Cubing / no chill

Mulig jeg leste den artikkelen litt vel forutinntatt, men må likevel spørre om hvilke momenter det er som frister? Kjølern koster ikke stort og vann er for de fleste av oss gratis eller i alle fall ikke en utgift som sprekker husholdningsbudsjettet. Tidsbesparelse ser jeg det skrives om, men om det tar 10-20 min å kjøle vørteren etter en bryggedag så ser jeg ikke at det skal bære der man skal prøve å spare inn tid når man veier opp mot alle ulempene med treg kjøling.

Jeg har ett par brygg bak meg med "treg" kjøring. Synes ølet blir bra.
Har ikke en "kube" akkurat som beskrevet, men lar vørteren kjøle seg ned "naturlig" etter kok.
Har ikke dårlig erfaring.

Hva er egentlig ulempene du snakker on ved treg kjøring Borgar?

petteraa skrev:
Jeg har ett par brygg bak meg med "treg" kjøring. Synes ølet blir bra.
Har ikke en "kube" akkurat som beskrevet, men lar vørteren kjøle seg ned "naturlig" etter kok.
Har ikke dårlig erfaring.

Hva er egentlig ulempene du snakker on ved treg kjøring Borgar?

En ting er iallefall at du kan få et klarere øl ved å kjøle ned raskt da du lettere feller ut proteinene fra vørteren. Det er også større sjanser for videre produksjon av dimethyl sulfide (dms) da vørteren ikke lenger er i kok, kjøles vørteren da ned tregt med lokk over har du jo også en viss liten risiko for usmak i ølet. For ikke å snakke om sjansen for villbakterier om du skulle være uheldig.

+1 Kintii

Tviler ikke på at ølet ditt ble bra selv om du har kjølt over natta, Petteraa. Jeg har også brygget godt øl, selv om det etter all tilgjengelig bryggeteori skulle blitt fiasko. Det er ikke alltid det går galt selv om man ikke følger boka, men sjansen for å lykkes er større om man gjør det.

Utfelling av proteiner skjer ved nedkjøling, uavhengig av hastighet skulle jeg tro. Om noe ville jeg tenkt at utfellingen er noe bedre ved no chill på grunn av tidsaspektet.

Dms kan være et problem, men det er mye teoribaserte antakelser mot erfaringer på dette området. Australia vs USAEUetc. De som driver med det mener det ikke har noe å si.

Jamil z sa på radioen etter et Australiabesøk at han hadde fått bra øl brygget slik, men et problemet er humleutnyttelse (smak/aroma særlig), noe som til dels kompenseres for av praktikantene.

Det med at øllet kunne vært klarere er jeg enig i.
Er forøvrig relativt fersk, så foreløpig går det kunn på smak og å bygge op mitt lille bryggeri.
Tror jeg klarer å holde unna infeksjon med mine metoder, men det får tiden vise...
Har ikke fått ordna meg kjører enda, rett og slett :)

Men etter noen brygg synes jeg det virker greit og lettvint å ta natta til hjelp med kjøring.

Øyvind Tveit skrev:
Utfelling av proteiner skjer ved nedkjøling, uavhengig av hastighet skulle jeg tro. Om noe ville jeg tenkt at utfellingen er noe bedre ved no chill på grunn av tidsaspektet.

Dms kan være et problem, men det er mye teoribaserte antakelser mot erfaringer på dette området. Australia vs USAEUetc. De som driver med det mener det ikke har noe å si.

Jamil z sa på radioen etter et Australiabesøk at han hadde fått bra øl brygget slik, men et problemet er humleutnyttelse (smak/aroma særlig), noe som til dels kompenseres for av praktikantene.

Mesteparten av utfellingen av proteiner skjer uansett nedkjøling, det er riktig. Men ikke typen som forårsaker chill haze. Disse trenger "cold break" rask nedkjøling for å felle ut.

John Palmer - How to brew:
Rapid cooling also forms the Cold Break. This is composed of another group of proteins that need to be thermally shocked into precipitating out of the wort. Slow cooling will not affect them. Cold break, or rather the lack of it, is the cause of Chill Haze.

Du er også inne på noe jeg glemte å si i sted, det står forøvrig i artikkelen. Men man har jo også lite kontroll over humleutnyttelsen om man kjøler f.eks natten over. Det vil jo bli bitrere og man vil vel også miste noe humle aroma?

petteraa skrev:
Det med at øllet kunne vært klarere er jeg enig i.
Er forøvrig relativt fersk, så foreløpig går det kunn på smak og å bygge op mitt lille bryggeri.
Tror jeg klarer å holde unna infeksjon med mine metoder, men det får tiden vise...
Har ikke fått ordna meg kjører enda, rett og slett :)

Men etter noen brygg synes jeg det virker greit og lettvint å ta natta til hjelp med kjøring.

Øl er ganske tilgivende og at ølet ikke er helt klart betyr ikke at det ikke smaker godt  ;)

Naboen prøvde "no-chill". Øllet ble riktig  dårlig. Det gikk faktisk i do. Så det frister ikke å prøve igjen.

Jeg har latt ølet stå over natt for kjøling. Når det er kjølig ute vel å merke, Funker helt fint og setter ikke usmak som jeg kan kjenne.

Vet om flere som praktiserer dette ved behov. Jeg gjør det kun når kokingen avsluttes sent på kvelden,,og det passer bedre å starte med prosessen neste dag.

Tilbake
Topp