Cornelius-anlegg hvordan?

J

Jan Morten

Kjære medbryggere.

Dagene nærmer seg hvor Knuthaugens går over til å fate øl  :)

Nå har jeg i min flaskekariere følt at jeg har mestret kunsten bra, og med cornelius skal alt bli enklere sies det.
Jeg skal ikke underslå at det murrer litt i mellomgulvet med tanken på noe helt nytt og ukjent  :eek:

Så  :help:

Lista er som følger;

Fatet er vasket og sterilisert  Batch med Engelsk IPA står på benken og slange er koblet på tappekranen. Hva gjør man?

Antar at man kobler opp fat med lokk og CO2, setter på trykk og slipper gjennom noe CO2 via sikkerhets-ventil FØR man åpner lokket og slipper slangen i bunn og tapper ?

Så skal jeg karbonere. Pr i dag er laveste temp her ca 15 grader, hvor stort trykk anbefales og i hvor lang tid ?
Fryser ombygges og tilpasses iløpet av sommeren, men intil da er 15-16 grader det jeg kan få til. . .

Sikkert masse jeg ikke vet/kommer på også  :confuzed:

Det enkle er ofte ikke så enkelt før man har gjort det noen ganger, her ute har jeg ingen som driver med sånt heller, så det er vanskelig å "stikke nesa si i andres saker"  :laugh:

Kan noen av dere beskrive en tappe / karboneringsprosess ? Det ville kansje roe magen her betraktelig  :-[

Vil nødig ødelegge en nydelig IPA vet dere......
 
Det er lurt å få CO2 inn i fatet først, slik at ølet som senere havner i fatet blir møtt med CO2, heller enn med luft. Jeg pleier egentlig bare å koble til CO2 mens fatet er åpent, men du kan godt holde lokket på å slippe ut overtrykk. Uansett så vil CO2-andelen i fatet øke kraftig. Det holder med noen få sekunder med CO2-pøsning.

Det jeg da pleier å gjøre er å slippe slangen fra heverten/kranen til gjæringskaret ned i corneliusfatet mens jeg legger metallokket liksom halvveis på for å forebygge at det havner noe mer i fatet enn bare øl. Så slipper du forsiktig ølet ut gjennom slangen, spesielt i begynnelsen når plaskefaren er større. Øk hastigheten etter hvert alt etter hva du synes er komfortabelt å holde styr på.

Når fatet er fullt og gjæringskaret tomt (bortsett fra gjærslam selvfølgelig) så fjerner du slangen fra fatet og setter på metallokket med én gang. Sett på CO2 til 1-3 bar. Nå er fatet ditt trygt og du slipper å bekymre deg videre for infeksjoner mm.

Neste steg er da å karbonisere ølet. Jo fullere fatet er (her gjelder det væskehøyde), desto lengre tid tar det å karbonisere. Små eller halvfulle fat karboniseres altså fortere. Men la oss gå ut ifra nesten helt fulle fat hver gang. Bortsett fra væskemengen så er det 3 ting som man bør ta med i ligningen: trykk, temperatur og tid (3T).

Trykk og temperatur står i forhold til hverandre. Jo varmere ølet står mens du karboniserer ølet, desto høyere trykk trenger du for å oppnå ønsket resultat. Et annet sted på forumet ligger en noe uutarbeidet tabell. Du trenger ikke å sette deg inn i det, for informasjonen er noe ufullstendig, men det koker ned til dette:

Hvis du vil ha øl som har ca samme karboniseringsnivå som en gjennomsnitlig pils, og fatet står ved 15 °C, så bør du ha et karboniseringstrykk på 1,62 bar. Dette tar jo tid, gjerne en uke.

Du kan prøve å 'jukse' ved å sette trykket til 2 bar de første to dagene, for så å senke til 1,62 bar. Hvis du derimot lar trykket stå på 2 bar for lenge så risikerer du å overkarbonisere ølet, og det kan føre til skummete øl. Her gjelder det rett og slett å få erfaring ved å prøve.

Etter at ølet er ferdigkarbonert kan du prøve å kjøle det ned til drikketemperatur. Jeg har ca 6 grader på ølet mitt. Hvis du ikke kjøler ned ølet så risikerer du skummete øl, et lavere karboniseringsnivå kan da hjelpe, men jeg har ingen erfaring med øl som tappes ved 15 °C (kanskje noen annen her har?).

Bygger du om en fryser til lagring, karbonisering og tapping? Det er kjekt, for da har du kontroll på disse tre temperaturene, som gjerne kan være én og samme temperatur.
 
Eduard skrev:
Bygger du om en fryser til lagring, karbonisering og tapping? Det er kjekt, for da har du kontroll på disse tre temperaturene, som gjerne kan være én og samme temperatur.

Tusen takk for super-raskt svar Eduard :biersmile: Magen har roet seg noe allerede  ;D

Jo målet var en komplett tappe/karbonerings stasjon som en del av garasjebar løsning.
Har et kjøleskap her som egentlig var tiltengt utgjæring av lager, men jeg får sette corneliusene der så lenge.

Når fatene er "ferdig karbonert" kan man "glemme" dem noen månter? eller må man trykksette dem regelmessig under lagring også?
Ikke at det blir et problem med det første, men håper jo å få tak i noen fat etterhvert  :)
 
Det blir mer og mer logistikk involvert alt etter man har gjæringsskap, lagringsskap, osv, det hører bare med i hobbyen :). Ellers så bør du sjekke Joakims oppsett (let etter 'skrytebilder' på forumet) for å se hvordan dette kan gjøres ;D.

Når fatet er ferdigkarbonert så kan man 'glemme' det. Slikt kan det stå i flere måneder, avhengig av hygieniske omstendigheter under gjæring/fating, øltype og temperatur. Det er uansett lurt å trykksette fatene innimellom, siden gummipakningene og ventilene kan lekke litte grann. Hvis du ikke trykksetter mens pakningene lekker så blir ølet flat igjen.
 
Flaten mellom øl og Co2 betyr mye for hvor raskt ølet karboneres, rister du fatet øker flaten, slik kan du gjøre unna karboneringen på noen minutter, men, det kan være tungt arbeid.
 
Jeps, dette hadde jeg helt glemt, Oddvar! Jeg må nok tilføye at det meste av karbonering har jeg utført hos OMB og det er ikke bare-bare å riste en tank som inneholder 850 liter ;D. Men hvis ølet er så 'varmt' som 15 °C så kan dette nok være litt vanskeligere enn som så. Jo varmere væsken, desto vanskeligere lar CO2 seg løse opp i den (skjønt det kompenseres for det ved å håndheve høyere trykk).
 
Oddvar Demmo skrev:
Flaten mellom øl og CO2 betyr mye for hvor raskt ølet karboneres, rister du fatet øker flaten, slik kan du gjøre unna karboneringen på noen minutter, men, det kan være tungt arbeid.

Har også lest om denne "hurtigmetoden" for karbonisering (da ruller man fatet fram/tilbake, rister ikke)
Men her advares det altså mot faren for overkarbonering og øh meget skum  :eek:
 
Sant det. Siste gang jeg gjorde noe sånt så rullet jeg fatet to ganger etter at jeg hadde økt trykket til 2 bar. Men, hvis fatet har mye 'headspace' (rom over ølet) så inneholder jo fatet betydelig mye mer CO2 enn når det er neste helt fullt. Så man vet aldri riktig hva man gjør, med mindre man har en fast rituale samt stabil temperatur slik at man alltid gjør det samme hver gang. Etter at jeg rullet fatet så satt jeg det til videre karbonering. Slik vinner man nok tid, uten at man overkarbonerer fatet ved å gå for dristig til verks.

Og hvis fatet viser seg å være overkarbonert så kan du jo slippe ut CO2 flere ganger, inntil du er kommet ned til et akseptabelt nivå.

Noe jeg har glemt å si: man kán jo bruke sukker og 'prime' brygget akkurat som om det var en stor flaske. Da har man grei kontroll på kullsyrenivået, men selvfølgelig så blir ølet mere grumsete. Kan være greit med weizen og witbier, men det ville jeg ellers ikke ha anbefalt.
 
Tar vi for oss den ene av mange tabeller sier den at ved 10 ºC (50 F) må du ha et trykk på 1,24 kg (17,6 psi) for å oppnå 2,5 (5 gram) volumenheter CO2, ølet vil da ikke oppta mere CO2 så dette kan også brukes til tappetrykk eller til å riste inn CO2.
Du kan korte inn tiden også ved å øke trykket men du må avslutte med korrekt trykk /temperatur.
Jeg ville begynt litt lavere siden manometeret neppe viser rett og da kan ende opp med overkarbonert øl.
 
Tappet mitt første brygg over på fat i går kveld, har kjølt ned fatet/ølet til 10 grader og trykksatt dette ihh. til tabellen funnet i artikkelen C02. Ønsker volum 2,3 og satte det derfor på 1 bar. Planen var å vente noen dager, men kjenner på meg at det blir veldig veldig vanskelig :noway:! Derfor lurte jeg på følgende; kan jeg når jeg kommer hjem i kveldinga og har lagt smågutta, rulle litt på fatet(?), senke temperaturen ned til tja... ca. 6 - 7 grader, senke trykket litt 0.7 bar(?) og tappe meg en halvliter? Dersom jeg da ikke er fornøyd med karboneringen kan jeg da sette fatet tilbake på 10 grader under 1 bar noen dager til og late som om jeg ikke hadde rørt fatet?

Hilsen en som bare må smake ... :yes: :yes: :yes:
 
Jeg har stort sett ristet inn all Co2, risting medfører en stor overflate hvorpå ølet hurtigere absorberer Co2, hvet ikke om rulling gjør samme nytten. Den tid jeg ikke hadde gode nok manometer, ristet jeg en god del (tunkt arbeid), tappen litt med picnic kranen for å skjekke, ristet litt til osv.
Svaret er vel da JA. men det går ikke fort å senke temperaturen fra 10 til 6 grader, det tar ihvertfall natten over.
 
Takk Oddvar, der svarte du også på et annet spm. jeg stilte til meg selv i går kveld. Nemlig hvor lang tid det tar å endre temperaturen i et fult fat x antall grader ....Din erfaringer er at en temperatur senking på 4 - 5 grader tar ca. 12 timer. Dette er vel også avhengig av hvor hvor kalt det er i skapet også. Er så heldig å ha i bestittelse et skap som jeg kan styre fra -20 til + 85 grader med 1 grads nøyaktighet. Å stille dette på minusgrader er vel heller ikke noen god idé !?
 
Når jeg vasker fat så børster jeg først innvendig med litt vann og vaskemiddel (stoutrens, men sikkert mye som kan brukes), rister godt og skyller ut igjen med kaldt vann.  Presser også litt ut gjennom "ut-ventilen.  Så koker jeg opp 20 liter vann, fyller et fat og lar stå noen minutter før jeg presser det videre til neste fat og evt gjentar prosessen.  Da står jeg igjen med et vasket og sterilisert fat, fyllt med rein co2 under trykk, og det åpner jeg ikke før jeg skal tappe øl i det på ny.

Har ikke allverdens erfaring, men dette har funket gjennom iallefall 12-15 batcher.
 
Martinsen skrev:
Takk Oddvar, der svarte du også på et annet spm. jeg stilte til meg selv i går kveld. Nemlig hvor lang tid det tar å endre temperaturen i et fult fat x antall grader ....Din erfaringer er at en temperatur senking på 4 - 5 grader tar ca. 12 timer. Dette er vel også avhengig av hvor hvor kalt det er i skapet også. Er så heldig å ha i bestittelse et skap som jeg kan styre fra -20 til + 85 grader med 1 grads nøyaktighet. Å stille dette på minusgrader er vel heller ikke noen god idé !?

Det er bare et anslag, men det ga meg en ide, jeg skal sette inn et corneliusfat med vann og logge temperaturfallet i det og kjøleskapet, så får vi det svart på hvitt, men jeg får ikke startet før over neste helg, og så må teknikken være på vår side  :)
 
Tilbake
Topp