Deepwater Horizon - trenger hjelp med oppskrift på ekstrem Imperial stout!

Martin E skrev:
Gahr skrev:
Burgundergjær - f.eks. White Labs WLP760. Den fremhever fruktighet ("mørk frukt" som kirsebær plomme osv.). Alkoholtoleranse 14-16 %. Kanskje ikke så alkoholtolerant som ønskelig, men smaksprofilen kan bli interessant.

Nå ble jeg usikker - WLP760 heter iflg whitelabs.com WLP760 Cabernet Red Yeast. Beskrivelsern sier "This moderate fermenting yeast results in a full-bodied flavor profile. Ester production will complement flavor especially in Merlot, Chianti, Chardonnay and Chenin Blanc." Er dette en burgundergjær? WLP770, derimot, heter Suremain Burgundy Wine Yeast, og fremhever iflg beskrivelser fruktkarakter. Det er ikke denne du tenker på? Eller hva med Wyeast 4267 Bordeaux? Beskrivelsen stemmer ganske godt med det du skriver...

Nei, jeg mente 760, men infoen min er ikke hentet direkte fra White Labs sine sider, men fra Ken Schramms "The Compleat Meadmaker". HAn sidestiller WLP760 med tørrgjæren LalvinRC212, og kaller begge en burgundertype. Hva de faktisk heter fra produsentens side er ikke nødvendigvis så viktig, jeg tipper poenget erat de har opphav i Burgund. Pinot Noir er vel hoveddruen i Burgund, men jeg ser av White Labs beskrivelse at de ikke nevner denne druen sammen med 760, så kanskje du har et poeng. 770 kan sikkert også fungere, men siden det står "High nutrient requirement to avoid volatile acidity production" i beskrivelsen, hadde jeg kanskje styrt unna.

Etter å ha lest litt på sidene til White Labs og Wyeast ser jeg kanskje spesielt to strains jeg finner interessante:
Wyeast 4946 Zinfandel og White Labs WLP740 Merlot Red. Begge disse har høy alkoholtoleranse og har også et ganske stort slingringsmonn hva temperatur angår. 4946 fremviser "Dominating, strong fermentation characteristics", mens 740 [...]is neutral in flavor[...]. Da blir valget om du vil ha en noe nøytral gjær eller om du vil ha en som gjør seg mer til kjenne.

Når det gjelder sherrygjær, er vel det "a whole other ball game". I bruk minner det en del om brettanomyces, da den typisk jobber sakte og danner en film på toppen av vinen/ølet under gjæringen (brukes i sekundær). Det er en oksidativ gjær, hvilket vel vil si at den trives best under tilgang på oksygen en viss mengde oksygen. Den er ansvarlig for det typiske oksidasjonspreget man finner i god sherry. Det er selvsagt et interessant eksperiment, men om du bruker denne, må du regne med en svært lasng sekundærgjæring (måneder).

Det er kanskje forvirrende å skulle velge når man ikke har erfaring med vingjær (og jeg må understreke at jeg ABSOLUTT IKKE har særlig erfaring), men det er lurt å tenke godt gjennom hva du ønsker å oppnå; høy alkoholprosent, kraftig/nedtonet gjærpreg (gjerne i form av fruktighet), tørrhet, struktur osv. Jeg tror definitivt jeg kommer til å teste ut bruk av vingjær selv. Har til og med to poser hver av ICVD254 (en Rhone-gjær) og ICVD47 (beregnet for hvitvin), begge tørrgjær, kjøpt fra Morebeer for et par år siden. De har ligget i kjøleskap, så jeg tipper de fortsatt er i ganske god form. Må nok gjøre noe med disse ganske snart! det lukter i alle fall en "biere brut" i stil med Deus og Malheur om ikke lenge! :ilike:
 
Jeg skal tilsette en champagne gjær til en belgisk øl (begynte på 1,090) som har stoppet opp litt for tidlig (rundt 1,018). Jeg sikter på 1,008-1,011 slik at ølet ikke blir for søt.

Spørsmålet mitt er, hvordan tilsetter man champagne gjær som annengjær?

Gahr- du mener at man bør vente minst 10 dager før man tilsetter en vingjær. Det skal jeg absolutt gjør. Gjæren som jeg har tilsatt jobber fortsatt- bobler 2-4 ganger hvert minutt, så har tenkt å vente til det avtar.

Skal jeg lage en starter med champagne gjær, og så heler det opp i ølet etter to-tre dager? Et annet alternativ som jeg har også hørt om er å ta et par liter fra brygget og heler gjæren opp i det, og så lar det stå i et par timer.

Er det noen som har erfaring med dette som kan gi noen tips? Setter pris på litt rådgivning.

Ha en fin lørdag kveld, alle norbrygg bryggere!
 
Tilbake
Topp