Corneliusfat som lekker

Hei,

Har ett fullt corneliusfat som desverre lekker co2. Jeg merket ikke dette når jeg trykktestet før fylling. Nå lurer jeg på hvordan jeg får reddet øllet? Jeg har jevnlig fyllt på c02 for at det ikke skal bli utsatt for oksygen, men siden det har sivet ut så tror jeg selve karboneringen ikke er ferdig.

Jeg tenkte kjøpe ett nytt fat, men kan jeg bare stikke over på dette uten videre?
 
Heisann

Kan blant annet gjøres slik:


Evt. bruke autohevert fra et fat til et annet. Pass på å fylle CO2 i bunn på fatet som mottar ølet samt at ølet ikke splasher ned i det nye fatet, men fylles fra bunn til topp.
 
Bruker stadig denne metoden, f.eks. omjeg skal ha "en skvett" over på 9 litersfatet for ta det med et eller annet sted.
Har laget meg en slange som er litt lenger og litt tynnere enn den på videoen og har passet på at koblingene er av typen med gjenger. Dette gjør at jeg kan skifte mellom inn og ut koblinger. Noe som igjen gjør at jeg i tillegg til flytting av øl bruker denne til rengjøring. Først vaskemiddel deretter Star San fra fat til fag, gjennom både inn og ut ventil.
 
Hvor lekker fatet (såpevann-test)?

Går som regel å få ting tett, selv om det er fullt. Litt verre hvis det er en O-ring og du ikke har ny, dog...
 
Det er nok O-ringen som lekker ja :/ Spraya desinfisering over og ser det bobbler ørlite der. Jeg har tight'et koblingene ellers, og kan ikke forstå at problemet kan være der heller... Men jeg får dra nedom lokalsjappa senere idag og høre hva vi kan få til. Såvidt jeg skjønte videoen over så blir det å koble to stk "sorte" ball-locks. Og begge på øl UT koblingen på fata. Slik at det blir fyllt opp fra bunn av i det nye? Det tror jeg at jeg skal ha utstyr til å utføre gitt. Håper bare de har ett ekstra fat inne nå!
 
Det er utstyret du trenger ja. Du kan også kjøpe deg en ball lock til gassen på fatet som mottar og lage en blow off tube. Så slipper du å ha lokket åpent på fatet som mottar ølet
 
Ofte hjelper det på lekkasjer å løsne litt på lokket og å skubbe det en millimeter eller to den ene eller andre veien. :)
Da blir trykkfordelingen en annen. Spray godt med starsan langs åpningen før du løsner.

Jeg har på 5 år ALDRI hatt behov for å skifte pakning.
Harald
 
Det kan også hjelpe å koke o-ringen i noen minutter (når den er varm blir den mykere) og så peise på med f.eks 2 til 3 bar trykk for å presse lokket fast. Jeg har tettet mange gjenstridige fat på den måten...
 
Har heller aldri opplevd å ikke få fat tett. Vi har skiftet noen O-ringer, ofte fordi de er blitt flate/harde, og derfor forhindre feil i fremtiden. Åpne lokket, flytt det litt/snu 180°, ta av O-ring og smør på silikon-fett, hold lokket på plass uten å låse for så å sette på mye trykk og så låse. Triks vi benytter og som alltid ender med suksess ;)
 
Et annet tips er å ikke feste lokket med festebøylen, kun holde det på plass når du setter på gasstrykk. Da beveger lokket og pakningen seg litt og "setter seg" i den posisjonen som tetter best. Når lokket er på plass og holdes fast av gasstrykket kan bøylen legges over.

Jeg gjør dette på et gammelt bulkete fat, og det er mye enklere å få det skikkelig tett på denne måten, sammenlignet med å feste lokket med bøylen før gasstrykket settes på.
 
Tilbake
Topp