Cream Stouten som stoppet

Har en Cream Stout* stående, som stoppet gjæringen for tidlig. Dette skyldes trolig for høy mesketemperatur. Dvs for lite gjærbart sukker. Jeg stakk den om nå på søndag, etter en uke. Dette medførte ikke noe ny aktivitet. Graviteten ligger nå stabilt på 1022. Burde ligge på nærmere 1014. Alkoholstyrken (med en OG på 1052) ligger på ca 4%. Litt lavt. Den smaker ok, men virker litt tam. Vurderer å booste den opp på en eller annen måte. Kan jeg lage en gjærstarter og prøve å få den i gang? Skal jeg da tilsette malt? Og hvor mye? Tenker også på å tilsette en vaniljestang eller lignende for å gi litt mer smaksfylde /julefølelse. Hvordan gjør man det? F.eks. koker opp vaniljestanga først for å sterilisere? Takknemlig for tips og råd.

* Døpt om til Scream Stout av fruen etter at jeg brant meg stygt på returkjølevannet og måtte på legevakta med en 2.gradsforbrenning på ryggen!
 
Det å stikke om en stuck gjæring hjelper sjeldent, da du fjerner gjæren fra ølen, og det er jo gjæren du trenger i en sånn situasjon. Andre remedier kan jo være en aktiv starter som du nevner. Ikke tilsette malt.
 
Takk for råd. Ja, jeg har også tenkt på det kan være negativt at jeg har fjernet gjærceller. Det var en kompis, som har brygget i mange år, som i en annen sammenheng nevnte at omstikking kunne sette litt gang i gjæringen i tillegg til å gjøre ølet klarere. Grunnen til at jeg vurderer å tilsette sukker/malt er dette med den noe for høye mesketemperaturen (delvis 72-73 grader i en periode på 20-30 min) som trolig har medført for lite gjærbart sukker.
 
Det er nok fordi du får gjær i suspensjon igjen for en liten periode når du stikker om. Jeg vil anta at du vil få samme resultat hvis du stikker en sleiv oppi der og rører om.

Siden du har startet gjæringen med for mye ugjærbare sukkerarter så kan vel sukker fungere. Hadde det vært snakk om en vørter med riktige sukkerarter men som har gått seg fast så ville jeg ikke sagt at sukker er løsningen.
 
Fikk råd fra en hyggelig kar på Bryggselv om å prøve å tilsette en lagergjær for å se om det ville sette gjæringen i gang igjen. Lagergjær skal visstnok ha den egenskapen at den kan spise noen av de komplekse sukkerkjedene, som har oppstått ved for høy mesketemperatur. Etter litt om og men, der jeg trolig drepte starteren med en overkokt lakrisstang i første forsøk, prøvde jeg igjen og fikk laget en starter som jeg tilsatte i går kveld. Ved første inspeksjon her til morgen var det ikke antydning til reaksjon i vørteren. Vil selvsagt følge med et par dager, men usikker på om det kommer til å skje noe. Cream Stouten smaker OK, men er litt tynn i kroppen, så jeg vurderer å tilsette en te laget på lakris og vanilje for å gjøre den litt mer kompleks og julete. Er det noen som erfaring med denslags?
 
Tilbake
Topp