Dårlige idéer i oppskrifter

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Hvilke kombinasjoner av malt, gjær og humle er det som fungerer dårlig?

Jeg brygger mye mer enn jeg drikker. Mye mer enn venner, familie og naboer drikker også. Jeg tømmer rett og slett ut kanskje så mye som en tredjedel av årsproduksjonen. Og selvsagt er de dårligste bryggene som havner i sluket. Men hva er som gjør at noen oppskrifter sitter som ei kule, mens andre smaker hoggorm? Er det noen som har bitt seg merke i noen opplagte kombinasjoner man ikke bør prøve seg på? Selv er jeg forsiktig med sjokolademalt, synes det ofte tar fullstendig overhånd. Det samme med andre mørke ristede malt. Men det finnes jo kjempegode øl med nettopp massevis av disse maltene...

Har prøvet og feilet (og lykkes, bevares) i noen år nå... Er det noen som har noen erfaringer å dele?

P1080017.jpg
 
Kommer ikke på mange nå, men syns karamellmalt og sitrushumle kræsjer, selv om mange ikke er enige i det.

Forøvrig virker det som de fleste feilene mine er prosessrelaterte. I den grad oppskriftene er feil, er det ofte mengder og forholdstall som er feil.
 
Mais. Ikke at jeg har brukt det mange ganger, men de gangene jeg har brukt det, har det gitt en smak jeg ikke liker.

Men ellers opplever jeg vel det som @bjartenataas sier, at det er mengdeforhold og prosess som er årsaken når noe ikke blir bra. Røstet malt i det hele; jeg har laget litt for mange mørke øl som jeg blir lei av den smaken i. Skjerpings!

Deler ikke skepsisen mot krystallmalt - i rimelige mengder - og citrushumle. Det er grenser for hva du kan få til med münchnermalt:). Og Vestkyst, f.eks., er da et godt øl?
 
Røstet malt trenger ofte litt tid på seg for å "runde av". Har flere ganger brygget noe ala Kinns Gamleguten, hvor det er 10% Amber malt - dersom du bruker Fawcett sin, som er ganske mørk og røstet, så er den skarp og bitter når den er fersk, mens to-tre måneder ned i gata blir den rund og smooth.
 
Min bryggefilosofi er enkel. Less is more. Jeg ser at svært mange omfavner den friheten som selvbrygging gir, på etter min mening, en feil måte. Ved å overkomplisere oppskriftene. Med unntak av imperial stout og muligens old ale. Brygger jeg alle mine øl så enkelt jeg bare kan. Alle mine lagere brygges uten crystall/karamell. Kun basemalter. Belgier brygges med kun base malt og sirup. Ipa/apa brygges med max 5% crystall eller karamell resten MO. Dette gir rene gode smaker. Starter man for tidlig med for kompliserte maltbaser kan man ikke skille ut effekten av den enkelte komponenten og man kan heller ikke lære hva som passer eller ikke passer, godt/ikke godt.

Når det gjelder humler er det litt enklere holder man seg til fruktige/sitrusaktige humler vil disse sjelden krasje, etter min mening kommer det lite godt ut av å blande europeiske tradisjonelle humler med moderne "nye verden" humler. Da snakker jeg om smaks og aroma humlene.

Gjør det enkelt.

med vennlig hilsen
Bårdd
 
For å ikke glemme krydder, der kan en utrolig enkelt bomme kraftig.

En av mine første brygg som jeg laget helt fra scratch var en juleøl i rundt 2013. Elsker jo ingefærøl så ingefær i juleøl passer sikkert bra.

Vel ikke med de mengdene jeg tilsatte, fant 2 kasser helt innerst i garasjen når jeg ryddet her om dagen. Trodde jeg hadde tømt de ut, men har sikkert stablet de innerst i garasjen da sjøl tilliten hadde fått seg en skikkelig ripe. Og sikkert ikke giddet å tømme de ut heller.

Så forsiktig med krydder er vel det jeg lærte den gangen.
 
Røstet malt trenger ofte litt tid på seg for å "runde av". Har flere ganger brygget noe ala Kinns Gamleguten, hvor det er 10% Amber malt - dersom du bruker Fawcett sin, som er ganske mørk og røstet, så er den skarp og bitter når den er fersk, mens to-tre måneder ned i gata blir den rund og smooth.

Brygga ikke du også en Fuller's 1845-klone med 19% amber? Min brukte lang tid på å bli drikkelig - dvs. den ble aldri drikkelig, for samtidig som den rundet seg av, utviklet det seg en infeksjon som begynte å bli merkbar omtrent da ølet ellers ville kunne vært godt. Og ja, det er nok Fawcetts amber jeg har, ja.

@Bårdd Jeg er ikke uten videre enig i at den gamle og den nye verden ikke kan møtes. EKG og Cascade er f.eks. ikke så galt. Nå prøver jeg Bramling Cross og Cascade i en amerikansk blonde ale.
 
Først til Easybrew. Ja jeg er 100% enig. Egentlig tror jeg krydder er et vel så stort problem som maltgristen. Av og til ser vi innlegg som "jeg har nettopp begynt å brygge og har lyst til å brygge en kakaonibs-vanilje-lakris porter med koriander og kaffe lagret med eikechips". Trenger ikke si mer her.

Så til Finn. Først jeg skriver kun om smaks og aromahumler. Jeg har ingen skrupler med å bitterhumle en IPA med magnum. Jeg avviser ikke muligheten for at man kan få gode øl med en slik blanding i alle fall dersom man lar den ene humletypen dominere og la den andre gi en liten tilleggsdimensjon. Men som en enkel tommelfingerregel for oppskrifter blir dette feil for meg.

I det hele tatt mener jeg at ved å holde seg til enkle tommelfingerregler og god hygiene så skal det ikke så mye til å få et godt øl. Hvis man gjør det enkelt, er villig til å brygge det samme ølet flere ganger, ta læring av hver batch, endre litt og brygge på nytt.

mvh
Bårdd
 
Brygga ikke du også en Fuller's 1845-klone med 19% amber? Min brukte lang tid på å bli drikkelig - dvs. den ble aldri drikkelig, for samtidig som den rundet seg av, utviklet det seg en infeksjon som begynte å bli merkbar omtrent da ølet ellers ville kunne vært godt. Og ja, det er nok Fawcetts amber jeg har, ja.

10% amber og 10% mørk krystall. Sist brygget i august. Den er farlig god nå. Den skarpe røsten er helt borte.
 
Tilbake
Topp