Deilige bilder!!!

Har plutselig et par fat jeg kan fylle (eneste jeg har på fat nå er Chardonnay/hvitvin og sånn kan vi ikke ha det :)). Brygger en kjapp IPA med dme og SnS starter.
Faktisk aldri brygga med 100% dme før (London fog har jeg heller aldri prøvd)
Kjøpt også 10 små champagneflasker til kirsebær /brett prosjektet

DSC03602.jpgDSC03608.jpg
 
Sida mat og drikke er nøye forbundet, og sida jeg er en lidenskapelig soppsanker, tillater jeg meg et kontrafei av dagens fangst - som også er et tips til dem som ikke veit det: Skjellpiggsopp - tørka og malt til pulver - er en fabelaktig smaksforsterker. Og nå er det mye av den. Sånn ser det ut når man går litt amok med sankinga:
skjellpiggsopp.jpg
 
Sida mat og drikke er nøye forbundet, og sida jeg er en lidenskapelig soppsanker, tillater jeg meg et kontrafei av dagens fangst - som også er et tips til dem som ikke veit det: Skjellpiggsopp - tørka og malt til pulver - er en fabelaktig smaksforsterker. Og nå er det mye av den. Sånn ser det ut når man går litt amok med sankinga:
Vis vedlegget 58519
Fantastisk :beercheers:
(ett lite øyeblikk trodde jeg det var brunsneglefangst)
 
Hvordan syntes du t-skjorte trikset fungerer @Finn Berger ?
Gjort deg noen formening?

Vis vedlegget 58543
Det funka ikke - eller jeg trur at det ikke gjorde det. Romtemp var 14 grader, og 14 grader var hva temp-stripa viste hele tida, med våt T-skjorte. Det er hva jeg ville forventa uten T-skjorte, også. Det var en pils, og gjæringa går jo rolig for seg - sjøl om denne gikk fra 1.050 til 1.015 på 3-4 dager.

Jeg kan jo ikke fysikken, men kanskje funker ikke dette før det blir litt varmere i både rommet og dunken?

Jeg er spent på ølet. Det smakte i alle fall godt av den 1.015-prøven.
 
Hum, men burde ikke temperaturen i ølet vært 2 -3 grader varmere en romtemperatur?
Det funker ihvertfall for meg, opplever ca. 2 -3 grader kaldere enn hva jeg ellers ville forventet
Kanskje det funker bedre for meg siden jeg ikke har så mye i dunken eller at t-skjorta er mer tilpasset beholder eller no
 
Hum, men burde ikke temperaturen i ølet vært 2 -3 grader varmere en romtemperatur?
Det funker ihvertfall for meg, opplever ca. 2 -3 grader kaldere enn hva jeg ellers ville forventet
Kanskje det funker bedre for meg siden jeg ikke har så mye i dunken eller at t-skjorta er mer tilpasset beholder eller no
Undergjæra øl produserer mindre varme, og jeg opplever ikke at det er noen forskjell på romtemperatur og temperatur i ølet når jeg gjærer pils - i alle fall er ikke forskjellen stor, om det er noen. At det er en form for ekstra kjøleeffekt fordi jeg alltid har dunken stående på kjellergulvet, er kanskje også tenkelig.

Nå satte jeg akkurat en best bitter på samme sted. Den får ikke påkledning, og så er det jo interessant å se om den stiger over de 14 gradene. Jeg vil tru den blir liggende en grad eller to over. (Bruker skotsk gjær - imperials A31 Tartan - og den fikser greit en sånn temperatur. Og den er gjerne er del livligere enn pilsgjær.)
 
Jeg vet ihvertfall at det funker. Når vannet fordamper stjeler det energi fra omgivelsene og kjøler ølet ned, men effekten kan nok variere fra situasjon til situasjon
Det som hadde hjulpet veldig var om du plasserte en vifte som blåste mot øllet. Jo tørrere og mer "luftig" det er jo større effekt
Det er også fordelaktig å ha noe som leder fuktigheten ut som en form for ventilasjon
 
Jeg vet ihvertfall at det funker. Når vannet fordamper stjeler det energi fra omgivelsene og kjøler ølet ned, men effekten kan nok variere fra fr situasjon til situasjon
Det som hadde hjulpet veldig var om du plasserte en vifte som blåste mot øllet. Jo tørrere og mer "luftig" det er jo større effekt
Det er også viktig å ha noe som leder fuktigheten ut som en form for ventilasjon
Fuktighet kan være et stikkord. Om den kjelleren ikke er direkte fuktig, så er den ikke helt tørr, heller - og det er dårlig med ventilasjon.
 
Fuktighet kan være et stikkord. Om den kjelleren ikke er direkte fuktig, så er den ikke helt tørr, heller - og det er dårlig med ventilasjon.
Det som er det viktige når man bruker det prinsippet til kjøling er ikke at det som skal holdes kaldt er vått, det er at det er i kontakt med noe som tørker. (Tenk på hvordan huden føles etter å ha blitt vasket med sprit). Prinsippet er det samme som en dampkondensator, bare motsatt vei.
 
Det som er det viktige når man bruker det prinsippet til kjøling er ikke at det som skal holdes kaldt er vått, det er at det er i kontakt med noe som tørker. (Tenk på hvordan huden føles etter å ha blitt vasket med sprit). Prinsippet er det samme som en dampkondensator, bare motsatt vei.
Så med sprit i stedet for vann på tøyet vil avlkjølingen bli større?
 
Så med sprit i stedet for vann på tøyet vil avlkjølingen bli større?
Ikke sikkert den ville blitt større, men det ville gått fortere å få temperaturen ned og det kunne fungert bedre i en kjølig og fuktig kjeller. (Om det ville lønt seg mot et kjøleskap er en annen sak...)

Har ikke sånne tall i hodet, men i følge https://snl.no/fordampingsvarme, kan jeg se at kjøleeffekten av 18 gram vann er litt mer enn kjøleeffekten av 36 gram etanol. Når man kjenner bedre at sprit kjøler huden enn at vann gjør det, skyldes det at spriten fordamper raskere fordi kokepunktet er lavere.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp