Kjøpte en slik bratberg i starten av året. Har brygget endel, men klarer ikke å få ønsket utgjæring. Får rett OG, men havner vanligvis på FG 1018-1020
Stegene jeg følger er:
ca 23 L vann som meskes med 6.5 kg malt i en time ved 65-67C i en time. Deretter øker jeg temperaturen til 75C dette tar ca 30 min. (90 min tilsammen altså)
Så løfter jeg maltrøret og skyller igjennom med 11 L vann ved 80 C.
Vørteren kokes 1 time tilsammen med div humle, gjærnæring og klaringsmiddel.
Kjøler med spiral som tar ca 30 min. Lar vørteren så stå litt å "klarne seg".
Deretter over i bøtta og tilsetter gjær (som er rørt ut i sterilt vann ca en halvtime før)
På med lokket og rister godt i 5-6 min. Så har jeg hatt ganske stabil temp 18-20 grader i 2 uker.
Har kun prøvd 2 typer gjær (safale us-05 og safale s-04)
Siste bryggene prøvde jeg å lage gjærstarter med spraymalt, men samme resultat, FG på 1020.
Noen som ser noen store feil eller har noen gode råd?
Eller noen som bruker bratberg selv som vil dele deres framgangsmetoder?
Stegene jeg følger er:
ca 23 L vann som meskes med 6.5 kg malt i en time ved 65-67C i en time. Deretter øker jeg temperaturen til 75C dette tar ca 30 min. (90 min tilsammen altså)
Så løfter jeg maltrøret og skyller igjennom med 11 L vann ved 80 C.
Vørteren kokes 1 time tilsammen med div humle, gjærnæring og klaringsmiddel.
Kjøler med spiral som tar ca 30 min. Lar vørteren så stå litt å "klarne seg".
Deretter over i bøtta og tilsetter gjær (som er rørt ut i sterilt vann ca en halvtime før)
På med lokket og rister godt i 5-6 min. Så har jeg hatt ganske stabil temp 18-20 grader i 2 uker.
Har kun prøvd 2 typer gjær (safale us-05 og safale s-04)
Siste bryggene prøvde jeg å lage gjærstarter med spraymalt, men samme resultat, FG på 1020.
Noen som ser noen store feil eller har noen gode råd?
Eller noen som bruker bratberg selv som vil dele deres framgangsmetoder?