Dårlig smak eller kun uferdig gjærsmak?

Hei,

Helt fersk med brygging. Har satt en IPA fra saga, ferdig maltet. Har stått 7 dager nå (som man skulle før første måling). SG på 1.020 og humle skal i på 1.015. Flasking på 1.005. Har stått i 23 grader ca, oppskrift sier 20-25. Stormgjæringen har lagt seg, men popper fortsatt ganske ofte, ca 1-2 sek mellom nå etter måling, litt tregere før det. Rengjøring med zalo og ballong og flaskerens. Skylt veldig godt.

Smaker og lukter litt beskt/merkelig nå, men vet heller ikke hvordan det bør lukte og smake midt i prosessen. Noen som kan beskrive typisk gjærsmak?
 
I gjæringsprosessen blir det biprodukter som gjæren seinere etter hovedgjæringen vil ta seg av. Bare å være tålmodig. Ser normalt ut på bildene dine, og det ser ut som at gjæren du bruker er av den typen som ikke flokkulerer mest. Der er mye guider og litteratur på både forumet her, og om du googler etter how to brew, brew your own, eller beginners guide to bewing på youtube.
 
Takk, da vet jeg iallefall at det ikke ser infisert ut. Skal avgårde 4-5 dager i jula, men det tar vel ikke skade av å evt stå noen ekstra dager på dunk etter å ha tilsatt humle..? Eller burde jeg vente med humla så den kun ligger i, i 3 dager (oppskrift)...
 
Hei,

Helt fersk med brygging. Har satt en IPA fra saga, ferdig maltet. Har stått 7 dager nå (som man skulle før første måling). SG på 1.020 og humle skal i på 1.015. Flasking på 1.005. Har stått i 23 grader ca, oppskrift sier 20-25. Stormgjæringen har lagt seg, men popper fortsatt ganske ofte, ca 1-2 sek mellom nå etter måling, litt tregere før det. Rengjøring med zalo og ballong og flaskerens. Skylt veldig godt.

Smaker og lukter litt beskt/merkelig nå, men vet heller ikke hvordan det bør lukte og smake midt i prosessen. Noen som kan beskrive typisk gjærsmak?

Har dunken stått mørkt? Øl - og særlig humlesterkt øl - tåler ikke lys, dvs. UV-stråling. Jeg er usikker på hvor mye 7 dager i dagslys i et rom med vanlig lys kan skade nå midtvinters, men det skal lukte stinkdyr hvis det har skjedd noe. Så hvis det lukter det, og dunken har stått i lyset, kan du ha fått "skunked beer".

Men sannsynligvis er det bare lukta av uferdig øl, som Steinar sier. Jeg kom på dette med skunked beer fordi det var en tabbe jeg gjorde med det første brygget mitt. Det var ekstrakt, ferdighumla, og det blei ikke særlig godt. Men det var det sikkert mange grunner til:p.
 
Tilbake
Topp