bokhvete og millet heter hirse på norsk. Aner ikke hvor du får det fra. Kanskje du må til og malte det selv?

Dette vil nok uansett kreve mye forskning og undersøkelser og prøving for å få til å bli ordentlig godt. Lykke til! :)
 
Jeg har lest om tyske hjemmebryggere som maltet sine eksotiske kornsorter selv. Sorghum er forresten en gressvekst, men korn er vel strengt tatt i slekt med gress. Bokhvete kunne visst la seg malte ganske greit.

Tyskeren prøvde seg på følgende:

  500 g Amaranthus
  500 g Quinoa
  500 g bokhvete

Bløtet, spiret og varmet slik at spiringen stanses.
Brukt ytterlige:

  500 g bokhvete
  500 g sorghum

(begge to i umaltet form).

Totalt 2,3 kg maltet og umaltet 'korn'.

For å få en bra filterseng ved skylling så brukte han skallet til dinkelkorn og bokhvete, kokt det ut på forhånd og lagt i bunnen til filterspannen.

Han fikk 11 l vørter på OG 1.040. Så tilsatte han 1/2 l vann med 500 g sukker oppløst i det.

FG: 1.016 (eller lavere). Spiringen av noen av kornet gikk veldig fort så det må maltes hver for seg.

Se her for originaltråden. Sjekk også denne oppskriften som er kilden.
 
Tilbake
Topp