Har en Cream Stout* stående, som stoppet gjæringen for tidlig. Dette skyldes trolig for høy mesketemperatur. Dvs for lite gjærbart sukker. Jeg stakk den om nå på søndag, etter en uke. Dette medførte ikke noe ny aktivitet. Graviteten ligger nå stabilt på 1022. Burde ligge på nærmere 1014. Alkoholstyrken (med en OG på 1052) ligger på ca 4%. Litt lavt. Den smaker ok, men virker litt tam. Vurderer å booste den opp på en eller annen måte. Kan jeg lage en gjærstarter og prøve å få den i gang? Skal jeg da tilsette malt? Og hvor mye? Tenker også på å tilsette en vaniljestang eller lignende for å gi litt mer smaksfylde /julefølelse. Hvordan gjør man det? F.eks. koker opp vaniljestanga først for å sterilisere? Takknemlig for tips og råd.
* Døpt om til Scream Stout av fruen etter at jeg brant meg stygt på returkjølevannet og måtte på legevakta med en 2.gradsforbrenning på ryggen!
* Døpt om til Scream Stout av fruen etter at jeg brant meg stygt på returkjølevannet og måtte på legevakta med en 2.gradsforbrenning på ryggen!