Da var første brygg satt... gøy, hektisk og mange spørsmål rikere!

Hei alle her inne!

Et fantastisk forum dette og har fått mye hjelp. Hev meg rett ut i all-grain sammen med en kompis og har nå i det minste en dunk som står og gjærer :)

Utstyr har jeg også fått handlet litt brukt her inne, bl.a et meskekar (igloo) og vørterkjøler. billig 40 liters kjele fikk jeg tak i hos Maritim i Fredrikstad (589,-) og krabekoker på 5,5 kW hos Topp Fritid i Sarpsborg. Resten av småtingene fra Europris.

Etter god hjelp på Bryggeland i Oslo kom jeg hjem med diverse ingredienser og følgende oppskrift:

5 kg Pale Ale malt
140 g Carabohemian
30 g Chinook 60 min
20 g Cascade 10 min
20 g Cascade 2 min
2 ts Irish Moss
Wyeast #1272

66-67 i en time

Jeg hadde regnet meg ut at jeg behøvde ca 10 liter mer vann enn de 25 literne jeg skulle ende opp med, men synes jeg brukte mye mer underveis.
Nøyaktigheten i målingene fikk seg et skudd for baugen når vørteren skulle høstes....
Sitter nå igjen med ca 21,5 liter med Ca. OG 1048 ved 20 grader, jeg kastet nok et par liter som var veldig grumsete.

Ble litt kaos under avtapning fra mesken og glemte hva jeg hadde fått beskjed om (hadde et håp om at det jeg foretok meg kunne kalles batch sparging, men jeg vet ike hva det var..), så jeg resirkulerte, fylte på nytt vann og rørte litt etter innfallsmetoden og om hverandre!
Med rester av kokkeblod i årene satset jeg på at improvisasjonen skulle redde meg.
Europris gjæringskaret med indeling stoler jeg dog ikke lenger på, så jeg må måle mer nøyaktig neste gang. (og har noen en oppskrift på en mørkere øl jeg kan få gjenbrukt Carbohemian malten jeg har i så er det flott!)

Nåvel, koking ble det og de sokkene jeg fikk å putte humlen i ser jeg ikke noe grunn til å bruke neste gang.. eller?

Irish moss, jeg vet ikke, hvor nyttig er den?

På badet står det nå puterer på rundt 20 grader, men jeg så ikke noe til den stormgjæringen som jeg har lest om men det ser ut som den trives i allefall.
Hva er putrefrekvensen når man tar en måling, og hva bør den være på før flasking?

Dette ble like kaotisk beskrevet som gjenomføringen, men det var GØY og jeg gleder meg til neste gang. Dere som snoker rundt her inne og lurer på om deres skal sette igang, gjør det!

Hvis noen her inne plukker opp på spørsmålene jeg har innimellom så takker jeg på forhånd for svar!

Frode

Høres ut som en frisk start spør du meg! :-D hehe.. Det skal være litt hektisk førstegangen, men du kan trøste deg med at det roer seg etterhvert..
Batchsparging har jeg ikke greie på, men det finner du masse info om på nettet og i bøker(anbefaler deg å lese de "viktigste".)

Når jeg koker opp vann fyller jeg opp like mye som jeg skal ha oppi gjæringsbøtta pluss litt til. I tillegg må du beregne rundt 2-3 liter pr kilo malt for mesking. så hvis du skal ende opp med 25 liter oppi gjæringsbøtta må du nok regne med å varme opp 27 liter(2-3L fordamper under koking) pluss 13 liter (5kg malt) noe som tilsammen utgjør 40 liter vann.

Under skyllingen(sparging) heller du de tre-fire første literene tilbake i mesken slik at vørteren som renner ut blir filtrert og er fri for partikler og grums. Fire liter bør holde, men det kan variere.. Når du nærmer deg ønsket mengde i gjæringskaret kan det være lurt å røre forsiktig i vørteren for deretter å graviteten. Da har du bedre pkontroll på hva OG blir etter koking. Er den for tynn er det bare å koke den inn litt og tilsette vann hvis den er for høy.

Humleposene brukes om igjen til de blir slitt.. Går ut ifra at det er humleposer og ikke stripete tennissokker du bruker?  :fyflate:

Irishmoss er nyttig ja.. Jeg pleier alltid tilsette noen gram og det hjelper betydelig på klarheten til ølen. Isingglass er også "et must"..

Stormgjæringen varierer fra brygg til brygg.. Noen blåser lokket av gjæringsdunken, mens andre bare putrer i sitt faste tempo uten å gjøre noe stort nummer utav seg.. Helt normalt.
Når det gjelder måling er det fint lite man kan gjøre før gjæren har gjort sitt(så sant du ikke lager pilsner og trenger en diasetylrest). Du kan fint vente ei uke(ale) før du sjekker graviteten og deretter vente noen dager til etter oppnådd FG. Selv om gjæren ikke jobber like aktivt lenger og ikke skal fortære mer sukker så foregår det fremdeles prosesser i gjæren som "rydder" opp. Flasking bør ikke gjøres før du har hatt stabile målinger i fire dager++. Ale har som sagt ingen problemer med å stå i gjæringsdunken i to uker så du vinner på å vente noen dager for mye før tapping enn at du tapper for tidlig.. :)

Det var det jeg hadde å bidra med, men det er sikkert flere som har mer nyttig på lur! :)
Lykke til videre med en spennende og utviklende hobby!

Takk for svar!

Brygget har stått i 14 dager i morgen og jeg planlegger flasking i morgen eller søndag. Mye jobb i det siste har skrinlagt planene om å flaske på bjørnunger da jeg ikke har hatt tid til å samle/vaske etc. Derfor blir det nok tapping på kjiipe plastflasker, men uansett blir ikke dette ølet gammelt dersom det smaker godt.
Hvis noen har sterke mot- eller vrangforestillinger om å tappe på plast så hører jeg nøye etter.

Et ting jeg har lurt på er selve teknikken ved flasking. Jeg har en standard hevert som må suges igang, men det forstyrrer jo hygieneregimet noe grønjævlig; så kanskje øse og trakt i første vending?

Evt med hevert, hvor høyt over sedimentene i bunnen tapper man av fra?

Ikke noe iveien for å tappe på plastflasker, bortsett fra det estetiske. Vil uansett anbefale å skaffe deg autohevert og flaskefyller (gjerne denne varianten: http://www.ebay.co.uk/itm/Bottle-Fi...Domain_0&hash=item230d889747#ht_3361wt_708). Hadde først ein svart som ikke gikk an å ta fra hverandre, og den svikta ganske ofte (ventilen hadde det med å av og til ikke tett seg helt). Denne derimot er jeg kjempefornøyd med, og anbefaler den sterkt. Med autohevert og flaskefyller har du gjort flaskinga enormt mye enklere, og nå kan jeg ikke forestille meg å tappe uten. Med autoheverten slipper du å suge i gang, selv om det som oftest går bra. Dog greit å unngå.

Ang. tappinga, så senker i alle fall jeg heverten etter hvert som dunken tømmes. Begynner kanskje midtveis, og senker den litt og litt til jeg er i bånn. Får kanskje med litt gjær på siste flaska, men gjør ikke så mye, da siste flaska uansett har ein tendens til å ikke være heilt perfekt (halvfull, smått oksidert som følge av at det kommer luftbobler i, osv). Gjær i bånn blir det uansett, så litt ekstra spiller ingen stor rolle.

En sånn må jeg få kjøpt meg! Takk for tips.

Ikke noen i Sarpsborg området som sitter på dobbelt opp og har en autohevert og flaskefyller til salgs i dag vel? ( a longshoot...)

Litt langt til Oslo i dag...

olavgn skrev:
Ang. tappinga, så senker i alle fall jeg heverten etter hvert som dunken tømmes. Begynner kanskje midtveis, og senker den litt og litt til jeg er i bånn. Får kanskje med litt gjær på siste flaska, men gjør ikke så mye, da siste flaska uansett har ein tendens til å ikke være heilt perfekt (halvfull, smått oksidert som følge av at det kommer luftbobler i, osv). Gjær i bånn blir det uansett, så litt ekstra spiller ingen stor rolle.
Vent nå litt, dette er ikke helt som jeg gjør det :p Jeg stikker jo om til kar med sukkerlake før flasketapping. Ellers er det riktig, har heverten halvveis, 2/3 nedi, og senker etter hvert. Gidder ikke virvle opp gjær før jeg må :) Men tapper til det er tomt.

Frakt for flaskefylleren jeg linka til er ikke så avskrekkende ;) Legger du til ein autohevert blir den med ein gang verre...

Du kan dra i gang en hevert ved å fylle slangen med sterkrensblanding, holde den i "balanse" mens du trer ene enden på og så hurtig rette den "frie" enden ned. Av og til må det et par-tre forsøk til for å få det til.

OK, skal prøve å dra den igang uten å suge, men skal teste noen ganger før jeg hiver meg på ølen. Ser jo for meg at jeg klarer å få den til å gå feil vei, og dermed en desiliter starsan i ølen.

Jeg kan ikke fordra heverter. Synes det blir noe pjesk uansett hvordan de er utformet.

Jeg synes det er mye greiere å ha en tappekran på gjæringskaret og så feste en slange i den og tappe rett i flasker eller fat.

Her har Bryggselv en kjekk sak med flaskefyller.
Jeg har ikke denne selv så kan ikke gå god for hvor bra dette funker men bruker samme type kran med en meter siliknslange uten noe i enden. Husk bare å lage hullet til kranen så høyt oppe på karet at gjærkaka ikke kommer rennende når du skal tappe.

http://www.bryggselv.no/products/tappekran-med-tappestang

edorf skrev:
OK, skal prøve å dra den igang uten å suge, men skal teste noen ganger før jeg hiver meg på ølen. Ser jo for meg at jeg klarer å få den til å gå feil vei, og dermed en desiliter starsan i ølen.
Uansett, tviler på at det gjør så mye å få en desiliter starsan i ølet :) Har hendt meg flere ganger uten noen merkbar forringelse av ølet.

Edit: Dog kanskje ikke så mye som ein desiliter...

beefeater skrev:
Jeg kan ikke fordra heverter. Synes det blir noe pjesk uansett hvordan de er utformet.

Jeg synes det er mye greiere å ha en tappekran på gjæringskaret og så feste en slange i den og tappe rett i flasker eller fat.

Her har Bryggselv en kjekk sak med flaskefyller.
Jeg har ikke denne selv så kan ikke gå god for hvor bra dette funker men bruker samme type kran med en meter siliknslange uten noe i enden. Husk bare å lage hullet til kranen så høyt oppe på karet at gjærkaka ikke kommer rennende når du skal tappe.

http://www.bryggselv.no/products/tappekran-med-tappestang

Samd, beefeater. Har denne, har ikkje prøvd den enno, men vil gjere det på neste flaskerunde. Har kjøpt ei lita lengde silikonslange som skøyte mellom kran og flaskefyller. Har prøvd flaskefyller, men synes den i kombinasjonen med hevert var noko herk, jf utfordring med å få til flytande flow frå starten av utan at øla stoppa ved kranutløpet. Har prøvd både "automatisk" og manuell hevert, men må nok konkludere med at tappkran og ftappestpad er løysinga.

Jeg fikk flasket brygget, og det har nå stått en uke. Så det blir vel en snikpremiære i morgen tenker jeg.
Ble litt usikker på hvor mye starsan blandingen kunne påvirke øl'en, så etter jeg hadde desinfisert flaskene var det veldig mye skum igjen i dem.
Jeg tok en råsjangs og skylte de med vann. Noe jeg så for meg at gjorde hele desinfiseringen bortkastet, men jeg håper det går bra. Det blir nok ikke gammelt uansett.

Ved neste brygg skal jeg nok være mer forberedt i alle steg av prosessen og jeg får starte å samle og vaske bjørnunger nå...

Jeg har lyst til å prøve meg på en mørkere øl, gjerne bokk eller en guinnessliknende stout. Hvis noen har en grei og utprøvd oppskrift hadde det vært flott.
(ja jeg kan søke, eller bruke en kalkulator, men det er tryggere å få en dytt i riktig retning  :yes:  )

Takk forresten for alle svar hittil på spørsmålene som sikkert er stilt og besvart en drøss[sup]2[/sup] ganger!

Never fear the foam heter det....
Skummet er helt ufarlig, og setter ikke smak på brygget. Det er totalt unødig og en liten risiko å skylle bort.
Sett flaskene opp ned en stund, og la resten presses ut ved flasking. Det som er igjen er betydningsløst.
Mener starsan inneholder samme syre som cola. Uten å garantere det.
Når jeg fyller fra kokekjel til gjæringskar er karret over halvfult med skum ved start, og jeg er sprek som en 90 åring enda  ;D

magne1972 skrev:
Når jeg fyller fra kokekjel til gjæringskar er karret over halvfult med skum ved start, og jeg er sprek som en 90 åring enda  ;D

Det var veldig nyttig for meg.  ;D
Har alltid tenkt at starsan kunne påvirke gjæringen  :bank2: , så jeg har kanskje tenkt litt for mye på å la det renne av før jeg bruker det. Dette gjør jo prosessen litt enklere.  :skitbra:

Blander dere opp en stor batch med starsan og resirkulerer, eller lager dere nytt hver bryggedag?
Hvis man resirkulerer, hvor lenge er den tipp topp, og hvordan vet man at den er "gammel/oppbrukt"?

Tilbake
Topp