Tørt i Drøbak denne sommerenVis vedlegget 58500
Årets første 32 kg epler fra hagen redusert til 14 liter juice som skal pasteuisers og få en dose sidergjær... (litt dårlig utbytte, får vanligvis 1 liter fra 2 kg)
FantastiskSida mat og drikke er nøye forbundet, og sida jeg er en lidenskapelig soppsanker, tillater jeg meg et kontrafei av dagens fangst - som også er et tips til dem som ikke veit det: Skjellpiggsopp - tørka og malt til pulver - er en fabelaktig smaksforsterker. Og nå er det mye av den. Sånn ser det ut når man går litt amok med sankinga:
Vis vedlegget 58519
Det funka ikke - eller jeg trur at det ikke gjorde det. Romtemp var 14 grader, og 14 grader var hva temp-stripa viste hele tida, med våt T-skjorte. Det er hva jeg ville forventa uten T-skjorte, også. Det var en pils, og gjæringa går jo rolig for seg - sjøl om denne gikk fra 1.050 til 1.015 på 3-4 dager.Hvordan syntes du t-skjorte trikset fungerer @Finn Berger ?
Gjort deg noen formening?
Vis vedlegget 58543
Undergjæra øl produserer mindre varme, og jeg opplever ikke at det er noen forskjell på romtemperatur og temperatur i ølet når jeg gjærer pils - i alle fall er ikke forskjellen stor, om det er noen. At det er en form for ekstra kjøleeffekt fordi jeg alltid har dunken stående på kjellergulvet, er kanskje også tenkelig.Hum, men burde ikke temperaturen i ølet vært 2 -3 grader varmere en romtemperatur?
Det funker ihvertfall for meg, opplever ca. 2 -3 grader kaldere enn hva jeg ellers ville forventet
Kanskje det funker bedre for meg siden jeg ikke har så mye i dunken eller at t-skjorta er mer tilpasset beholder eller no
Fuktighet kan være et stikkord. Om den kjelleren ikke er direkte fuktig, så er den ikke helt tørr, heller - og det er dårlig med ventilasjon.Jeg vet ihvertfall at det funker. Når vannet fordamper stjeler det energi fra omgivelsene og kjøler ølet ned, men effekten kan nok variere fra fr situasjon til situasjon
Det som hadde hjulpet veldig var om du plasserte en vifte som blåste mot øllet. Jo tørrere og mer "luftig" det er jo større effekt
Det er også viktig å ha noe som leder fuktigheten ut som en form for ventilasjon
Det som er det viktige når man bruker det prinsippet til kjøling er ikke at det som skal holdes kaldt er vått, det er at det er i kontakt med noe som tørker. (Tenk på hvordan huden føles etter å ha blitt vasket med sprit). Prinsippet er det samme som en dampkondensator, bare motsatt vei.Fuktighet kan være et stikkord. Om den kjelleren ikke er direkte fuktig, så er den ikke helt tørr, heller - og det er dårlig med ventilasjon.
Så med sprit i stedet for vann på tøyet vil avlkjølingen bli større?Det som er det viktige når man bruker det prinsippet til kjøling er ikke at det som skal holdes kaldt er vått, det er at det er i kontakt med noe som tørker. (Tenk på hvordan huden føles etter å ha blitt vasket med sprit). Prinsippet er det samme som en dampkondensator, bare motsatt vei.
Burde gi god effekt over kort tid, ihvertfall. Om det er særlig nyttig veit jeg ikke. Skulle tro litt nedkjøling i timevis var bedre enn mye i fem minutter.Så med sprit i stedet for vann på tøyet vil avlkjølingen bli større?
Ikke sikkert den ville blitt større, men det ville gått fortere å få temperaturen ned og det kunne fungert bedre i en kjølig og fuktig kjeller. (Om det ville lønt seg mot et kjøleskap er en annen sak...)Så med sprit i stedet for vann på tøyet vil avlkjølingen bli større?
Det var et rent teoretisk spørsmål, skjønner at det ikke er særlig praktisk å bruke store mengder sprit.Burde gi god effekt over kort tid, ihvertfall. Om det er særlig nyttig veit jeg ikke. Skulle tro litt nedkjøling i timevis var bedre enn mye i fem minutter.
Så vann har over dobbelt så stor kjøleeffekt som ren alkohol???kjøleeffekten av 18 gram vann er litt mer enn kjøleeffekten av 36 gram etanol.