På Vin og Bar anbefaler de å smøre hanefett på den røde delen før den settes inn så holder den tett.
Hanefett er lukt og smalkløst, matvaregodkjent silikonfett. (Noe han på Vin og Bar forøvrig ikke visste når jeg spurte. Sa ett eller annet om det var laget av haner!?)
Ellers har jeg hatt slike kraner på gjæringskarene men gått bort fra det. Grunnen er at det setter seg så mye dritt inni kranehuset når det står i gjæringsspannet. Du får ikke skylt dette bort, så krana må nesten demonteres og vaskes innvendig med mini flaskebørste eller q-tips for ikke å risikere infeksjon. Det ble jeg lei av.
Så får du heller ikke lekkasje i et gjæringskar uten kran.
For meg fungerer heverten glimrende til å overføre mellom karene. Drar autoheverten fra hverandre og skyller den godt etter bruk. Så den er alltid ren. Bare pumper litt starsan gjennom den, og sprayer den utvendig før bruk.
Syns egentlig det er like mye hassle med å tappe om fra ett gjæringskar med kran. Skal du unngå å oksidere ølet må du sette slange på krana. Slangen må desinfiseres også. Nei, jeg angrer ikke på å ha kuttet ut de kranene.
Karet jeg bruker til flasketapping, er noe annet. Der syns jeg kran fungerer best. Flaskefylleren holder seg i ro, og slenger ikke rundt som den gjør hvis du hekter den på en hevert. Dessuten er ølet så kort tid i karet at det ikke blir sedimenter inne i krana. Den kan stå på hele tiden. Det holder å skylle karet godt, så er den ren.