Cream Ale - cream of three crops

Næhhh. Enig i det, enn så lenge. Kan godt være den kommer til sin rett hvis gradestokken tipper 30 grader i sommer....
 
Noen jeg kjenner kalte det "why bother-øl" når jeg nevnte jeg ville prøve å brygge det ... Har vel fått det bekreftet nå, haha.
 
Hva er vitsen?
Her er "vitsen": Corona á 30 kroner flasken, Cream Ale á 3 kroner flasken. You do the math.

Det var i hvert fall hva jeg gjorde, drittlei av å kjøpe overpriset blandevann fra Mexico, så klarte jeg å lage noe fruen syns var en helt fin erstatning, og vips så var det 200 kroner mindre hver gang jeg handlet inn til helgen.

Smaker det noe? Nei. Løste det en irritasjon? Ja. Far happy? Definitivt :D
 
Er dette snakk om selve stilen, eller om ølen TS laget? Jeg har aldri laget en cream ale før og nå tenker jeg at jeg ike trenger å gjøre det.
 
Som stil synes jeg Cream Ale er en helt perfekt landmower beer, fin tørsteslukker på sommeren. Ikke spesielt interessant, men et alternativ til butikklageren (kjappere å lage også).
 
Cream er glimrende. Denne oppskriften det refereres til er for de som ikke liker øl. Vi skal ikke dømme cream på denne oppskriften.

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
Det fins øl for alle :) CO3C er for de som ikke ønsker mye smak i ølet sitt. Og må innrøme at det er også veldig fint som tørsteslukker på varme sommerdager. Også er det litt moro med en utfordring.
 
Godt å høre at denne ikke er representativ for stilen. Jeg syns hvertfall denne ølen er sinnsykt overhypet på homebrewtalk. Men, kan som sagt være den kommer til sin rett i sommer. Mest av alt ble jeg overrasket over hvor lite den smaker.

Tok med til bryggekompisen min igår, en omvendt industriøl-drikker, også han ble veldig skuffet selv om det var ha som ba om et lett sommerøl. Akkurat nå sliter jeg med å se en situasjon der jeg heller vil ha denne, istedefor en wit, pilsner eller cascade apa.

Som en erstatning til Corona skjønner jeg at den kan fungere, som noen er inne på, samt som et vorspiel-øl hvis man skal spare penger...
 
Tenkte å prøve meg på dette "sagnomsuste" ølet. Bryggeland sendte meg American West Coast gjær istedenfor Nottingham. Spiller det noen som helst rolle?
 
Gammel tråd: CO3C har blitt fast inventar hos oss, rett og slett fordi alle liker en lys øl i ny & ne. Denne er kjekk å finne i kjøleskapet etter en økt med hagearbeid eller under veranda-tjeneste når sola skinner. Men jeg foretrekker å brygge den som en lager med WLP833.

Smaken minner mer om noe mellom Millers/ Budweisser/ Heineken enn Corona. Lang og kald lagring gjør underverker.

"Jeg liker bare lyst øl"
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
Category: Light Lager
Subcategory: Standard American Lager
Recipe Type: All Grain
Batch Size: 25 L
Volume Boiled: 30 L
Mash Efficiency: 77 %
Total Grain/Extract: 5.20 kg
Total Hops: 20.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
3.55 kg Pilsnermalt
0.15 kg Acidulated Malt
1 kg Corn Flaked (Maize)
0.5 kg Rice Flaked (Uncle Bens Hurtigris)
20 g Perle (Pellets, 6.7 %AA) boiled 60 minutes.
Yeast: White Labs WLP833 German Bock Lager

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash 90 min, 65*C, mashout 8 min 78*C

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.048
Terminal Gravity: 1.007
Color: 2.50 SRM
Bitterness: 18.4 IBU
Alcohol (%volume): 5.3 %
 
Gammel tråd: CO3C har blitt fast inventar hos oss, rett og slett fordi alle liker en lys øl i ny & ne. Denne er kjekk å finne i kjøleskapet etter en økt med hagearbeid eller under veranda-tjeneste når sola skinner. Men jeg foretrekker å brygge den som en lager med WLP833.

Smaken minner mer om noe mellom Millers/ Budweisser/ Heineken enn Corona. Lang og kald lagring gjør underverker.

"Jeg liker bare lyst øl"
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
Category: Light Lager
Subcategory: Standard American Lager
Recipe Type: All Grain
Batch Size: 25 L
Volume Boiled: 30 L
Mash Efficiency: 77 %
Total Grain/Extract: 5.20 kg
Total Hops: 20.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
3.55 kg Pilsnermalt
0.15 kg Acidulated Malt
1 kg Corn Flaked (Maize)
0.5 kg Rice Flaked (Uncle Bens Hurtigris)
20 g Perle (Pellets, 6.7 %AA) boiled 60 minutes.
Yeast: White Labs WLP833 German Bock Lager

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash 90 min, 65*C, mashout 8 min 78*C

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.048
Terminal Gravity: 1.007
Color: 2.50 SRM
Bitterness: 18.4 IBU
Alcohol (%volume): 5.3 %
Skal det være så lite humle?
 
Angående lawn mover-øl/tørsteslukker så vil jeg heller anbefale en frisk wit. Fantastisk godt når det er som varmest.
Glugget ned noen liter av denne i august i fjor... :beercheers::beercheers::beercheers:

SommerWit.jpg
 
Brygget også denne i sommer. Første gang jeg fikk noe som lignet ok effektivitet. Ble derfor litt for sterk som gressklipper øl. Men forfriskende i varmen. Det meste forsvant fort.


ebc8fdbaac10599dbb4a6432fa63d348_raw.jpg
 
I dag brygges en øl for de som ikke liker øl :p

Cream of Three Crops(ish):

Maltbase (no-sparge til 25L)
Jæren Pilsner
3,000​
kg65,2%
Flaket Mais
1,000​
kg21,7%
Hurtigris
0,400​
kg8,7%
Chit Malt
0,200​
kg4,3%

Perle @ 60min til 15 IBU

Forsiktig og rimelig rett-fram vannprofil:

Kalsium:
83​
ppm
Klorid:
83​
ppm
Sulfat:
82​
ppm
Magnesium:
10​
ppm

Sikter på 1.040 OG så får vi se om jeg treffer når maltbasen har såpass med adjunkter som jeg ikke driver med til vanlig.
 
I dag brygges en øl for de som ikke liker øl :p

Cream of Three Crops(ish):

Maltbase (no-sparge til 25L)
Jæren Pilsner
3,000​
kg65,2%
Flaket Mais
1,000​
kg21,7%
Hurtigris
0,400​
kg8,7%
Chit Malt
0,200​
kg4,3%

Perle @ 60min til 15 IBU

Forsiktig og rimelig rett-fram vannprofil:

Kalsium:
83​
ppm
Klorid:
83​
ppm
Sulfat:
82​
ppm
Magnesium:
10​
ppm

Sikter på 1.040 OG så får vi se om jeg treffer når maltbasen har såpass med adjunkter som jeg ikke driver med til vanlig.
Hvilken gjær, wlp940?
 
I dag brygges en øl for de som ikke liker øl :p

Cream of Three Crops(ish):

Maltbase (no-sparge til 25L)
Jæren Pilsner
3,000​
kg65,2%
Flaket Mais
1,000​
kg21,7%
Hurtigris
0,400​
kg8,7%
Chit Malt
0,200​
kg4,3%

Perle @ 60min til 15 IBU

Forsiktig og rimelig rett-fram vannprofil:

Kalsium:
83​
ppm
Klorid:
83​
ppm
Sulfat:
82​
ppm
Magnesium:
10​
ppm

Sikter på 1.040 OG så får vi se om jeg treffer når maltbasen har såpass med adjunkter som jeg ikke driver med til vanlig.
Godt det kom noe godt ut av plommeøl katastrofen min :D .
 
Tilbake
Topp