Deilige bilder!!!

Var og leverte øl til Oslo mesterskapet i dag og kom på at jeg like gjerne kunne stikke innom Aker Brygge å plukke opp bestillingen min
Kom hjem med litt fler enn de 6 jeg bestilte

Ble mest norsk denne gang, og et par britiske og fra kontinentet
og meget dyr japaner -og det er jo greit

_DSC4118.jpg
_DSC4121.jpg
_DSC4124.jpg
 
Sist redigert:
Var og leverte øl til Oslo mesterskapet i dag og kom på at jeg like gjerne kunne stikke innom Aker Brygge å plukke opp bestillingen min
Kom hjem med litt fler enn de 6 jeg bestilte

Ble mest norsk denne gang, og et par britiske og fra kontinentet
og meget dyr japaner -og det er jo greit

Vis vedlegget 58706
Vis vedlegget 58707
Vis vedlegget 58705
Helt normalt at det blir med hjem mer når en er på polet,og håper det vil smake
 
Presset 16 kg epler i dag, 7.5 liter juice - relativt normalt utbytte. Fortsatt litt fukt i presseresten, men det meste av smak er borte, så ikke mye poeng i å få ut mye mer (omtrent som siste runder med skyllevann etter mesken, både smak og SG-måling viser at det er ikke mye mer enn litt farge å hente.)

Korreksjon, etter å ha tappet over, ser jeg at det er drøyt 8 liter, så dette ble bra :cool:

(Dette blir frosset som juice, ikke laget cider av)
PXL_20221004_135426613.jpgPXL_20221004_135429304.jpgPXL_20221004_135454691.jpg
 
Sist redigert:
Endelig klar for høstens (første) brygging. Stor starter med WLP833 snurrer på nye bryggebenker. Har benk på to sider, nå dekket med rustfritt stål.

Vis vedlegget 58950 Kjekt å ha en god kollega som er blikkenslagermester. Det blir forøvrig juleøl/julebordsøl.
Oj - det så rimelig strøkent ut. Og hvis nå ølet blir tilsvarende mye bedre, også ..... ;).

Liker ideen med starter i bøtte, men hvorfor har du gjærlås på den? For å sjekke om det fremdeles skjer noe nedi der? Det er absolutt en idé
 
Oj - det så rimelig strøkent ut. Og hvis nå ølet blir tilsvarende mye bedre, også ..... ;).

Liker ideen med starter i bøtte, men hvorfor har du gjærlås på den? For å sjekke om det fremdeles skjer noe nedi der? Det er absolutt en i:)
Oj - det så rimelig strøkent ut. Og hvis nå ølet blir tilsvarende mye bedre, også ..... ;).

Liker ideen med starter i bøtte, men hvorfor har du gjærlås på den? For å sjekke om det fremdeles skjer noe nedi der? Det er absolutt en idé
:) Lokket liger helt løst på. Lokket har hull til gjærlås, og den eneste funksjonen til gjærlåsen er tetting av dette hullet. Jeg har for øvrig begynt å lage startere ved å koke opp en liten kjele med vann og DME, og deretter vanne dette ut til en OG på ca. 1040. Mye enklere og raskere enn å kjøle hele volumet etter oppkok, spesielt når starteren er på 8 liter.............. (du kjenner jo meg og gjærmengder :) )
 
- sinnssyke, mener du;)?

Det med kjølinga er en tålmodighetsprøve, ja. Ingen dum ide det der. (Jeg har et lager av startervørter i fryser'n, så med den har jeg nærmest det motsatte problemet:). Jeg koker altså opp litt vann i stedet.)
 
Tilbake
Topp