Dårlig karbonert quadrupel.

Brygget en quad i januar etter et Belgiabesøk. Gjær Wlp 530. ABV endte opp på ca 11,5 etter dobbelt mesk og tilsetting av kandis og div. mørke siruper. FG= 1.004. Flasket med 6,5g sukker/l og satte til karbonering på ca 24 grader i 3 uker. Deretter lagring på ca 10-15 grader. - Nå, i november, er ølet såvidt karbonert og nærmest dødt. Smaker fortsatt mye alkohol og er "uferdig". Gjæren ble høstet og er gjenbrukt med greit resultat på en seinere batch. Hva kan ha skjedd og finnes det noe "triks" jeg kan bruke for å få et drikkbart resultat? Har liten lyst til å bare hive over 50 liter. Gikk med mye arbeid og råvarer på den batchen......
 
Sist redigert:
3 uker er kanskje litt kort tid for et øl med så høy ABV. Gjæren har vanskelige, men ikke umulige, arbeidsforhold.
Du kan prøve å ta de ut i varmen igjen, vende de litt i noen dager, og se om det hjelper.

Løsning nummer 2 inneholder mer arbeid.
Kjøp "karbonerings-gjær", en gjær som tåler høyt alkoholinnhold. F.eks. CBC-1 eller EC-1118. Eller andre
Rehydrer gjæren, åpne flaskene og tilsett et par dråper gjær. Og så korker du på nytt med nye korker.
Så må gjæren få noen uker på varm temp til ølet er karbonert. Test før du setter de på lager-temp igjen.

Jeg har selv reddet karboneringen på en quad med den siste metoden her. Jeg brukte da EC-1118.
 
3 uker er kanskje litt kort tid for et øl med så høy ABV. Gjæren har vanskelige, men ikke umulige, arbeidsforhold.
Du kan prøve å ta de ut i varmen igjen, vende de litt i noen dager, og se om det hjelper.

Løsning nummer 2 inneholder mer arbeid.
Kjøp "karbonerings-gjær", en gjær som tåler høyt alkoholinnhold. F.eks. CBC-1 eller EC-1118. Eller andre
Rehydrer gjæren, åpne flaskene og tilsett et par dråper gjær. Og så korker du på nytt med nye korker.
Så må gjæren få noen uker på varm temp til ølet er karbonert. Test før du setter de på lager-temp igjen.

Jeg har selv reddet karboneringen på en quad med den siste metoden her. Jeg brukte da EC-1118.
Takk for hjelpa!! Hele trappist-gjengen skal først bli shaket og få noen uker rett på badegulvet nå! Hjelper ikke det, blir det siste alternativ...
 
Først må du sjekke hva som er problemet. Nå har du bare en antakelse.
Mål FG. Dersom den er høyere enn forrige måling, har du mer gjærbart sukker.
Øl med høy ABV krever mye for å skumme. Det er derfor forskjell på skum og karbonering.
Test med bare noen få flasker slik at du ikke utsetter hele batchen for unødig stress dersom det viser seg at annet er problemet
Støtter selvsagt Lars, men sjekk først
 
Først må du sjekke hva som er problemet. Nå har du bare en antakelse.
Mål FG. Dersom den er høyere enn forrige måling, har du mer gjærbart sukker.
Øl med høy ABV krever mye for å skumme. Det er derfor forskjell på skum og karbonering.
Test med bare noen få flasker slik at du ikke utsetter hele batchen for unødig stress dersom det viser seg at annet er problemet
Støtter selvsagt Lars, men sjekk først
Takk for innspill! -Har målt FGen på ølet nå og den er høyere, 1.008, så her er det mer mat for gjæren! Da går jeg for varmt badegulv og lett risting før jeg evt. åpner flaskene, tilsetter mer gjær og korker på nytt. Er det i tilfelle nødvendig med en liten ekstra sukkerdose også? (Da er det vel kanskje økt mulighet for overkarbonering/flaskebomber?)
 
Tilbake
Topp