Dårlig "brewhouse efficiency"

OK...
Jeg bruker beersmith.
Jeg har satt sammen en øl med 50% hvete, resten er forskjellige varianter av pils.

Mesker:

30minutter 52 grader
90 minutter 64,5grader
15 minutter 72 grader

skulle tro det var et relativt effektivt meskeskjema.

Beersmith sier at jeg burde hatt 1074 i OG ved 75% effektivitet.

jeg fikk 1052 :bank2:

det tilsvarer 53% brewhouse efficiency....  :noway:

Skuffelsen er jo til å ta og føle på...
Jeg har knust maltet selv, det er absolutt fint nok.
jeg skyller med ca 65 grader varmt vann fra en egen varmtvannstank, jeg vet dette er lavere enn hva som er anbefalt, men dette kan vel ikke alene trekke ned snittet så jævlig?

Jeg vet også at hveteøl generellt gir litt dårligere utbytte, og det er mulig hveten jeg bruker ikke er eksakt den samme som står i beersmith.
den er forøvrig laget hos castle.

:jaha:  Noen forslag?  :jaha:

hvilken metode bruker du?
relativt lang! mesketid.
liter med vørter, og mengde malt....
litt vanskelig å vite hva som er feil med mindre du utduper mer....

ja, det burde jeg jo tenkt på....

Utstyret mitt ligner en speidel, men er hjemmelaget.

har en 30 liters kjele med et 2,4 kW element i bunn, ved siden av står det et PT-100 (termostat), disse to er koblet til PID. digital temperaturstyring.
vørteren blir også sirkulert over et maltrør. Det står en "kjele i kjele" malten er i den indre kjelen, som er perforert i bunn.

Mesker inn 7 kg malt i 21 liter vann.
Når meskingen er over, så skyller jeg med 12 liter vann.
Da heiser jeg opp maltrøret og "henger det av" på toppen av kokekjelen, slik at det får rent seg tørt.

Ulempen med denne skyllemetoden er jo at jeg ikke kan kontrollere kontakttiden med malten.
Men så vidt jeg kan se skiller dette seg lite / ingenting fra Speidel...

Så da tenker jeg...
hva faen?

Trgncrlsn skrev:
jeg skyller med ca 65 grader varmt vann fra en egen varmtvannstank, jeg vet dette er lavere enn hva som er anbefalt, men dette kan vel ikke alene trekke ned snittet så jævlig?

Jo, det kan det! Har selv opplevd STOR forskjell i utbytte pga skyllevannstemperaturen. 65 grader er for lite, du bør ti grader opp, minst!

Eg ville, som Dag seier, starta med høgare temp. Du seier du har PID og resirkulering, kva med eit 78ºc temperatursteg på slutten av mesketida og så skyllevatn på 78ºc? Du kan sikkert korte ned noko på den totale mesketida.

Om du fortsatt har litt låg effektivitet kan du feilsøke vidare derifrå.

Jeg har en feeling på skyllevannet... det er det eneste punktet jeg føler en viss skyld i å slurve... Men jeg leste i en dansk håndbryggerbok, eller et hefte om du vil, at man kunne skylle med kaldt vann om man ikke hadde mulighet til å varme opp så mye vann. Dette ville ha innvirkning på utbyttet, men da tolket jeg det dithen at det ikke ville ha SÅ stor effekt...

Men jeg skal kjøre et testbrygg til i dag, og se. Enhver unnskyldning for å brygge, er god nok...

Grunnen til det omfattende meskeskjemaet denne gangen, var for å sjekke om det kunne ha vært meskinga i forigårs som ga den lave OG´en...

Normalt mesker vi bare en halvannen time på 62-65 grader, avhengig av ølet vi stort sett lager. Det var i går jeg hadde et ønske om å komme opp i 1060, og da undres jeg over at jeg ikke greide det. Vi har hele tiden utbedret bryggesettet vårt, og nå som det virker slik vi vil, må det jo være vår egen feil at vi ikke greier å forutsi brygga våre.

Men jeg skal skylle med 78 grader etterpå. så skal jeg se om det utelukkende gjør forskjellen.

Syes personlig at det høres lite ut med bare en skylling.

få temperaturen opp til rundt 80°c, og se på muligheten av å skylle med noe mer vann. da burde du få opp utbyttet.

Mvh

Torga

Jeg fikk for første gang utbytte over 80 % da jeg brygget i går, havnet på 85 %. Vanligvis har jeg havnet på 65 - 75 %.

Det jeg gjorde forskjellig denne gangen var å bruke varmere skyllevann, ca. 85 grader som hever tempen i mesken til ca 74 - 78 grader. Lengre batch-skylling med mye røring. Jeg bruker to skyllinger i tillegg til første uttapp.

jeg har ikke mulighet til å la skyllevannet "være" i mesken, den vil bare renne sakte igjennom maltrøret. Og grunnen til at jeg skyller med akkurat tolv liter vann er jo at da har jeg fått 27 liter til koking. 21+12=33 også blir 5 liter igjen inntrukket i malten.

Jeg stamper litt på malten i røret, før skylling, slik at vannet bruker mer tid gjennom malten. Det er nok det eneste jeg greier med denne typen utstyr...

Jeg fikk ikke anledning til å prøvebrygge forrige dan, så jeg skal heller huske å øke temperaturen neste runde, og se hvor mye dette påvirker utfallet.

Har kjørt et nytt brygg i dag, og har økt skyllevannstemperaturen til 78 grader.

Iht Beersmith har jeg fremdeles 65% brewhouse efficiency... noe som er ganske rævva

Jeg får ta en studietur til en som brygger med speidel, så kan jeg se hva vi har gjort galt i vår hjemmelagde versjon.

Er det noen med speidel her som har oversikt over sin effektivitet?

Når alt går OK, gir min 20 liters versjon drøyt 80.

Ferdig med en APA som ble fatet i går, som ihht BeerSmith endte på 84%  :laugh:

r

På lillespeidelen min får jeg også ca. det samme som Roger, men når jeg fyller maltrøret fra 5 til 6 kg synker den merkbart, hvis det hjelper deg noe?

Etter 2 brygg på min nye speidel, med egenprodusert skyllerør, har jeg et utbytte iflg. Beer Smith på 85%.

Jeg lagde et etter oppskrift fra BjarneHB:
http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1961&postdays=0&postorder=asc&start=195
Scroll nedover på siden så ser du artiklen om det.
Ved forespørsel direkte fikk jeg denne oppskriften:

Hei. Skyllemanifolden eller rettere sakt resirkulerings maifolden, bruker jeg nå nesten hver gang jeg brygger og er veldig fornøyd med resultatet. Jeg løfter maltrøret bare litt opp til de øverste pinnene, så resirkulerer jeg ca 15-20 min under utmesk. Så løfter jeg maltrøret helt opp og skyller med vann fra vannkokeren. Delene består av 12mm kobberrør og 12 mm loddedeler kjøpt på Clasohlson. Desverre has Clas sluttet å selge loddedeler. Slangen er en 8mm silikon slange fra Vin og Bar. Nederste røret er 12cm, stigerøret er 43cm og slangen er 50cm. I enden av slangen har jeg satt på en rørbit på 6cm, slik at slangen ligger i ro under skyllingen.
Loddedelene er ikke loddet ammen, men bare klemt litt forsiktig med en tang slik at de sitter sammen. Det er ikke nødvendig med noen pakning nederst på røret, mengden som pumpes opp er stor nok.
Det er litt vanskelig i starten og sette røret på plass. Jeg trer den ned mellom maltrøret og kjelen og vrir den til jeg kjenner at den detter ned i hullet fra pumpa. Med litt tørrtrening på speidelen så går det bra. 

For meg fungerer denne meget bra, du kan også bruke samme manifoil til å tømme kjelen for vann ved vask.

Vedlegg

• Fra BjarneHB.jpg
    Fra BjarneHB.jpg
    73,9 KB · Sett: 644
Har Speidel, hadde problemer med OG, men det løste seg etter at jeg begynte å røre i malten under skylling. Malten kan være ganske harpakket under mesking og pumpene stå og trykker på to steder under maltrøret, dette kan kanskje føre til at det dannes ganger i malten (selv om pumpene blir skrudd av og på under mesking for å forhindre dette). Hvis man skyller uten å røre følger muligens skyllevannet de samme gangene. Min erfaring er at det gikk fra skuffelse til YES!!! når jeg begynet å røre. Og konsistensen på malten under rørig skal være som graut.

Hvis du rører under skyllingen, får du ikke svært uklar vørter da?

Edit: Ja den rørbiten der husker jeg fra tidligere roba. Godt at den funker  :skitbra: Det hadde vært fint å kombinere den med mulighet for whirlpool under kjølinga  :)

Nei egentlig ikke. Det ligger en sileduk i bunnen av maltrøret i tillegg til silerista. Hiver oppi irsk mose på slutten av kokingen (denne binder kanskje bare proteinene). Når kjølesprialen har gjort jobben har gromset lagt seg pent på bunnen. Har ikke hatt prblemer med uklart øl.

Roba;
Denne resirkuleringsteknikken din, vi  gjorde noe lignende da vi begynte med å brygge, etter å ha mesket i en times tid skylte vi malten slik at kjelen ble fyllt opp til kokenivå. så hadde vi i en impellerpumpe som tok vørter fra bunn av kjelen og heiste den opp i maltrøret igjen, slik at all vørteren etter en stund hadde vært noen ekstra runder i malten. forstår jeg deg riktig når jeg antar at det er dette du gjør? Jeg lurte litt på å gå tilbake til denne varianten, innlemme litt sirkulasjon som et siste steg av meskingen lissom.

Den gang hadde vi skyhøye OG, men alt annet vi gjorde den gang var jo så slurvete at ølet ble jo ikke godt av den grunn.

bildet under viser oss ferdig mesket og i ferd med å skylle all vørter en runde til.

PS: Hvor mye malt bruker du på en IPA? (for eksempel) til ferdig vørter 20 liter?

Vedlegg

• meskekaret.jpg
    meskekaret.jpg
    16,1 KB · Sett: 399
Det jeg har funnet ut gir veldig god effekt er, som bruksanvisninger sier å "stikke" i malten under avrenningen med en sleiv eller lignende. Jeg rører ikke men kun lager nye alternative veier for vørteren. Det gir veldig mye ekstra vørter, og jeg får med mye ekstra godis.

r

Tilbake
Topp