Dårlig utgjæring

Kjøpte en slik bratberg i starten av året. Har brygget endel, men klarer ikke å få ønsket utgjæring. Får rett OG, men havner vanligvis på FG 1018-1020

Stegene jeg følger er:

ca 23 L vann som meskes med 6.5 kg malt i en time ved 65-67C i en time. Deretter øker jeg temperaturen til 75C dette tar ca 30 min. (90 min tilsammen altså)
Så løfter jeg maltrøret og skyller igjennom med 11 L vann ved 80 C.

Vørteren kokes 1 time tilsammen med div humle, gjærnæring og klaringsmiddel.

Kjøler med spiral som tar ca 30 min. Lar vørteren så stå litt å "klarne seg".
Deretter over i bøtta og tilsetter gjær (som er rørt ut i sterilt vann ca en halvtime før)

På med lokket og rister godt i 5-6 min. Så har jeg hatt ganske stabil temp 18-20 grader i 2 uker.

Har kun prøvd 2 typer gjær (safale us-05 og safale s-04)
Siste bryggene prøvde jeg å lage gjærstarter med spraymalt, men samme resultat, FG på 1020.

Noen som ser noen store feil eller har noen gode råd?
Eller noen som bruker bratberg selv som vil dele deres framgangsmetoder?
 
Prøv å mesk 120 min. Evt ved lavere temperatur. 65 grader burde jo egentlig ikke gi noe særlig lav utgjæring, hvis resten er i hht boka. Har du sjekket at termostaten/termometeret viser korrekt?
 
I følge Kjetil Jikiun ( sjefbrygger for nøgne ø) er mesking utover 15 min strengt tatt ikke nødvendig hvis man mesker riktig. Hvis du mesker 60min er du godt innenfor :) Tror ikke å meske 2 timer vil utgjøre forskjellen. Vær nøye med at mesketemp ikke er for høy. Da vil stivelsen bli spaltet til ikke-gjærbare karbohydrater. Med andre ord så vil ikke gjæren kunne spise det sukkeret og dermed ikke danne alkohol. Denne typen karbohydrater kalles dextrin og skaper sødme til brygget ditt.
 
Kanskje den økningen til 75C er for høy da ? Kanskje det holder at utmeskingen går opp til 70 C ?
 
Det skal ikke ha noe å si. Når man øker tempen for mashout så deaktiverer man enzymene slik at man stopper konverteringen.

Har lest en litt angående mesketider og utgjæring. Konverteringen skjer jo egentlig ganske fort, men det er såvidt jeg har skjønt ofte noen enzymer som jobber en del lengre enn det man skulle tro. Jeg vil anta at forskjellen vil være større i et hjemmebryggeroppsett enn hos et kommersielt bryggeri.

Jeg vil anta at enten så er temperaturen i mesken høyere enn det TS tror, eller at det er manko på oksygen eller for lite gjær hvis det er snakk om brygg litt opp på skalaen.
 
Bruker termometere i tillegg til det som er innebygd, og skyller ofte igjennom så tempen skal være korrekt. Er snakk om ca 21 L ferdig på bøtta, og en pk gjær. Skal ikke det være nok til 21 L?
 
Bruker termometere i tillegg til det som er innebygd, og skyller ofte igjennom så tempen skal være korrekt. Er snakk om ca 21 L ferdig på bøtta, og en pk gjær. Skal ikke det være nok til 21 L?

Det spørs på hvor sterk øl du lager. Du kan gå på mrmalty.com og velge dry yeast og så plotte inn volum og styrke så får du et svar tilbake fra orakelet.
 
Merk at MrMalty beskyldes for å overvurdere celleantallet i tørrgjær, så hvis du vil være helt på den sikre siden kan du "runde opp" estimatene og heller overpitche litt med vilje. Tørrgjær er billig og det skal mye til for at du ødelegger ved overpitching (da skal du pitche veldig mye over), så er du i det minste sikker på at du pitcher nok.
 
Mine tips for en vellykket gjæringsprosess:
- riktig mesketemp
- nok gjær
- sørg for å få ristet inn nok o2 etter tilsatt gjær
- la gjæringsdunken stå i fred i et mørkt rom med riktig tempratur
 
Hadde samme problemet selv for noen brygg siden, men så begynte jeg å bruke en ekstra gjærpakke bare for å være sikker (koster jo ikke mange kronene), og siden da har alle bryggene mine gjæret ned i henhold til oppskriftene.
 
Ifølge Mrmalty skal jeg bruke ca 1.1 pk, og hvis dem er i tillegg er kjent for å overvurdere celleantallet i tørrgjær, burde jeg kanskje teste med 2 neste brygg.
 
Tilbake
Topp