Cornelius fat

Ikke fyll mer enn at "gass inn røret" holdes over ølen. Vanlige corneliusfat tar 18,9 L, men vet ikke om det er til "gass inn røret" eller ikke.
 
Det gjør ingen ting om "gass inn røret" er nede i ølet. Jeg fyller alltid så fult, at lokket kommer litt ned i øllet når jeg setter det på.
 
Du trenger forsåvidt ikke, men du unngår at det kommer mye øl ut gassinngangen om du opererer utstyret litt feil. Uansett så trenfer du et gassrom over ølet for å få inn co2.
 
Når jeg fyller ett fat fyller jeg etter hevertprinsippet, altså motsatt vei inn på fatet(via øl ut, jeg har laget en slange for gass inn som jeg suger på. Den skal likevel ikke i kontakt med ølen!) Gir litt CO2 inn på fatet, så er jeg sikker på at ølet ikke blir oksidert... Hehe, ja du må supe litt CO2 for å få ølet til og komme. Det blir som drikke brus, bare at du heller i deg kullsyren først:) Fyller til det kommer øl i gass-inn røret! (altså helt fullt) ingen problemer med det!
 
....jeg fyller aldrig mer en 18 liter med øl på et 19 liters Corneliusfat. Dette etter samtale med Ola fra "Petit Agentur"
Må alltid ha litt space på toppen for å presse inn CO2

 
 

Vedlegg

  • Hjemmebrygget øl 002.JPG
    430,8 KB · Sett: 183
Jeg har aldri hatt problemer med kaboneringen, selv om jeg har fatet fylt helt opp. Det er bare å utnytte volumet i fatene så mye man kan. Noen ganger har jeg ikke fått fylt det siste fatet helt opp etter et brygg, men karboneringen blir helt lik på alle fatene. Jeg bruker fordeler med tilbakeslagsventil, så retur av øl til manometer er ikke noe problem.
 
Skundberg skrev:
....jeg fyller aldrig mer en 18 liter med øl på et 19 liters Corneliusfat. Dette etter samtale med Ola fra "Petit Agentur"
Må alltid ha litt space på toppen for å presse inn CO₂

Flateforholdet mellom øl og Co2 gassen har ikke noe å si for annet enn tiden det tar å karbonere, dermed er et helt fult (så fult det er praktisk mulig å få det) like bra som et nesten fult fat, men som flere antyder, pass på å ikke få øl inn i gassledningen og dermed kanskje i regulatoren.
 
Tilbake
Topp