Deilige bilder!!!

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Fuktighet kan være et stikkord. Om den kjelleren ikke er direkte fuktig, så er den ikke helt tørr, heller - og det er dårlig med ventilasjon.
Det som er det viktige når man bruker det prinsippet til kjøling er ikke at det som skal holdes kaldt er vått, det er at det er i kontakt med noe som tørker. (Tenk på hvordan huden føles etter å ha blitt vasket med sprit). Prinsippet er det samme som en dampkondensator, bare motsatt vei.

Amarillo

Norbrygg-medlem
Det som er det viktige når man bruker det prinsippet til kjøling er ikke at det som skal holdes kaldt er vått, det er at det er i kontakt med noe som tørker. (Tenk på hvordan huden føles etter å ha blitt vasket med sprit). Prinsippet er det samme som en dampkondensator, bare motsatt vei.
Så med sprit i stedet for vann på tøyet vil avlkjølingen bli større?

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Så med sprit i stedet for vann på tøyet vil avlkjølingen bli større?
Ikke sikkert den ville blitt større, men det ville gått fortere å få temperaturen ned og det kunne fungert bedre i en kjølig og fuktig kjeller. (Om det ville lønt seg mot et kjøleskap er en annen sak...)

Har ikke sånne tall i hodet, men i følge https://snl.no/fordampingsvarme, kan jeg se at kjøleeffekten av 18 gram vann er litt mer enn kjøleeffekten av 36 gram etanol. Når man kjenner bedre at sprit kjøler huden enn at vann gjør det, skyldes det at spriten fordamper raskere fordi kokepunktet er lavere.

Sist redigert:

loebrygg

Norbrygg-medlem
Var og leverte øl til Oslo mesterskapet i dag og kom på at jeg like gjerne kunne stikke innom Aker Brygge å plukke opp bestillingen min
Kom hjem med litt fler enn de 6 jeg bestilte

Ble mest norsk denne gang, og et par britiske og fra kontinentet
og meget dyr japaner -og det er jo greit

_DSC4118.jpg
_DSC4121.jpg
_DSC4124.jpg

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Sist redigert:

Bjørnar E

Norbrygg-medlem
Var og leverte øl til Oslo mesterskapet i dag og kom på at jeg like gjerne kunne stikke innom Aker Brygge å plukke opp bestillingen min
Kom hjem med litt fler enn de 6 jeg bestilte

Ble mest norsk denne gang, og et par britiske og fra kontinentet
og meget dyr japaner -og det er jo greit

Vis vedlegget 58706
Vis vedlegget 58707
Vis vedlegget 58705
Helt normalt at det blir med hjem mer når en er på polet,og håper det vil smake

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Presset 16 kg epler i dag, 7.5 liter juice - relativt normalt utbytte. Fortsatt litt fukt i presseresten, men det meste av smak er borte, så ikke mye poeng i å få ut mye mer (omtrent som siste runder med skyllevann etter mesken, både smak og SG-måling viser at det er ikke mye mer enn litt farge å hente.)

Korreksjon, etter å ha tappet over, ser jeg at det er drøyt 8 liter, så dette ble bra :cool:

(Dette blir frosset som juice, ikke laget cider av)
PXL_20221004_135426613.jpgPXL_20221004_135429304.jpgPXL_20221004_135454691.jpg

Sist redigert:
Topp