Dårlige tappekraner for gjæringskar

Jeg har i det siste kjøpt to tappekraner for å feste i gjæringskar, ingen av de var tett. Andre som har opplevd det? Jeg prøvde med en kran jeg kjøpte for mange år siden (samme type) og den holdt tett, så det er kranene som er problemet.

Vedlegg

• tappekran_rod.jpg
    tappekran_rod.jpg
    32,7 KB · Sett: 534
Det hjelper endel å fylle litt varmt vann i karet, da mykner plasten litt og det er lettere å skru skikkelig til.
Pakning på utsiden er også en selvfølge.

Har brukt slike kraner siden jeg begynte å brygge, har begynt å bli noen batcher, har tilgode med lekk kran heldigvis.
Bruker bare pakning på utsiden, å skrur til moderat, skrur du for hardt kan pakningen klemmes ut, eller hvis du skrur på den delen pakningen sitter. Lekker den noen annen plass?

På den ene lekker det der hvor pilen peker. På den andre tror jeg det lekker ut fra rundt pakningen, om jeg ikke husker feil.
Et oppfølgingsspørsmål: Finnes det alternative kraner til disse Europris-spannene? Lei av hevert.

Vedlegg

• tappekran_rod.jpg
    tappekran_rod.jpg
    21,8 KB · Sett: 506
Denne er litt bedre tror jeg:

1829.jpg

http://bryggeland.no/catalogsearch/result/?a=all&q=1829

På Vin og Bar anbefaler de å smøre hanefett på den røde delen før den settes inn så holder den tett.

Hanefett er lukt og smalkløst, matvaregodkjent silikonfett. (Noe han på Vin og Bar forøvrig ikke visste når jeg spurte. Sa ett eller annet om  det var laget av haner!?)

Ellers har jeg hatt slike kraner på gjæringskarene men gått bort fra det. Grunnen er at det setter seg så mye dritt inni kranehuset når det står i gjæringsspannet. Du får ikke skylt dette bort, så krana må nesten demonteres og vaskes innvendig med mini flaskebørste eller q-tips for ikke å risikere infeksjon. Det ble jeg lei av.

Så får du heller ikke lekkasje i et gjæringskar uten kran.

For meg fungerer heverten glimrende til å overføre mellom karene. Drar autoheverten fra hverandre og skyller den godt etter bruk. Så den er alltid ren. Bare pumper litt starsan gjennom den, og sprayer den utvendig før bruk.

Syns egentlig det er like mye hassle med å tappe om fra ett gjæringskar med kran. Skal du unngå å oksidere ølet må du sette slange på krana. Slangen må desinfiseres også. Nei, jeg angrer ikke på å ha kuttet ut de kranene.

Karet jeg bruker til flasketapping, er noe annet. Der syns jeg kran fungerer best. Flaskefylleren holder seg i ro, og slenger ikke rundt som den gjør hvis du hekter den på en hevert. Dessuten er ølet så kort tid i karet at det ikke blir sedimenter inne i krana. Den kan stå på hele tiden. Det holder å skylle karet godt, så er den ren.

Har også hatt problemer med at de kranene lekker. For meg hjalp det å sette pakning på både utsiden og innsiden og som andre har nevnt: ikke skru for hardt til.
Når det gjelder lekkasjen fra der du har pil på bildet så har jeg også opplevd det. Det skjedde etter at jeg kokte kranene (noe de altså ikke tåler) og de var bare å hive. Om den lakk fra den var ny ville jeg bedt om en ny en.

Edit: De jeg har brukt er fra bryggselv, men ser mer eller mindre like ut.

SindreW skrev:
På Vin og Bar anbefaler de å smøre hanefett på den røde delen før den settes inn så holder den tett.

Hanefett er lukt og smalkløst, matvaregodkjent silikonfett. (Noe han på Vin og Bar forøvrig ikke visste når jeg spurte. Sa ett eller annet om  det var laget av haner!?)

Ellers har jeg hatt slike kraner på gjæringskarene men gått bort fra det. Grunnen er at det setter seg så mye dritt inni kranehuset når det står i gjæringsspannet. Du får ikke skylt dette bort, så krana må nesten demonteres og vaskes innvendig med mini flaskebørste eller q-tips for ikke å risikere infeksjon. Det ble jeg lei av.

Så får du heller ikke lekkasje i et gjæringskar uten kran.

For meg fungerer heverten glimrende til å overføre mellom karene. Drar autoheverten fra hverandre og skyller den godt etter bruk. Så den er alltid ren. Bare pumper litt starsan gjennom den, og sprayer den utvendig før bruk.

Syns egentlig det er like mye hassle med å tappe om fra ett gjæringskar med kran. Skal du unngå å oksidere ølet må du sette slange på krana. Slangen må desinfiseres også. Nei, jeg angrer ikke på å ha kuttet ut de kranene.

Karet jeg bruker til flasketapping, er noe annet. Der syns jeg kran fungerer best. Flaskefylleren holder seg i ro, og slenger ikke rundt som den gjør hvis du hekter den på en hevert. Dessuten er ølet så kort tid i karet at det ikke blir sedimenter inne i krana. Den kan stå på hele tiden. Det holder å skylle karet godt, så er den ren.

Hanfett så bryggeland kalla det ;) kjem vel fra tysk. Hane betyr vel nåke slik som ei kran. Brutalt overstatt blir det då KRANE-FETT  8)
Ellers så kan eg anbefale den svarte krana her fra bryggeland http://bryggeland.no/kran-til-gjaeringspann-deluxe.html. Jula har også denne krana for nåke krone billigare. Kraftig og god kran + at det  følge med to pakkninga  :)

Nei det gjer den nok ikkje direkte. Har brukt en liten silikonslange-bit mellom kran og flaskefyllaren.

Vedlegg

• DSC_0267.jpg
    DSC_0267.jpg
    715,9 KB · Sett: 305
Et spørsmål litt på siden, men likevel litt angående kraner. Hvis jeg doserer sukkerlake direkte i flasken, kan jeg da bare tappe rett fra gjæringskaret, eller bør jeg uansett stikke om til et eget kar ?

Rett på flasken. Doser først sukkerlaken og tilsett deretter ølet. Da vil det blande seg mer enn godt nok. Jeg bruker 60 mL sprøyter og lager lake som tilsvarer 5 eller 10 ml pr flaske. Da er det enkelt å holde styr på hvor mye som skal i hver flaske.

Ja, jeg gjør det samme pr idag, men har pleid å stikke om til et eget tappekar med hevert, da gjæringskarene mine ikke har hatt kran. Nå har jeg montrert kran, (typen fra Bryggselv) så nå slipper jeg å vaske et eget tappekar på flaskedagen.  ;D

Tilbake
Topp