Deilige bilder!!!

Det er min klønete plassering :p Den kommer ikke med kran som standard, jeg drilla hull (litt lavt). Bomma litt på denne. Har en «vin- og cider-tank» med bedre plassering. Men det funker - må bare la den stå mot en kant. Jeg synes hevert er såpass kløn at jeg heller la inn kran.

Jeg har ikke kontrollert om literskala stenner, (har ikke fylt på vann fra mål).

Dette med holdbarhet på Kölsch er erfaringer (personlig) fra en ganske liten «samlesize»; 2 av mine 4 kölsch drakk jeg raskt, 2 ble stående lenge, og da utviklet de en kjip (gråaktig) farge, og fenolsk smak. Samme skjedde med en Kölsch en kompis brygget. Jeg trodde der lenge var infeksjon, men påfallende at jeg ikke har hatt infeksjon i andre øl. Jeg har flere lagerøl nå som er lagret leeenge, (feks en Helles som er 429 dager), men fortsatt knallgode, (har endel altbier på flaske som er 705 d - fortsatt fin).
Så hørte jeg det ble nevnt i en podcast (tror det var Brülosophy) i vår(?) at dette med Kölsch sin begrensede holdbarhet ble nevn. De hadde heller ikke noen forklaring, men mente bestemt at det var en tendens.
Det er jo litt snodig at det skal være slik, må jo nesten være noe med gjæren.
Kan det være noe som gjør en mer utsatt for oksydering? Eller at gjæren får ett «second life», som fenolspyende drittsekk som korrumperer øl etter laaang dvale :p
Jeg skal ikke påstå bastant at det er slik, men jeg har værtfall denne erfaringen, og det har også andre.
Ølbrygging viser nå bare bilde av flatbottom med kran, og den er montert slik din er, ser det ut som.

Jeg har brukt kølschgjær fra både Whitelabs, Wyeast, Imperial og Lallemande, og ingen av dem har produsert de virkningene du har opplevd. (Men jeg foretrekker klart de ølene jeg har fått med wlp029.)

Jeg mener holdbarheta er omtrent som for pils.

... Ølbrygging.no skulle tømme lageret for det gamle modellen som kegland trekker, men pga så mange bestillinger sende de ut endel av de nye også. Det er jo en teipa eske, tror neppe folka på ølbrygging åpner eskene, tar ut en kran, og taper igjen. Mao: de kommer uten kran.

Er det noen annen forskjell på gammel og ny modell enn lokket)? Hvorfor trekker de den gamle modellen?
 
Ser ut som modellen med hull har det litt høyere
men det er vel ikke så vanskelig å bore hull selv, hva bruker dere?
1659945470891.png
 
OK, den kommer med et lokk som ikke kan trykksettes. Ser den. Men det nye lokket gjør den langt mindre praktisk. Det er kjekt å ikke måtte ta av hele lokket om du skal ha noe nedi, som f.eks. humle, gjærnæring eller sukkerlake.
Det nye lokket er sjølsagt en forbedring på den måten du nå kan løfte dunken - metallhåndtakene som du kunne kjøpe i tillegg til den gamle, var både klønete og urimelig dyre. Men jeg har fiksa et eget håndtak som funker greit til den gamle, og vil absolutt ikke bytte ut de gamle lokkene med dette nye.
 
Macro-humle
lenge siden jeg har tatt på macrolinsa nå
Kan komme nærmere og, hvis jeg tør.. :D
30 mm, så er ikke akkurat no teleobjektiv
 

Vedlegg

  • _DSC3102.jpg
    _DSC3102.jpg
    750,2 KB · Sett: 20
  • _DSC3103.jpg
    _DSC3103.jpg
    847,5 KB · Sett: 19
  • _DSC3107.jpg
    _DSC3107.jpg
    516,5 KB · Sett: 18
  • _DSC3111.jpg
    _DSC3111.jpg
    531,7 KB · Sett: 17
  • _DSC3110.jpg
    _DSC3110.jpg
    530,2 KB · Sett: 17
  • _DSC3108.jpg
    _DSC3108.jpg
    566,1 KB · Sett: 17
  • _DSC3113.jpg
    _DSC3113.jpg
    564,2 KB · Sett: 24
  • DSC03089.jpg
    DSC03089.jpg
    796,6 KB · Sett: 24
  • DSC03092.jpg
    DSC03092.jpg
    831,2 KB · Sett: 24
Det ble litt brygging i sommer. Alt er på flasker og det meste drikkeklart. Denne gang er jeg mer fornøyd med design enn ølene.

IMG_20220902_192203.jpg

Noen som likevel er klare for et bytte?

Prøver å bruke lokale ord og utrykk i navnene. Finner stort sett bilder på nettet som får en makeover og en tegneserieprosess i Photoshop.

La meg presentere:
Han sko sjemmast - Anti Imperial Stout.
Blir vel feil å kalle den anti imperial siden den er 11%. Men er egentlig en RIS, men vil ikke bruke det navnet. Putin i kledlige pride farge og en liten passende Hitler bart i pride-farger. Fortsatt litt lite futt i karbonering, men det kommer vel. Virker veldig, veldig lovende, lar den stå til jul, minst.
IMG_20220902_192509.jpg


Tatlevatn - Imperial Kaffe Stout.
Samme øl som Han sko sjemmast, med kaffe, en dæsj konjakk, vanilje og litt muskovadosukker, 12,5%. Trengte fortsatt karbonering når jeg testet. Her var kaffen fortsatt for dominerende, kjente ikke så mye til konjakk og vanilje enda. Får også stå til jul, minst.
IMG_20220902_192239.jpg

Kryss å krakje - Belgisk Pale Ale?
Britisk grist, amerikansk humle og belgisk gjær, egentlig laget for Bjorleik. Jeg får tidvis såpeaktigsmak av noen øl. Lucky Jack er en av disse. KåK har denne smaken . Et par har gitt godkjenning, stoler ikke på smaksløkene deres. Venter på mer trenede ganer skal si noe. For meg er den helt mislykket.
Untappd 2/5
IMG_20220902_192325.jpg


Snaisen - Amerikansk Blonde
Monroe humle som ikke gir meg så mye. Jordaktig med litt sitrus preg. Litt kjedelig. Kjøper neppe mer av Monroe, om den ikke skulle dukke opp til en veldig fordelaktig pris.
Untappd 3/5
IMG_20220902_192344.jpg

Sørante - New Zealand IPA
Klassisk karamellrik grist. Humlerester primært fra NZ. Anonymt humlepreg. Savner mer friskhet, fruktighet og sødme. Veldig høy utgjæring fra US-05 87%. Et lite alkoholstikk, pleier dette å dempe seg med tida?
Untappd 2.75/5
IMG_20220902_192309.jpg

Glasstårn - Saison
Skyhøy utgjæring, likevel oppleves ølet til å ha en fin sødme og mykhet. Estere med en touch av tyggegummi? Litt krydder.
Untappd 3.75/5
IMG_20220902_192434.jpg
 
Tilbake
Topp