Daff brown ale, ekstrakt

Hepp!
Jeg har gjennomført et par vellykkede ekstraktbrygg (APA og kaffestout) og tenkte jeg skulle lage en brown ale til jul sammen med en kamerat. Da er det jo typisk at ting ikke går helt som planlagt. Hva som skulle bli et nydelig og klart midtvintersbrygg ble en daff, kjedelig og uklar affære. Den smaker ikke vondt, for all del, men jeg hadde virkelig ventet meg mer.

Jeg brukte oppskriften og fremgangsmåten fra www.howtobrew.com
http://howtobrew.com/book/section-4/ale-styles
men med et par endringer i humlen.

2700 g dry light malt extract
450 g Crystal malt 60L
120 g Chocolate malt

21 g Galena 12,2% 60 min
28 g East Kent Golding 5,7% 30 min
28 g East Kent Golding 15 min

Gjær: White Labs ritish Ale Yeast WLP005

1 ts Irish Moss

OG: 1052
FG: 1012

Det hele fikk kose seg i to uker på gjæringsfat i en badstu som holdt ca 20 grader før det ble flasket. Ølet stod så to uker på flaske før kjøling.

Er det oppskriften det er noe i veien med, eller er det noe i prosessen som er suboptimalt? Alle forslag mottas med takk!
 
Hepp!
Jeg har gjennomført et par vellykkede ekstraktbrygg (APA og kaffestout) og tenkte jeg skulle lage en brown ale til jul sammen med en kamerat. Da er det jo typisk at ting ikke går helt som planlagt. Hva som skulle bli et nydelig og klart midtvintersbrygg ble en daff, kjedelig og uklar affære. Den smaker ikke vondt, for all del, men jeg hadde virkelig ventet meg mer.

Jeg brukte oppskriften og fremgangsmåten fra www.howtobrew.com
http://howtobrew.com/book/section-4/ale-styles
men med et par endringer i humlen.

2700 g dry light malt extract
450 g Crystal malt 60L
120 g Chocolate malt

21 g Galena 12,2% 60 min
28 g East Kent Golding 5,7% 30 min
28 g East Kent Golding 15 min

Gjær: White Labs ritish Ale Yeast WLP005

1 ts Irish Moss

OG: 1052
FG: 1012

Det hele fikk kose seg i to uker på gjæringsfat i en badstu som holdt ca 20 grader før det ble flasket. Ølet stod så to uker på flaske før kjøling.

Er det oppskriften det er noe i veien med, eller er det noe i prosessen som er suboptimalt? Alle forslag mottas med takk!
Hvor lenge har det stått på flaske før denne smakinga, og hva var serveringstemperaturen? Utålmodighet og for lav serveringstemperatur kan i min erfaring gjøre et maltdrevet øl til en heller døll affære.
 
Den stod vel på flaske i mellom to og tre uker før smaking. Det er mulig serveringstemperatur var for lav, litt over kjøleskapskald, tipper jeg. Blir brown ale kanskje uklar på lav temperatur, på samme måte som olivenolje?
 
Da er ølet prøvd på ca 15 grader, og det var andre boller. Fortsatt ikke tip top, can't stop, men høyst akseptabelt. Noe klarere var den også.

Det er ikke tilfeldigvis noen som har en mer spennende oppskrift på brown ale enn den referert i første post?
 
Har ikke sett svarene. Bra det ordnet seg. I min erfaring bedres mørke øl betraktelig etter 4-5 uker. Kjøletåke høres vel også sannsynlig ut ja, da det vil gi seg med tiden. Vet ikke om ekstraktoppskrifter for brown ale. Men søk på Northumberland av Austmann, så har du en god en!
 
Tilbake
Topp