Dårlig tørrgjær fra Danstar

Kjøpte fem pakker Nottingham Danstar tørrgjær (Lot:1080961099V, Exp:12 2011) som viser seg å være helt død. Etter jeg har rehydrert pakkene lukter det litt surt og de løser seg bare delvis opp. Tilsatte en av pakkene og etter tre dager var det ingen endring i SG. Snakket tilfeldigvis med en tysker på jobben som kunne fortelle meg at han hadde lest på et forum at Danstar har hatt problemer med pakkinga. Noen som vet noe om dette?
 
Takk!

Tilsatte ny gjær som har gjæra helt ut nå, så det blir spennende å se om ølet blir helt mislykka eller ikke :jaha:
 
Flaks at dere skrev dette nå, det er akkurat gjæren jeg kjøpte på lørdag som jeg tenkte å bruke i brygget idag. FAN!
 
Når man søker på lot nummeret så finner man info om recall av danstar gjæren, men hvorfor ialledager ligger ikke slik info på danstar sine websider?, er det noen som bare tuller med oss, eller er det ekte?
 
Ble litt urolig da jeg leste dette! Jeg satte en IPA til gjæring i går kveld med nottingham gjær som viser seg å ha samme lot nr.
Det var ikke noe tegn til aktivitet i morges, men heldigvis så viser det seg å være i full gang nå når jeg har kommet hjem fra jobb! Kansjke jeg har hatt flaks?

En liten tanke: Hvorfor selger V&B gjær som har blitt tilbakekalt? Er det (som Neslekkim nevner) bare en vandrehistorie eller er V&B litt sløve?
 
neslekkim skrev:
Når man søker på lot nummeret så finner man info om recall av danstar gjæren, men hvorfor ialledager ligger ikke slik info på danstar sine websider?, er det noen som bare tuller med oss, eller er det ekte?

Når man leser i tråden fra Homebrewtalk som gustavf linka til, så kan en lese mange historier om treig start av denne batchen med Nottingham, bl.a. en figur ved nick BeerNoob på s 1. På s 2 står det at han har fått aktivitet etter 26 timer. Flere andre har lignende historier. For min del opplevde jeg det samme den ene gangen jeg brukte Nottingham. Men etter ca 30 timer var det full aktivitet. Atter andre forteller om null aktivitet i gjærlåsen, men at de har oppnådd FG på 1.012...

Et tips er nok å rehydrere før tilsetting til vørter, så ser en om den oppfører seg normalt. Men kan hende har andre flere erfaringer / tips?

(Edit: ser nå at Fettern i første innlegg skreiv at han hadde rehydrert uten effekt. Flott, Neslekkim, at du snakker med folk som har peil før vi bruker for mange ressurser på å spekulere.)
 
I tråden der så blander de også batchnumre, så det kan se oppdiktet ut, men jeg sendte mail til V&B og de skal sjekke opp.
 
Fettern skrev:
Etter jeg har rehydrert pakkene lukter det litt surt og de løser seg bare delvis opp. Tilsatte en av pakkene og etter tre dager var det ingen endring i SG.

Dette høres jo ganske alvorlig ut, ikke bare treg start. Det lukter surt og det er ingen endring i SG på tre dager...
 
Fettern skrev:
Takk!

Tilsatte ny gjær som har gjæra helt ut nå, så det blir spennende å se om ølet blir helt mislykka eller ikke :jaha:

Jeg kom dessverre til å bruke en av disse Nottingham-pakkene i et brygg i jula  :rasende: Uten aktivitet etter 1,5 døgn rehydrerte jeg og tilsette ny gjær som nå står og gjærer på 4. døgnet. Synes dessverre det lukter surt / syrlig, så jeg frykter infeksjon. Dette kan bl.a. komme fra den dårlige gjæra eller en infeksjon som kom til før den nye gjæra tok til å virke. Lurer derfor på hvilke erfaringer du, Fettern, har gjort her. Eventuelt andre som har opplevd noe av det samme?

Edit: det kan være Co2 som lukter surt / syrlig, men da det er svært liten søtlig maltlukt av vørteren frykter jeg infeksjon.
 
Er det noen som har mer info om dette emne?
Jeg har benyttet den nevnte batchen med godt resultat, men ble litt bekymret da jeg så denne diskusjonen - bestillte ny tørrgjær fra petit som jeg mottok i forrige uke - men den som petit sender ut er nøyaktig den samme batchen (1080961099V 12.2011), så enten vet ikke Petit at de sender ut dårlig tørrgjær, eller så er det feil info i de forrige innleggene.
Var inne på web siden til Danstar (www.danstaryeast.com) - men der fantes det ikkeno info om tilbake kall av en batch

Bør jeg kontakte petit og få tilsent en ny gjær, eller satse på at det går bra?
 
Beklager, glemte å poste svaret jeg fikk fra V&B, de fikk følgende fra Danstar:

"Thanks for your inquiry about our yeast. Indeed we have been getting sporadic reports regarding batch 1080961099V having slow or stuck fermentations. We have not been able to replicate the same difficulties being reported by some homebrewers (shipping? an intermittent packaging issue?), but rather than risking people getting bad results we have decide to ask people to return this batch for replacement.""

V&B selv sier de har hørt med flere som ikke har hatt problemer med batchen, og når man leser de som poster om dette på utenlandske forumer så virker det vel mer som placebo og feil bruk?
 
Mener de oppdaget hull i noen av gjærposene fra den batchen. Synes å huske det hadde noe å gjøre med at stempling av dato eller batchnummer hadde perforert posene. Luften som hadde kommet inn i posene med hulle har ødelagt gjæren. Men jeg kan ikke gå helt god for at dette faktisk stemte.
 
Jeg hadde planer om å bruke en slik pakke (Lot:1080961099V, Exp:12 2011) denne uka og ville teste om det var liv i den først. Lagde en liten starter på 3 dl som ble tilsatt rehydrert gjær. Ikke tegn til liv etter 36 timer, synes også den luktet litt surt. Pakken ble nøye inspisert før bruk og den var helt uten skader/punktering.
Vi har en butikk her i Trondheim som selger tørrgjær, de har masse Nottingham av samme lot'en, men heldigvis hadde de også noen Safale 05 i hylla (butikken har ikke kjøleskap) så da ble det ingen krise.
Den døde pakken ble ikke kjøpt på denne butikken, men jeg tar ikke sjansen å prøve gjær fra denne loten igjen.
Jeg satte også en IPA før jul med to pakker Nottingham av samme batch. Den brukte lang tid på å starte og 3 uker på å gjære ut. Ølet ble heller ikke særlig bra.
Bruker gjerne Nottingham ved et senere tidspunkt, men ikke før denne loten er ute av sirkulasjon.
 
Har et par poser av samme batch liggende i kjøleskapet selv, og der tenker jeg de blir liggende, iallefall intill jeg har kontroll med hva jeg bedriver.. :D
 
"Lot:1080961099V, Exp:12 2011""
Fått besked om at nye poser er på vei til oss, danstar har hatt sporadiske  meldinger om at denne batchen har været treg til å starte.
De som har handlet denne av oss, kan ta denne med inn og bytte den i en frisk batch (når denn kommer inn..) eller annen gjær.
 
Forrige brygging gikk til h.... Igår satte jeg ny ladning. Brukte 2 poser med "gjett hva slags gjær", kjøpt 3 jan i år?

Heldigvis så ploppet det i låsen hvert 3-4 sek, etter det fruen sa. (Hun var veldig glad for å måtte gå igjennom søpla for å finne posene.)
Bare å kneppe hendene og ofre en eller to av de få øllene jeg har igjen til ølgudene.

PS: Kipt at Danstar ikke trekker disse tilbake før, da feil ser ut til å være kjent for lenge siden. :neinei:
 
Satt ett brygg forrige lørdag fra denne batchen, tok ca 36timer før det nådde ca 7 plopp pr minutt. 12timer senere omkring 18, og 12 timer etter det igjen vart det intenst plopp(50-60 pr minutt). OG var 1070, torsdag kveld var det ca 35 sek mellom vært plopp og SG på 1017.

Er jo så fersk som fersken blir, men syns ikke det smakte vondt ihvertfall, tar det som ett godt tegn :)
 
Jeg har satt 2 brygg med denne LOT'n. Begge begynte sent med gjæringa, men etter det, forløp alt som normalt. Jeg fikk SG som ønsket, og ølet ble som forventet hva gjelder smak og alkoholinnhold.
Snakket med Ola B (Petit); Han hadde vært i kontakt med Danstar, og de hevdet at det ikke var fatale problemer med kvaliteten. Jeg tror jeg er enig i den vurderinga.
FORTVIL IKKE!!

Paal J
 
Tilbake
Topp