Det er min klønete plassering
Den kommer ikke med kran som standard, jeg drilla hull (litt lavt). Bomma litt på denne. Har en «vin- og cider-tank» med bedre plassering. Men det funker - må bare la den stå mot en kant. Jeg synes hevert er såpass kløn at jeg heller la inn kran.
Jeg har ikke kontrollert om literskala stenner, (har ikke fylt på vann fra mål).
Dette med holdbarhet på Kölsch er erfaringer (personlig) fra en ganske liten «samlesize»; 2 av mine 4 kölsch drakk jeg raskt, 2 ble stående lenge, og da utviklet de en kjip (gråaktig) farge, og fenolsk smak. Samme skjedde med en Kölsch en kompis brygget. Jeg trodde der lenge var infeksjon, men påfallende at jeg ikke har hatt infeksjon i andre øl. Jeg har flere lagerøl nå som er lagret leeenge, (feks en Helles som er 429 dager), men fortsatt knallgode, (har endel altbier på flaske som er 705 d - fortsatt fin).
Så hørte jeg det ble nevnt i en podcast (tror det var Brülosophy) i vår(?) at dette med Kölsch sin begrensede holdbarhet ble nevn. De hadde heller ikke noen forklaring, men mente bestemt at det var en tendens.
Det er jo litt snodig at det skal være slik, må jo nesten være noe med gjæren.
Kan det være noe som gjør en mer utsatt for oksydering? Eller at gjæren får ett «second life», som fenolspyende drittsekk som korrumperer øl etter laaang dvale
Jeg skal ikke påstå bastant at det er slik, men jeg har værtfall denne erfaringen, og det har også andre.