Coopers stout ekstrakt spørsmål

Har noen spørsmål når det gjelder bryggen ved bruk av coopers stout maltekstrakt.

1. Har hørt at man istedet for å bruke et kilo sukker med maltekstraktet, at man skal erstate sukkeret med maltekstrakt istedet. Er det da mulig å kun bruke en boks 1.8kg maltekstrakt,med ca 10-12 liter vann, istedet for å lage 23 l øl med maltekstraktet + 1kg sukker?

2. Vis dette går, skal jeg da bare bruke en halv pose gjær?

3. Skal stouten ha ca 2g sukker ved flasking p 33cl flasker?

4. hva slaks tempraturer er akseptable ved gjæringen?

5. Hvor lang lagringstid har det ferdige ølet?

Takk for alle svar :)

1. Det går, men du vil få et langt bitrere og mørkere øl enn om du bruker spraymalt eller sukker og lager full mengde. Coopers-boksen inneholder jo humlet maltekstrakt.
2. Du kan, men du kan like gjerne bruke hele.
3. Det er i meste laget. Jeg for min del pleier å koke en sukkerlake med et par desiliter vann og riktig mengde sukker, som jeg heller i bøtten jeg flasker fra før jeg overfører ølet fra gjæringskaret med hevert. Da blander sukkeret seg noenlunde jevnt. Her kan du regne ut hvor mye sukker du skal ha totalt. Jeg får det til å bli 1,2 gram sukker per flaske.
4. 18 °C - 22 °C, helst i den lavere enden.
5. Til det er drukket opp. (Vanligvis tar det omtrent to uker etter flasking før ølet er godt. +- )

Dette var mine svar..:)

1. Ja!
2. Nei, bruk hele gjærposen. Jo mer gjær, dess bedre (inntil en viss grense....men den er du langt unna!)
3. Ja, det stemmer sånn ca. Bruk gjerne ca 150 g sukker til 25 liter øl, så det gir jo ca 2 g per 33 cl flaske. Anbefaler å koke opp alt sukkeret med en dl eller så med vann, og bland ut i hele brygget ved omstikking, og så tapper du det direkte på flaskene.
4. Rundt 18-20 er bra for en vanlig alegjær.
5. Det avhenger av mange faktorer, men er du heldig kan ølet godt holde seg et års tid på flaskene (lenger hvis det er sterkere).

Mvh
Lars

Hei igjen, og tusen takk for svarene. :)

Et lite spørsmål til. Hvor lenge burde jeg koke maltekstraktet? Har hørt at Coopers anbefaler at du ikke koker det, men at andre foretrekker å koke det mellom 15-60 min. Hva burde jeg gjøre?

Altså, når det gjelder denne kok/ikke kok-diskusjonen om ølsett, så mener jeg at man ikke trenger å koke den noe særlig. Hvis du derimot vil gjøre brygget bitrere ved å bruke bitterhumle, ja, da må du gjerne koke hele sulamitten i en time eller mer, men ellers så burde det holde med ingen koking, eller et oppkok for sterilitetens skyld. Hvis du vil gjøre brygget bitrere så kan du forsåvidt også velge å koke den tilsatte maltekstrakten sammen med bitterhumle, og holde ølsettet utenfor størsteparten av kokeprosessen.

Vil egentlig fraråde å benytte halv mengde vann på ett ølsett.
Disse settene er beregnet for å tilsette sukker, å etter min erfaring inneholder de dermed mer ugjærbart sukkker for å kompansere for vanlig sukker som er 100% gjærbart.
Mange sliter med å gjære de helt ned etter å ha byttet sukker med DMS (dried malt extract) eller flytende ekstrakt, å ender dermed opp med ett noe søtere og svakere resultat.
Så vil heller anbefale å benytte ca.800-900g DMS og resten sukker.

Ellers skal all ekstrakt som du får på en tett hermetikkboks være sterilt, så du trenger ikke å koke den opp, bare hell den i kjelen ved kokeslutt for å få rørt den ut.

Tilbake
Topp