Corneliusfat med lekkasje?

magne1972

Moderator
har ett nytt Corneliusfat, som jeg satte 19 liter øl til ettergjæring i, når jeg prøvde denne øllen, var fatet heltt trykkløst og øllet deretter. satte på trykk fra CO2 flasken, og fatet ser trykktett ut, men etter 4 dager er aga-flasken tom. må jeg skifte alle pakningene på dette fatet tro?
har også et brukt fat fra vinogbar som jeg enda ikke har testet. noen måte å sjekke et slik fat på enkelt?
 
Anbefaler å sjekke følgende tråder:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,217 http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,699

Hvis det andre fatet ser ut til å være tett så kan du jo bruke hevert og stikke om ølet dit. Det kan hende det bare er én pakning som er gal, eller kanskje slangen, eller at lokket bare ikke satt helt riktig som har forårsaket lekkasjen.
 
noen som har innspill til denne tanken?
når fatet skal fylles med øl for karbonering, primes fatet med litt lite sukker, og fylles med øl. fatet lukkes og trykksettes så med c02 for å trykkteste/trykksette fatet med ca 0.5-1 bar trykk. deretter karboneres øllet naturlig på fatet. men da er man litt tryggere på at fatet er skikkelig tett. ulempen er kanskje litt problematisk å kontrollere karboneringsnivået, men det går kanskje ann å beregne?
 
Jeg har prøvd meg litt på naturlig karbonering på Corny.
Men, det er litt mye styr å få riktig CO2 mengde i ølet. Så trykkmåleren på regulatoren gir meg bedre kontroll på CO2 nivå.
Da er det bare å skru godt opp, om jeg vil ha et "sparkeling" øl... :)

Jeg bruker å trykksette fatet, for så å koble fra gassen. Når jeg så kobler til gassen igjen etter en dag eller to, så skal det ikke være noe mer gass som går inn i fatet. Da er det tett og klart til bruk.
Jeg skrur ofte Corny-fatene helt opp(hvert 2, 3 brygg), for å smøre opp ventilpakninger(keg lube) samt rengjøre skikkelig.

Jeg opplevde å tømme en 2kg flaske iløpet av 14 dager.. under karbonering...
Problemet viste seg å være hovedventilen på flasken. Jeg fikk da heldigvis ny ventil på garanti.
 
Tilbake
Topp