Craft co/ Bryggselv konkurs

Ditto!

Går det an å håpe at det kommer noe godt ut av dette? Hovedreaksjonen min er jo engstelse, men jeg er ikke sikker på at CraftCo alltid har vært et pluss, nei.
Jeg har hatt mye kontakt med CraftCo i mange år, og har bare gode erfaringer. Både proffe og hyggelige. De fleste er nok ikke klar over hvor mange norske små og mellomstore bryggerier som har vært kunder der. Det kommer til å bli trangt i døra hos Brewshop Pro nå...
 
Ser ikke bort fra at det kommer noen nye på banen. F.eks. https://maltmagnus.se/

Strømmen, Vestbrygg og Bryggmann importerer en del allerede. Det er mulig noen av disse vil forsøke å fylle hullet i markedet.

Det mest nærliggende er selvfølgelig at en av de andre store Brewshop eller Ølbrygging blir enda større og vi får mindre utvalg :rolleyes: .
 
For å fortsette balladen om CraftCo AS, så ser det som at selskapet eier alle Bryggselv butikkene utenom Larvik. De inngår derfor i boet, og vil neppe åpne igjen før nye eiere er på plass.
Jeg la inn en ordre til Bryggselv Asker i går formiddag da jeg ikke visste ikke at selskapet var konkurs. Bryggselv har mottatt betaling fra mitt Mastercard men ordren vises ikke på minside/ordrehistorikk. Har noen forslag på hvordan jeg går frem for å få refundert beløpet? Mastercard forlanger at jeg først forsøker direkte med selskapet, men ingen ser ut til å svare på telefonen hverken i Asker eller hovedkontoret.
 
Dette er en ganske interessant diskusjon, da det er en stor aktør i markedet som potensielt forsvinner. På tide med egen tråd om det?
 
Jeg la inn en ordre til Bryggselv Asker i går formiddag da jeg ikke visste ikke at selskapet var konkurs. Bryggselv har mottatt betaling fra mitt Mastercard men ordren vises ikke på minside/ordrehistorikk. Har noen forslag på hvordan jeg går frem for å få refundert beløpet? Mastercard forlanger at jeg først forsøker direkte med selskapet, men ingen ser ut til å svare på telefonen hverken i Asker eller hovedkontoret.
Samme bås her. Har prøvd å få tak i hovedkontoret hele uken, ingen svar på hverken mail eller telefon. La inn en ordre i Asker i morges, men da jeg kjørte ut nå nettopp, stod det en plakat med "Stengt på ubestemt tid". Penger er likevel reservert.

Så lenge nettsidene fortsatt mottar ordre kan det være smart å lage en tråd så folk får med seg at de ikke skal shoppe der inntil videre. (edit: der ble det visst gjort :) )
 
Sist redigert:
Om en betaling er reservert, så blir vel bare dette beløpet låst i 14 dager også tilbakeført om det ikke er aktivitet på ordren? Fikk denne opplevelsen hos OBS bygg når transporten tok lengre tid enn forventet.
 
Jeg la inn en ordre til Bryggselv Asker i går formiddag da jeg ikke visste ikke at selskapet var konkurs. Bryggselv har mottatt betaling fra mitt Mastercard men ordren vises ikke på minside/ordrehistorikk. Har noen forslag på hvordan jeg går frem for å få refundert beløpet? Mastercard forlanger at jeg først forsøker direkte med selskapet, men ingen ser ut til å svare på telefonen hverken i Asker eller hovedkontoret.
Bestilte noe hos BS Stavanger, fikk akkurat leveringsbekreftelsen på e-post -- skal se om jeg får varene også...
 
Får håpe Bryggselv (Klarna) er like profesjonell som OBS. Forskjellen er vel at BS er konkurs og OBS er et "going concern".
Klarna/ Bryggselv og bobestyrer er nok fullstendig klar over kredittkjøpsloven. Jeg blir meget overrasket om ikke kjøp med kredittkort enten gjennomføres eller låst beløp tilbakeføres om varen ikke leveres etter avtale.
 
Det har du helt rett i. Da satser vi på kredittkjøpsloven.
Det som overrasker meg imidlertid er at Bryggselv har tid til å sette en plakat i vinduet til Bryggselv/Asker, men de har ikke tid til å legge en melding på nettsidene sine om at de er "stengt på ubestemt tid".
 
Det har du helt rett i. Da satser vi på kredittkjøpsloven.
Det som overrasker meg imidlertid er at Bryggselv har tid til å sette en plakat i vinduet til Bryggselv/Asker, men de har ikke tid til å legge en melding på nettsidene sine om at de er "stengt på ubestemt tid".
Webpersonen er kanskje permittert?
 
Blir vel muligens noen agenturer up for grabs?

Da jeg jobbet hos Maltmons, og prøvde å kjøpe direkte av grossister eller produsenter i EU eller US, så var trenden tydlig under boomen for en del år siden at BS snatchet mange agenturer på "must have"-saker.
 
Blir vel muligens noen agenturer up for grabs?

Da jeg jobbet hos Maltmons, og prøvde å kjøpe direkte av grossister eller produsenter i EU eller US, så var trenden tydlig under boomen for en del år siden at BS snatchet mange agenturer på "must have"-saker.
Det er hva jeg har oppfatta, også.
 
Jeg har hatt mye kontakt med CraftCo i mange år, og har bare gode erfaringer. Både proffe og hyggelige. De fleste er nok ikke klar over hvor mange norske små og mellomstore bryggerier som har vært kunder der. Det kommer til å bli trangt i døra hos Brewshop Pro nå...
Eventuelt at Caldic etablerer seg i Norge.

En konkurs er synd for de ansatte, og det skaper noen praktiske problemer for kundene i en periode, men jeg blir veldig overrasket om ikke dette hullet i markedet fylles ganske raskt.
 
Om en betaling er reservert, så blir vel bare dette beløpet låst i 14 dager også tilbakeført om det ikke er aktivitet på ordren?
Det kan fint være ganske mye lengre enn 14 dager.

bm "bestilte noe greier 2. juledag 2020, fikk dem levert påsketider 2022, pengene var reservert i hele perioden".

I likhet med andre her ville jeg ikke vært noe bekymret her, dette ordner seg og pengene er bare reservert, og om de blir trukket før varene er sendt kan du gjøre chargeback. Dette er hovedpoenget med å bruke kredittkort når man handler på nett: du tar ikke risikoen for om varene ikke blir levert eller det skjer noe rart.
 
Eventuelt at Caldic etablerer seg i Norge.
Var ikke klar over at de driver med bryggevarer, men det burde ikke overraske. Uansett Caldic er allerede godt etablert i Norge. Om de ønsker å fylle hullet etter Craftco vil de nok få dette til kjapt.

Organisasjonen er på plass.

Nettside også ser jeg.
 
Var ikke klar over at de driver med bryggevarer, men det burde ikke overraske. Uansett Caldic er allerede godt etablert i Norge. Om de ønsker å fylle hullet etter Craftco vil de nok få dette til kjapt.
De fungerer som proff-avdelingen til Humlegårdens Ekolager i Sverige, men jeg er litt usikker på hvordan eierforholdene er.
 
Caldic kjøpte Humlegårdens Ekolager i 2020. Mener det var eid av familien Ekelin frem til da.
 
Tilbake
Topp