Cryo humle

Jo,ja.. mulig litt overvurdert.. om man skal tro produsent, så skulle det tilsvare 800g vanlig humle til tørrhumling.
Men jeg skal være forsiktig med å slakte den.. mulig jeg har dumpa humle rett opp på et tjukt lag med krausen eller noe, litt vanskelig å få med seg alt på en unitank. Kjøpte inn 1.2kg med cryo, å vurderer å dumpe alt 50+25l å sjekk b4b da.. men så langt er jeg skuffa

Ja jeg er med på den x2 ifht vanlige pellets, men ikke på dag tre-greia.
 
Jo,ja.. mulig litt overvurdert.. om man skal tro produsent, så skulle det tilsvare 800g vanlig humle til tørrhumling.
Men jeg skal være forsiktig med å slakte den.. mulig jeg har dumpa humle rett opp på et tjukt lag med krausen eller noe, litt vanskelig å få med seg alt på en unitank. Kjøpte inn 1.2kg med cryo, å vurderer å dumpe alt 50+25l å sjekk b4b da.. men så langt er jeg skuffa

Pussig. Jeg har gode erfaringer med et lignende humleregime, og det har gitt meg mine beste humlebomber. Jeg har riktignok brukt enda litt mer humle per liter enn hva du har gjort her til tørrhumling. Jeg tror også det er bedre med en tilsetning som steeper rundt 70-80 grader en halvtimes tid enn en tilsetning på 5 minutter. Ved en tilsetning på 5 minutter vil du koke bort en god del aroma/smak. Det skal ikke lange kokingen før dette reduseres drastisk. Jeg ville også brukt mer enn 200 gram på det tidspunktet.

Jeg "stenger" forøvrig unitanken allerede etter første tørrhumling.
 
Vet jeg har lest at det er et metningspunkt for smaks/aroma humle. Dette er annerledes enn de sensorisk begrensning for bitterhet.
Smak og aroma øker opp til dette nivået, og avtar (ikke stabiliserer seg) etter det.
Skulle naturligvis vært litt ‘Finn’ og hatt referanser, men det har jeg altså ikke
 
IPA Brewing Techniques av Mitc Steele side 210 bekrefter at det er en maksimum og avtagende.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Hvor mener han så den grensen ligger? Jeg har ikke truffet den enda i hvert fall. Har opplevd mer smak og aroma med mer humle. Og jeg har brukt ganske store mengder humle.
 
Han har ikke gitt den spesifikt. Jeg forsøkte å ta bilde av boksiden, men fikk det ikke til i Tapatalk. (Nettopp tatt ibruk appen og er ikke sikker på om jeg liker den).

Jeg er på jobb nå og husker ikke føringene. Tror han sa høyere abv tåler mer humle og at det også har sammenheng med alfasyren. Men er ikke sikker.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Har boken her men gidder ikke ta bilde pga forum-tullet med for store filer. Han sier ikke noe om diminishing returns for smak. Han nevner bare at etterhvert så merker man ikke mer bitterhet. Ref paragrafen på side 210. Men denne boken er jo noen år gammel nå.
 
Etter det som er nevnt lenger opp ibtråden med korrelasjon mellom alfasyre innhold og smak/aroma tolket jeg hsm til også mene at smak/aroma møtte metningspunkt. Men jeg kan jo ta feil. Det har jeg gjort før. Det var i 1976[emoji6]

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Etter det som er nevnt lenger opp ibtråden med korrelasjon mellom alfasyre innhold og smak/aroma tolket jeg hsm til også mene at smak/aroma møtte metningspunkt. Men jeg kan jo ta feil. Det har jeg gjort før. Det var i 1976[emoji6]

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Du får diminishing returns iallefall, når det kommer til smak/aroma. Om det er fordi vi mennesker ikke klarer å oppfatte en uendelig linjær stigning av smaken av frukt/whatever en humle smaker, eller om det er fordi vørteren blir mettet av oljer, eller at opptaket blir dårligere, vet jeg ikke. Selv synes jeg ikke 15g/l opp fra 10g/l er like stort sprang fra 5g/l til 10g/l, f.eks.
 
Fikk smake en drit god drikk hos en kompis. Det var Eldorado tropisk juice tilsatt hjemmebrent og scweppes. Sinnsyk punch i de tropiske fruktene. Søt og god også!

Litt på siden. Men det anbefales for alle som jakter den ultimate fruktige drikke med børst. :D
 
Fikk smake en drit god drikk hos en kompis. Det var Eldorado tropisk juice tilsatt hjemmebrent og scweppes. Sinnsyk punch i de tropiske fruktene. Søt og god også!

Litt på siden. Men det anbefales for alle som jakter den ultimate fruktige drikke med børst. :D
Det er akkurat sånn jeg syns de ølene smaker! :D
 
Det er sant, så det burde jo gi en brukbar snert.

I min forrige NEIPA brukte jeg 520 gram humle på 17-18 liter ferdig øl (WP + tørrhumle). Det er personlig rekord, og det ble også det beste humleølet jeg noen gang har brygget. Kjør på enda litt mer neste gang! :D
Begynner å bli dyr øl :)
 
Tilbake
Topp