Dårlig idé?

Hei! Min først post her :roedme:

Har blitt interessert i ølbrygging. Mitt andre brygg står og putrer. Kjøpte et sånt sett med 3 partyfat på 5L hos vinogbar. Har lest litt forskjellige erfaringer med de. Men synes det virker veldig lettvint hvis det virker. Har ikke planer om komplett tappeanlegg enda. Men lurer på om det er en idé og evt kjøpe et par Corneliusfat på 9-10 liter og koble på en sånn: http://www.vinsenteret.no/storefront.php?pid=463 Eller evt en sånn: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_266&products_id=2244 Tanken var å karbonere naturlig på corneliusfatene og så koble på en sånn "patron" for å tappe med. Vil dette i det hele tatt fungere og er det en ok idé? Eller er det helt idiotisk? Grunnen til at jeg lurer på dette er først og fremst at jeg har forstått det sånn at corneliusfatene er mye mere holdbar og pålitelig :)

Lurer også på om det går an å tvangskarbonere med CO₂ for så å koble den fra og bruke den patronen til videre bruk? Eller vil da kullsyren bare sive sakte men sikkert ut?

Corneliusfat er nok mye bedre med tanke på holdbarhet, rengjøring og enkelhet og stabilitet i bruk.
De koster mer en partyfatene, men er vel anvente kroner synes jeg.
Det er også enklere å oppgradere senere når bryggesyken tar til for alvor ;)

Corneliusfat = en god ide
Patronene = en grei ide, men lite økonomisk i lengden...kjøp heller en ombygget CO2 brannslukker med reduksjonsventil eller tilsvarende.
Vinsenteret = ingen god ide......Du vil finne noen tråder om dem her på forumet, uten at jeg personlig har noen pågående vendetta mot Vinsenteret.

Å karbonere naturlig og så tappe med Co2 trykk er helt vanlig så det kommer nok ikke under idioti :)
Problemet med "små patroner" er at du ser ikke hvilket trykk du har i fatene så du kan risikere å få et flatt øl etter noen uker så småpatroner er vel mest vanlig når du skal tømme fatet i løpt av kvelden.

Eg kjøpte 2 cornelius fat fra Vinsenteret i august 2010. Valgte forhåndsbetaling, og det gikk smertefritt. Pakken kom relativt raskt. De cornelus-fatene er i bruk den gang i dag. Men da de kom til meg, måtte eg ta en service på de. Utenpå var det store klistremerker, som var vanskelig å få av, og inni var det noen striper (pga stigerøret) og små rustfrekker. Etter at klistremerkene var tatt av måtte eg bruke en sterk blanding av forsforsyre+vann inni fatene. Og etter det var de skinnende ren inni. Siden det er noen striper i bunnen rett ved stigerøret, er det viktig at eg ikke kun desifiserer med f.eks sterkrens/starsan. For å få bukt med de mikroorganismer som evt. ligger i stripene, heller eg en del liter kokende vann nedi. Fatene har ikke fått noen skade av dette, og det blir ingen infeksjon om eg gjør det på denne måten. Men alt i alt, gummien som er på bunnen og toppen av fatene sitter dønn på. Fatene er tette (eg byttet ut noen o-ringer), og de kommer sikkert til å være i bruk i mange år fremover.

Krille skrev:
Eg kjøpte 2 Cornelius fat fra Vinsenteret i august 2010. Valgte forhåndsbetaling, og det gikk smertefritt. Pakken kom relativt raskt. De cornelus-fatene er i bruk den gang i dag. Men da de kom til meg, måtte eg ta en service på de. Utenpå var det store klistremerker, som var vanskelig å få av, og inni var det noen striper (pga stigerøret) og små rustfrekker. Etter at klistremerkene var tatt av måtte eg bruke en sterk blanding av forsforsyre+vann inni fatene. Og etter det var de skinnende ren inni. Siden det er noen striper i bunnen rett ved stigerøret, er det viktig at eg ikke kun desifiserer med f.eks sterkrens/starsan. For å få bukt med de mikroorganismer som evt. ligger i stripene, heller eg en del liter kokende vann nedi. Fatene har ikke fått noen skade av dette, og det blir ingen infeksjon om eg gjør det på denne måten. Men alt i alt, gummien som er på bunnen og toppen av fatene sitter dønn på. Fatene er tette (eg byttet ut noen o-ringer), og de kommer sikkert til å være i bruk i mange år fremover.

Det er nok normaltillstanden til IKKE overhalte fat.

Ja, mye forskjellig der.
Men jeg har flere brukte us kegs, og selv om de er småbulka, er de i bedre forfatning en de fleste andre brukte jeg har kjøpt/renovert. Men anngående vinsenteret var det nok ikke det komentaren gjalt....

magne1972 skrev:
Ja, mye forskjellig der.
Men jeg har flere brukte us kegs, og selv om de er småbulka, er de i bedre forfatning en de fleste andre brukte jeg har kjøpt/renovert. Men anngående vinsenteret var det nok ikke det kommentaren gjalt....
Eg venter på levering fra statene, via jetcarrier. 6 kegs og co2 utstyr kommer levert på døren på mandag. Får litt "glede seg til å åpne julegaver på julaften" stemning :)

Tilbake
Topp