Coopers irish stout:

Mens jeg venter på utstyr så tenkte jeg kanskje å prøve dette settet fra vinogbar: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_199_200&products_id=477

Vet ikke hva som står i oppskriften til settet, men antar at det skal tilsettes noe ekstra sukker eller noe. Lurer på om det er en bra ide å kjøpe to bokser istedet uten noen annen tilsetning? Eller kan det bli altfor kraftig/sterk smak da?

Annet alternativ er å bruke kun en boks og mindre vann, det er kanskje det beste da jeg aldri har smakt dette før, men det ser noe vannvittig deilig ut :namnam:

Så tenkte jeg å kjøpe annen gjær da jeg har forstått det sånn at gjær som følger med på settene er mindre bra, hvilken tørrgjær anbefaler dere til en irish stout?

Blir ikke spesielt bra noen av disse settene. I beste fall middelmådig. Det blir selvfølgelig noe bedre om du bruker 2 sett og ikke tilsetter sukker. Å benytte en annen gjær vil også hjelpe.

Coopers-settene holder da grei kvalitet. Men nei, ikke bruk to sett, da får du dobbelt av humle. Det står sikkert i oppskriften at du skal bruke et kilo sukker i tillegg til boksen, men bruk heller et kilo tørr maltekstrakt pluss et par hundre gram sukker for å justere for den litt dårligere utgjæringen.

Safale US-05 er en glimrende tørrgjær til stout.

1 kg sukker er ikke det samme som 1 kg maltekstrakt, du må nok opp i 1,5 kg maltekstrakt for å oppnå samme OG. Sukker er bannlyst !!
Oppskriften som følger disse settene bør kastes pokkerivold.. noe jeg fant ut etter å ha lest her inne.
Jeg pleide å koke disse settene, og ha i litt ekstra humle. Brukte også annen gjær, til Stout brukte jeg Wyeast 1084 Irish Ale.

Jon S skrev:
1 kg sukker er ikke det samme som 1 kg maltekstrakt, du må nok opp i 1,5 kg maltekstrakt for å oppnå samme OG.

Joda, 1 kg tørket maltekstrakt vil gi omtrent like mye økning av OG som en 1 kg sukker. Innholdet i maltekstrakt (og vørter) er stort sett ulike sukkerarter, omtrent en fjerdedel dekstriner (som også øker OG) og ørlite smaks- og fargestoffer. Bruker du flytende maltekstrakt, som også inneholder en del vann, må du naturligvis øke mengden en del.

Sukker er bannlyst !!

Ikke nødvendigvis. Skal du bruke ølsettene som er beregnet på tilsetting av sukker har de, vanligvis, ganske lav gjærbarhet på ekstraktet, for å delvis kompensere for at sukkeret gjærer hetl ut. Tilsetter du kun maltekstrakt kan du ende opp med litt vel høy FG, så det kan være en ide å blande, for eksempel, en tredjedel sukker og to tredjedeler maltekstrakt.

Flere bedre er det imidlertid å kjøpe sett som ikke er beregnet på sukkertilsetning, slik som settene til Bryggselv eller Gold-settene fra Muntons.

Vil man lage dårlig øl bruker man rafinert sukker... gjorde dette på de 2 første settene og det smakte veldig fruktig, nesten Villa Farris.
I de 2 første tilsatte jeg 1 kg Farrin på hver og opnådde OG på 50. Prøvde det samme med 1 kg tørr maltekstrakt og oppnådde da OG på 45 ,  smaken var bra.
Neste ladning med samme mengde vann tilsatte jeg 1,5 kg ekstrakt og fikk da en OG på 50..
Fortsatte med dette 15 ganger med likt resultat hver gang før jeg gikk over til all grain  :biersmile:

Jon S skrev:
Oppskriften som følger disse settene bør kastes pokkerivold.. noe jeg fant ut etter å ha lest her inne.
Jeg pleide å koke disse settene, og ha i litt ekstra humle. Brukte også annen gjær, til Stout brukte jeg Wyeast 1084 Irish Ale.
Vel, det stemmer ikke at ølsett fra Muntons og Coopers må kokes. Det som skjer er at du fjerner det vesle som finnes av smak og aroma, trekker ut mer bitterhet, og får et ubalansert øl. Jeg ville heller ikke ha brukt 1084, det er en lunefull gjær uten markante fordeler fremfor US-05.

Her er folk uenige gitt ;)
Jeg slenger meg på for å forvirre ytterligere.

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg ville også brukt litt ekstrakt og litt sukker.
Eventuelt som du sier to sett. Som noen har sagt vil du da få dobbelt så mye humle, men jeg syns en bitter stout kan være ganske godt i blant, og det er ikke mye humlearoma å snakke om i det settet.
Om du bruker to sett vil du ende opp med et ganske søtt øl, så kanskje kan det være en ide å bruke litt sukker i tillegg. Da vil du sitte igjen med noe som kan minne om en imperial stout.

En bekjent brygger en ok pils (om enn gjæra på 13 - 14 grader, dvs litt over anbefalt) ved å kjøpe to sett Danish Lager fra Europris. Han fyl anvisinga, men brukar begge setta og fyl opp med 28 liter vatn. Som nemnt synes eg dette ølet var overraskande bra for å vere ølsett. To av mine tre ølsett var katastrofe. Det siste vart ok (tradisjonell britisk bitter), men berre når eg kokte med ekstra smaks- og aromahumle.

Jeg synes ihvertfall det blir for dumt å bruke 200 til 300 kroner på å gjøre et ølsett litt bedre. Da kan du egentlig bare brygge et ekstraktbrygg på den skikkelige måten.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

twstave skrev:
Jeg synes ihvertfall det blir for dumt å bruke 200 til 300 kroner på å gjøre et ølsett litt bedre. Da kan du egentlig bare brygge et ekstraktbrygg på den skikkelige måten.

Og det blir mange mange gangar betre  :eek:  :sikle

FrodeSy skrev:
twstave skrev:

Og det blir mange mange gangar betre  :eek:  :sikle

Fersk som jeg er: mener dere da å kjøpe ren maltekstrakt og tilsette smak/humle selv? Minimash/partialmash?

Enkleste er å kjøpe ren maltekstrakt og tilsette humle selv, så kan man heller kjøre partial mash senere om man har lyst på mer variasjon.

Men jeg regner med at det ikke bare er å kjøpe mørk maltekstrakt, tilsette humle og vips så har du en stout? Det må jo sikkert smaksettes med noe? Hva bruker dere da?

Det vanlige er å bruke lys maltekstrak, og trekke en viss mengde (450 gram til 23 liter øl) knust Roasted Barley i vannet under oppvarming (til vannet er noen og 70 grader). Men irsk stout får noe av fylden sin fra proteiner i flaket bygg, Flaked Barley, og den må nesten meskes om du skal bruke den.

Jeg har ikke testet Cooper sin stout, men den fra Muntons er iallfall god.

Vi har tidligere lagd en meget vellykket stout på ekstrakt, Skulle egentlig være havrestout, så vi hadde havregryn sammen med spesialmaltene under steepingen i bh-pose (30 minutter på 70 grader ca.), men vet ikke hvor mye det hadde å si. Havregrynene ga nok minimalt med utbytte, men kanskje de ga noe munnfølelse, uten at jeg kan si det for sikkert. Vi hadde heller ikke mulighet til å koke mer enn 12 liter i vår 16-liters kjele, men det gikk finfint likevel :)

Her er i hvertfall oppskriften vår (målt OG til 1,079, som stemmer sånn ca dersom jeg fjerner havregrynene fra oppskriften):

--------------------------
Batch Size: 22,00 L     
Boil Size: 12,00 L
Estimated OG: 1,085 SG
Estimated Color: 99,8 EBC
Estimated IBU: 48,3 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
0,50 kg      Light Dry Extract (15,8 EBC)              Dry Extract  7,41 %       
3,60 kg      Pale Liquid Extract (15,8 EBC)            Extract      53,33 %     
0,90 kg      Dark Liquid Extract (34,5 EBC)            Extract      13,33 %     
0,75 kg      Oats, Flaked (2,0 EBC)                    Grain        11,11 %     
0,50 kg      Black (Patent) Malt (985,0 EBC)          Grain        7,41 %       
0,50 kg      Roasted Barley (591,0 EBC)                Grain        7,41 %       
100,00 gm    Target [11,00 %]  (60 min)                Hops        44,7 IBU     
100,00 gm    Goldings, East Kent [4,50 %]  (5 min)    Hops        3,6 IBU     
1 Pkgs        Irish Ale (Wyeast Labs #1084) [Starter 3000ml
------------------------------

Framgangsmåte:

Varm opp ca 4 liter vann til 70-75 grader, og tilsett spesialmalten (og eventuelt havregrynene, men det er ikke nødvendig). Slå av plata, og la det stå og trekke i 30 minutter. Ta ut bh-posen, og la det renne av, tilsett maltekstrakten og vann opp til 12 liter. Kok opp, og tilsett første humletilsetning. Kok i 55 minutter, tilsett den siste humletilsetningen, kok 5 minutter til, og kjøl ned (vi helte rett fra gryta oppi gjæringskaret, og tilsatte kaldt vann fra springen). Tilsett nok gjær (vi lagde en 3-liters starte av wyeast 1084) når temperaturen er ca 20 grader. Gjær i to uker, tapp på flasker og tilsett sukkerlake for karbonering.

Den ble bedre med lagring, og smakte bedre etter et halvt år da vi tok siste flaska enn to uker etter tapping :)

Tilbake
Topp