Deilige bilder!!!

Ja, denne typen som koster en 50-lapp i Australia og tåler 4 bar:

Fin å ha noen sånne i en kjøleboks full av is og med tappekraner på utsiden, billig keezer... :)
Ja det er e enig i,men en får håpe at de ikke er som petflasker som ikke er tett over tid og slipper inn luft.E lot noen stå lenge og det var bare å slå ut ølet men det var flere år
 
Ja det er e enig i,men en får håpe at de ikke er som petflasker som ikke er tett over tid og slipper inn luft.E lot noen stå lenge og det var bare å slå ut ølet men det var flere år
PET (klar plast) skal være ganske diffusjonstett. PP og PE (opaque plast) derimot … (tror HDPE er bedre, men litt usikker).
Glass og stål er selvsagt det beste.
Ønsker man litt oksydering av alkohol (eddik) og malt (sherrysmak) er uklare plastdunker nyttige. Bruker selv dette etter eikefatlagring.
 
PET (klar plast) skal være ganske diffusjonstett. PP og PE (opaque plast) derimot … (tror HDPE er bedre, men litt usikker).
Glass og stål er selvsagt det beste.
Ønsker man litt oksydering av alkohol (eddik) og malt (sherrysmak) er uklare plastdunker nyttige. Bruker selv dette etter eikefatlagring.
Det stemmer nok det du skriver.De flaska e har kommer fra bryggselv og ølet e prata om var kølsch og pils og var brygga i 18 eller 19 og i juni i år slo e ut de flaska og var rød/rosa på farge og stinka så fælt at det var neste som e ville spy da e tok dem ute på trappa her
 
Det stemmer nok det du skriver.De flaska e har kommer fra bryggselv og ølet e prata om var kølsch og pils og var brygga i 18 eller 19 og i juni i år slo e ut de flaska og var rød/rosa på farge og stinka så fælt at det var neste som e ville spy da e tok dem ute på trappa her
Min erfaring med Kölsch er et det blir dårlig etter ca 1/2 år - har hørt flere andre nevne det samme (på bla podcaster).
Men siden dette er en tråd for deilige bilder, prøver jeg å lirke sporet i den retningen, og inkluderer ett (deilig?) bilde:
Min nyinnkjøpte dedikerte PET Brett tank, (Ølbrygging.no, kr200), med onsdagens turbid mash:
78EE0708-51FC-4AF4-9BD9-47F0824178B4.jpg
 
Min erfaring med Kölsch er et det blir dårlig etter ca 1/2 år - har hørt flere andre nevne det samme (på bla podcaster).
Men siden dette er en tråd for deilige bilder, prøver jeg å lirke sporet i den retningen, og inkluderer ett (deilig?) bilde:
Min nyinnkjøpte dedikerte PET Brett tank, (Ølbrygging.no, kr200), med onsdagens turbid mash:
Vis vedlegget 58028
¨På fat har e hatt den opp mott 6-8 månder uten at e klaga
 
Min erfaring med Kölsch er et det blir dårlig etter ca 1/2 år - har hørt flere andre nevne det samme (på bla podcaster).
Men siden dette er en tråd for deilige bilder, prøver jeg å lirke sporet i den retningen, og inkluderer ett (deilig?) bilde:
Min nyinnkjøpte dedikerte PET Brett tank, (Ølbrygging.no, kr200), med onsdagens turbid mash:
Vis vedlegget 58028
Det lokket virker som en god ide. Men når de skulle utstyre den med kran, er da det der ei klønete plassering? Jeg har montert mine - den gamle modellen hadde ikke kran - over "skjøten" mellom bunn og side. Da står tappen loddrett, og med god avstand til underlaget.

Stemmer instruksen for montering av literskalaen nå? På mine ville det blitt feil om jeg hadde montert skalaen etter den.

Mener forøvrig at kølschen holder noe lenger enn et halvår - i kjøleskap, i alle fall. Opp mot et år, kanskje? Men det er klart; vi snakker om en kurve, så om du mener at den begynner å helle svakt nedover etter et halvår, kan det stemme med mine erfaringer. (Nå fikk min rundt 20 poeng i OM da den var på sitt presumptivt beste, så jeg tør ikke tenke på hva den ville blitt vurdert til etter 7-8 måneder :eek: :p.)
 
Sist redigert:
Jeg lurte også på den der, men er krana greit plassert og 200,-, jeg ser 399,-
Og det lokket ser litt teit ut..?
 
Det lokket virker som en god ide. Men når de skulle utstyre den med kran, er da det der ei klønete plassering? Jeg har montert mine - den gamle modellen hadde ikke kran - over "skjøten" mellom bunn og side. Da står tappen loddrett, og med god avstand til underlaget.

Stemmer instruksen for montering av literskalaen nå? På mine ville det blitt feil om jeg hadde montert skalaen etter den.

Mener forøvrig at kølschen holder noe lenger enn et halvår - i kjøleskap, i alle fall. Opp mot et år, kanskje? Men det er klart; vi snakker om en kurve, så om du mener at den begynner å helle svakt nedover etter et halvår, kan det stemme med mine erfaringer. (Nå fikk min rundt 20 poeng i OM da den var på sitt presumptivt beste, så jeg tør ikke tenke på hva den ville blitt vurdert til etter 7-8 måneder :eek: :p.)
Det er min klønete plassering :p Den kommer ikke med kran som standard, jeg drilla hull (litt lavt). Bomma litt på denne. Har en «vin- og cider-tank» med bedre plassering. Men det funker - må bare la den stå mot en kant. Jeg synes hevert er såpass kløn at jeg heller la inn kran.

Jeg har ikke kontrollert om literskala stenner, (har ikke fylt på vann fra mål).

Dette med holdbarhet på Kölsch er erfaringer (personlig) fra en ganske liten «samlesize»; 2 av mine 4 kölsch drakk jeg raskt, 2 ble stående lenge, og da utviklet de en kjip (gråaktig) farge, og fenolsk smak. Samme skjedde med en Kölsch en kompis brygget. Jeg trodde der lenge var infeksjon, men påfallende at jeg ikke har hatt infeksjon i andre øl. Jeg har flere lagerøl nå som er lagret leeenge, (feks en Helles som er 429 dager), men fortsatt knallgode, (har endel altbier på flaske som er 705 d - fortsatt fin).
Så hørte jeg det ble nevnt i en podcast (tror det var Brülosophy) i vår(?) at dette med Kölsch sin begrensede holdbarhet ble nevn. De hadde heller ikke noen forklaring, men mente bestemt at det var en tendens.
Det er jo litt snodig at det skal være slik, må jo nesten være noe med gjæren.
Kan det være noe som gjør en mer utsatt for oksydering? Eller at gjæren får ett «second life», som fenolspyende drittsekk som korrumperer øl etter laaang dvale :p
Jeg skal ikke påstå bastant at det er slik, men jeg har værtfall denne erfaringen, og det har også andre.
 
Sist redigert:
Så det var verken kran eller hull?
Nope. Kjøpt separat.

De “fleste” selger dem for 400kr, (bortsett fra Grandado.no som selger de på tilbud for kr 2.499 :rolleyes:). Ølbrygging.no skulle tømme lageret for det gamle modellen som kegland trekker, men pga så mange bestillinger sende de ut endel av de nye også. Det er jo en teipa eske, tror neppe folka på ølbrygging åpner eskene, tar ut en kran, og taper igjen. Mao: de kommer uten kran.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp