Dårlig "brewhouse efficiency"

Jeg har lagd en whirlpool-løsning. På den hjemmekonstruerte kjøleren har jeg loddet på en bit som går ned i pumpehullet. Har ikke prøvd løsningen enda, men skal brygge mandag - da får vi se om det fungerer.

Vedlegg

• Kjøler 1.jpg
    Kjøler 1.jpg
    60 KB · Sett: 355
  • Kjøler 2.jpg
    Kjøler 2.jpg
    80,2 KB · Sett: 359
  • Kjøler 3.jpg
    Kjøler 3.jpg
    72,1 KB · Sett: 359
Artig, den patenten din der roba har jeg også ordnet meg, men jeg har ikke loddet så det er mye vanskeligere å få det til å bli bra. Og nå som jeg har planer om å lage BjareHB patenten til speidelen tenker jeg å feste et stykke kobberrør (ca. Ø15mm) på tvers av skyllerøret, et lite stykke under væskestanden i speidelen, og stikke utløpet på skylleslangen gjennom denne rørbiten. Da regner jeg med at jeg får en bra whirlpool, og uten at det blir for vanskelig eller mye styr  :jaha:  :)

Trgncrlsn skrev:
Roba;
Denne resirkuleringsteknikken din, vi  gjorde noe lignende da vi begynte med å brygge, etter å ha mesket i en times tid skylte vi malten slik at kjelen ble fyllt opp til kokenivå. så hadde vi i en impellerpumpe som tok vørter fra bunn av kjelen og heiste den opp i maltrøret igjen, slik at all vørteren etter en stund hadde vært noen ekstra runder i malten. forstår jeg deg riktig når jeg antar at det er dette du gjør? Jeg lurte litt på å gå tilbake til denne varianten, innlemme litt sirkulasjon som et siste steg av meskingen lissom.

Den gang hadde vi skyhøye OG, men alt annet vi gjorde den gang var jo så slurvete at ølet ble jo ikke godt av den grunn.

bildet under viser oss ferdig mesket og i ferd med å skylle all vørter en runde til.

PS: Hvor mye malt bruker du på en IPA? (for eksempel) til ferdig vørter 20 liter?

Jeg bruker de 3 første fasene med maltrøret i bunn, når fase 4 starter (78 grader/ 20 min) stopper jeg Speidelen og heiser opp maltrøret til de første / øverste pinnene på maltrøret. Trer da skyllemanifoilen ned langs siden og vrir den til den treffer pumpehullet. Legger den andre enden oppe i maltrøret og fortsetter fase 4.
Etter fase 4 er ferdig løfter jeg maltrøret opp på de neste /nederste pinnene og etterfyller vann til jeg får ønsket mengde (23 liter).

Skal brygge en #100 klone mandag, kommer da til å bruke 6 kg. malt til 23 liter før kok / ca. 20 liter ferdigkokt (75 min.) Dette skal teoretisk gi en OG på 1.075  :ilike:

Bjarte H skrev:
Artig, den patenten din der roba har jeg også ordnet meg, men jeg har ikke loddet så det er mye vanskeligere å få det til å bli bra. Og nå som jeg har planer om å lage BjareHB patenten til speidelen tenker jeg å feste et stykke kobberrør (ca. Ø15mm) på tvers av skyllerøret, et lite stykke under væskestanden i speidelen, og stikke utløpet på skylleslangen gjennom denne rørbiten. Da regner jeg med at jeg får en bra whirlpool, og uten at det blir for vanskelig eller mye styr  :jaha:  :)

Egentlig er det jo bare å sette kobberbiten på en stang - og tre den på plass. Det kan helt sikkert gjøres mye enklere enn det jeg har gjort  :yes:

roba skrev:
Skal brygge en #100 klone mandag, kommer da til å bruke 6 kg. malt til 23 liter før kok / ca. 20 liter ferdigkokt (75 min.) Dette skal teoretisk gi en OG på 1.075  :ilike:

der kan man se... vi driver på med 7 kg malt... og jeg er redd tettheten gjør at jeg ikke får ut søtstoffer nok. Jeg lagde en pale ale heromdan, og fikk en OG på 1062, effektivitet 65%. Da satte jeg 27 liter til koking, kokte i en time og tappet 22 liter på gjærdunke.

Det som forvirrer meg litt med beersmith er at når jeg setter batch-size til 22, og den "lock boil size to equipment" greia er aktivert, så foreslår den ca 16 liter til boil size... Er det fordi jeg har valgt en lite gunstig standard utstyr?

hva har dere valgt som utstyr i beersmith? har det noen betydning for oss?

Det som forvirrer meg litt med Beersmith er at når jeg setter batch-size til 22, og den "lock boil size to equipment" greia er aktivert, så foreslår den ca 16 liter til boil size... Er det fordi jeg har valgt en lite gunstig standard utstyr?

hva har dere valgt som utstyr i Beersmith? har det noen betydning for oss?

med den avmerket, må du sette opp utstyr i Equipment riktig for ditt utstyr.

Jeg har lagd en egen utstyrsprofil for Speidelen, hvis man huker av da for "Set Boil Volume...." blir det ganske riktig.

Vedlegg

• Equipment.jpg
    44 KB · Sett: 340
Hei igjen... har fått masse tips her inne, og har prøvd noen.
Det viste seg at vi hele veien har brukt alt for mye malt. og dermed fått for dårlig utbytte. vi har vel bare hengt oss fast i at man må ha 7 kg til 22 liters batcher... vet ikke hvor det tallet kom fra, men sånn er det nå engang.

Laget en ny hvete i går med 4,5kg malt og 1054 i OG, efficiency 86%. Øker jeg til 7 kg får jeg samme OG... så et sted i midten der så er vel den gyldne balansen som gir meg sterkt øl. men det er jo ikke alltid målet, bare det er velsmakende

Løsningen er som regel enkel, men av og til ser man det bare ikke....

Vi dro innom en industripark i området og fikk sutret oss til en rørstuss 250mm Ø. Skaffet derfra også en 30X30cm perforert plate sov vi skar til og tig sveiset.

alt er rustfritt selvfølgelig. Etter at denne var ferdig laget pusset vi vekk slagg og drit og fikk syrebadet hele greia. Før vi tok den i bruk hjemme kokte vi også opp klorvann i bryggeriet med silbunnen oppi.

Dette fungerer kjempebra.

beina den står på er små rørstusser vi har sveiset på, og håndtakene er bare bøyd ståltråd.

aha, så det er mulig å oppdrive 250mm Ø rørstusser?, det er passe digg!

Har forsøkt å kontakte noen sveisere her i Oslo, men ikke lyktes med det.

disse røra er normalt brukt i ventilasjonsanlegg...

burde ikke være noe problem å få snuset opp noen sånne i oslo. De samme folka har gjerne perforerte plater også, brukes kanskje som grovfilter ellerno...

Tilbake
Topp