Dampkondensator og justering av oppskrift

Hei. Jeg brygger inne og har tenkt å skaffe meg en dampkondensator til min G30.

Jeg har lest her på forumet at man da må justere oppskriften pga mindre avkok.

Jeg kjøper ferdige kit, f.eks American Bombshell og får jo da malten ferdig knust og blandet i en pose. Dermed har jeg ikke mulighet for å justere maltmengden, hvis det er nødvendig.

Det jeg lurer på er hva jeg skal justere. Er det bare mengden vann før kok?
 
Hei. Jeg brygger inne og har tenkt å skaffe meg en dampkondensator til min G30.

Jeg har lest her på forumet at man da må justere oppskriften pga mindre avkok.

Jeg kjøper ferdige kit, f.eks American Bombshell og får jo da malten ferdig knust og blandet i en pose. Dermed har jeg ikke mulighet for å justere maltmengden, hvis det er nødvendig.

Det jeg lurer på er hva jeg skal justere. Er det bare mengden vann før kok?
Ja, du må halvere avkok pr time. G30 fordamper ca 3.5 l i timen. Jeg beregner 1.8 l med dampkondensator. Du må selvfølgelig prøve deg fram, men disse tallene stemmer sånn noenlunde hos meg
 
interessant at avkoket halveres. Hva er forklaringa på det?

Du "skal" jo koke vekk 10% i følge det Denny Conn kaller "conventional wisdom". Hvor farlig det er, veit jeg ikke, men jeg mistenker at det ikke er av det viktigste.
 
interessant at avkoket halveres. Hva er forklaringa på det?
Koking åpent gjør at dampen forsvinner fortere. Det er vanskelig å få samlet opp og trukket vekk nok fukt via kondensatoren. Endel drypper tilbake i kjelen. Jeg har relativt lavt vanntrykk, så jeg bytta ut spededysa med en som har litt større åpning. Da økte avkoket en god del. Jeg har også GF30. Nå er forskjellen at jeg får 2,2L/h avkok med kondensator, mot ca 2,9L/h i penvær og litt vind utendørs. Jo mer det blåser, jo høyere avdamping får jeg.
 
Koking åpent gjør at dampen forsvinner fortere. Det er vanskelig å få samlet opp og trukket vekk nok fukt via kondensatoren. Endel drypper tilbake i kjelen. Jeg har relativt lavt vanntrykk, så jeg bytta ut spededysa med en som har litt større åpning. Da økte avkoket en god del. Jeg har også GF30. Nå er forskjellen at jeg får 2,2L/h avkok med kondensator, mot ca 2,9L/h i penvær og litt vind utendørs. Jo mer det blåser, jo høyere avdamping får jeg.
Man får ikke mindre avkok på grunn av dampkondensatoren. Men mindre avkok fordi man reduserer effekten i kjelen siden koking med lokk krever mindre. Jeg har 7 liter i timen uten lokk på 100% og 5 liter i timen med dampkondensatoren og 75%.
En skulle tru at dersom det som sies om nødvendigheta av å koke lenge og vel med lokket av og "a rolling boil" for å bli kvitt DMS, stemte, så ville effekten av dampkondensatoren være nokså katastrofal. Det renner en betydelig mengde tilbake i kjelen, og/eller du koker med mindre effekt.

Nå trur jeg ikke det stemmer at det skal så mye til. Bryggosofene har vel demonstert at du kan koke kort tid, koke med lav effekt og til og med koke med lokket på, uten å få DMS-problemer. Det jeg derimot kan tenke meg, er at du kan få dårligere hot break når du koker med lavere effekt, siden heftig bevegelse i vørteren fører til mer dannelse av store partikler. Men igjen: Hvor farlig er det?

Dette blir visst off topic; det angår ikke justering av oppskrifta:(.
 
Det jeg lurer på er hva jeg skal justere. Er det bare mengden vann før kok?
For å svare litt mer direkte på det du spør om… Du kan gjøre flere ting for å nå dine verdier, men vær oppmerksom på at disse settene kun gir veiledning til meske- / skyllevann. De er ingen fasit siden de absolutt ikke vet hvordan alle sine bryggeoppsett fungerer :)
Dersom de oppgitte verdiene har passet ditt oppsett med kok i åpen gryte, er jo det et meget godt utgangspunkt.
Siden du vil få lavere avdamping kan du redusere litt på meskevann og/eller skyllevann. Et annet alternativ er å koke litt lenger. Koker du eksempelvis 30 min lenger, må du også utsette humletilsetningene i 30min. ‘Humle ved kokestart’ blir da etter 30 min osv.
Eller du kan tilsette litt DME for å få ‘riktig’ ABV etter kok.
… eller du kan gi blaffen i alt og bare godta litt lavere avdamping :cool:
 
For å svare litt mer direkte på det du spør om… Du kan gjøre flere ting for å nå dine verdier, men vær oppmerksom på at disse settene kun gir veiledning til meske- / skyllevann. De er ingen fasit siden de absolutt ikke vet hvordan alle sine bryggeoppsett fungerer :)
Dersom de oppgitte verdiene har passet ditt oppsett med kok i åpen gryte, er jo det et meget godt utgangspunkt.
Siden du vil få lavere avdamping kan du redusere litt på meskevann og/eller skyllevann. Et annet alternativ er å koke litt lenger. Koker du eksempelvis 30 min lenger, må du også utsette humletilsetningene i 30min. ‘Humle ved kokestart’ blir da etter 30 min osv.
Eller du kan tilsette litt DME for å få ‘riktig’ ABV etter kok.
… eller du kan gi blaffen i alt og bare godta litt lavere avdamping :cool:
Det er det som er så digg med denne hobbyen: det blir somregel godt øl
 
For å svare litt mer direkte på det du spør om… Du kan gjøre flere ting for å nå dine verdier, men vær oppmerksom på at disse settene kun gir veiledning til meske- / skyllevann. De er ingen fasit siden de absolutt ikke vet hvordan alle sine bryggeoppsett fungerer :)
Dersom de oppgitte verdiene har passet ditt oppsett med kok i åpen gryte, er jo det et meget godt utgangspunkt.
Siden du vil få lavere avdamping kan du redusere litt på meskevann og/eller skyllevann. Et annet alternativ er å koke litt lenger. Koker du eksempelvis 30 min lenger, må du også utsette humletilsetningene i 30min. ‘Humle ved kokestart’ blir da etter 30 min osv.
Eller du kan tilsette litt DME for å få ‘riktig’ ABV etter kok.
… eller du kan gi blaffen i alt og bare godta litt lavere avdamping :cool:
Vær obs på at det å øke koketida kan påvirke smak og farge på ølet, fordi du produserer flere maillardreaksjonsprodukter når den totale varmebelastninga økes. Jeg vil tru at den effekten er heller liten, men hvis vi snakker om mørke og/eller sterke øl, kan det være verdt å tenke på.
 
En skulle tru at dersom det som sies om nødvendigheta av å koke lenge og vel med lokket av og "a rolling boil" for å bli kvitt DMS, stemte, så ville effekten av dampkondensatoren være nokså katastrofal. Det renner en betydelig mengde tilbake i kjelen, og/eller du koker med mindre effekt.

Nå trur jeg ikke det stemmer at det skal så mye til. Bryggosofene har vel demonstert at du kan koke kort tid, koke med lav effekt og til og med koke med lokket på, uten å få DMS-problemer. Det jeg derimot kan tenke meg, er at du kan få dårligere hot break når du koker med lavere effekt, siden heftig bevegelse i vørteren fører til mer dannelse av store partikler. Men igjen: Hvor farlig er det?

Dette blir visst off topic; det angår ikke justering av oppskrifta:(.
Noe man kanskje også bør tenke på i tillegg til koketid, er pH i vørteren. Det dannes ulike stoffer ved koking avhengig av pH. Dersom lang kokeid og feil pH kombineres, vil vel dette kunne gi uønskede stoffer?
 
Noe man kanskje også bør tenke på i tillegg til koketid, er pH i vørteren. Det dannes ulike stoffer ved koking avhengig av pH. Dersom lang kokeid og feil pH kombineres, vil vel dette kunne gi uønskede stoffer?
Ja. Høy pH gir økt produksjon av maillardprodukter, og kombinert med lang koketid, vil du få en del av de ubehagelige m-produktene. Det kan gå ut over både smak og lagringstid. Det er ellers generelt ingen grunn til å koke hverken spesielt lenge eller spesielt hardt.

Det generelle rådet når det gjelder pH er å ikke ligge over 5,4 ved kokestart. 5,2 er ideelt med tanke på proteinutfelling. Har du pH'en i den lave enden skal det gi en mindre krass karakter på bitterheta enn om du legger den over 5,4, og særlig over 5,5. På den annen side får du noe mindre utbytte av alfasyra - altså mindre bitterhet - når du ligger lavt. Men forskjellen er nok ikke så stor, trur jeg.

Det gir altså helt klart mening å holde styr på pH i kok:). Og kok ikke lenger enn du må. Jeg ser ikke noen grunn til noen gang å koke mer enn en time. Antakelig er en halvtime rikelig. (Men jeg koker likevel som regel en time. Man skal ha tid til en kaffekopp, også:).)

pH til gjæring er det også greit å styre. Ned mot 5,0 i lyse øl, nærmere 5,2 i mørke. Hvor viktig det er, varierer visstnok med gjærtype. Weissbiergjæren tar f.eks. uansett saken i egne hender. Men jeg har aldri sett noen oversikt over ulike gjærtypers forhold til pH-regulering, så jeg kan ikke si så mye om det. Styrer du pH'en, har du i alle fall gjort ditt.
 
Koking åpent gjør at dampen forsvinner fortere. Det er vanskelig å få samlet opp og trukket vekk nok fukt via kondensatoren. Endel drypper tilbake i kjelen. Jeg har relativt lavt vanntrykk, så jeg bytta ut spededysa med en som har litt større åpning. Da økte avkoket en god del. Jeg har også GF30. Nå er forskjellen at jeg får 2,2L/h avkok med kondensator, mot ca 2,9L/h i penvær og litt vind utendørs. Jo mer det blåser, jo høyere avdamping får jeg.
Har du forsøkt å gløtte litt på kondensatorlokket for å gi litt av samme effekt som vind? Det er jo uansett ikke tett.
 
Jeg har prøvd det meste, fra helt tett (alle 4 klemmene på) til nesten åpent (1 klemme på). Det gjør forskjell. Er nok mest fornøyd med resultatet når jeg brygger ute(n). Helst ute, men er det litt for kaldt til det kjører jeg uten kondensator med dører og vinduer åpne + vifte på fullt. Får mer kontroll på kok og synes resultatet blir bedre da.
 
Jeg har prøvd det meste, fra helt tett (alle 4 klemmene på) til nesten åpent (1 klemme på). Det gjør forskjell. Er nok mest fornøyd med resultatet når jeg brygger ute(n). Helst ute, men er det litt for kaldt til det kjører jeg uten kondensator med dører og vinduer åpne + vifte på fullt. Får mer kontroll på kok og synes resultatet blir bedre da.
Var det best med en eller fire klemmer på lokket?
 
Tror det er flere variabler som styrer virkningen: Vanntrykk, sprededysa, hvor tett lokket sitter på og hvilken effekt du koker med.
Jeg har lavt og varierende vanntrykk, når noen dusjer går trykket betydelig ned i resten av kranene i huset. Det er en betydelig utfordring her. Her ynker trykket og det støtkoker om noen trekker ned i do. Resultatet er at bitterhumla setter seg i en pen ring høyt oppe i kokekaret. Blir dårlig øl av slikt.

Du må nesten prøve deg fram. Har du stabilt trykk skal det være mulig å finne et optimalt oppsett som gir rullende kok uten støtkoking.
 
Tilbake
Topp