Daddelsirup og rosiner i brygging

Jeg fant et glass med daddelsirup på min lokale innvandrersjappe, og kunne ikke dy meg for å kjøpe det. Det smaker - sjokk og vantro! - dadler. Jeg lurer på å bruke det i øl, f.eks i en barleywine. Noe som har noe erfaring med daddelsirup eller andre, lignende substanser? Tenkte å bruke rundt 450 gram (et glass) i femti liter. Noen innspill?

Jeg har også lurt på å bruke rosiner i det som begynner å danne seg som en fruktkake-barleywine i hodet mitt. Hadde tekt til å bruke 500g i femti liter, har lest at det kan gi ganske kraftig smak. Jeg tenkte å tilsette rosinene enten i meskekaret eller mot slutten av koketiden, og kutte de litt i biter først. Noen som har noe formening om mengde og metode her?

Alle innspill mottas med takk.
 
Har ikke brukt det i brygging selv men i Lervig sin Konrads stout er det brukt rosiner, og det gir et tydelig søtlig preg.
Den fås kun på polet siden den lukter på liqueur grensen alkoholmessig. men absolutt verdt å prøve som en ispirasjon.
 
Kommer an på hvor mye av aromaen du vil ha. Skyt en mail til Lervig. De er ganske åpne om sine hemmeligheter.
 
Jeg kjørte rosiner, tørkede kirsebær og jordbær i neste års juleøl, en sterkt aromamaltpreget belgisk barley wine. Planen var å juleinspirerte tørket frukt. Jordbæren passer kanskje ikke inn i den kategorien, men det ble slik.  Jeg tilsatte dette i sekundærgjæringen og det har nå stått i ca. en måned. Jeg har smakt på brygget en gang i løpet av sekundærgjæringen, og da virket det lovende, så det er en teknikk som ser ut til å fungere. Får se hva som skjer etter det blir tappet.
 
Hvis noen er kin på å eksprementere med siruper så så jeg masse forskjellige merkelige på Jacobs på holtet i dag, alt fra tyttebær- til granbar-sirup. Good ølutvalg også
 
Hva med å lage et slaks egyptisk ur øl Emmer malt, bygg malt, daddel sirup, lite hummle og en litt vill ale gjær (kansje en belgier)?
emmer malt er kansje ikke helt lett å få tak i, men har sett at vertfall et stort malteri har dette. Jeg malter Emmer av og till men har ikke noe korn som kan maltes akurat nå, men utpå våren engang skall jeg malte litt igjen. da skall jeg ta inn litt emmer korn også. Jeg har en nydelig Emmer weizen i kjelleren nå, og den frister til gjenbrygg (kansje med daddel  ;) )
 
Tilbake
Topp