Deilige bilder!!!

Endelig fikk jeg overført 5 literen med Birger Eriksen som har stått med saison-gjær siden i vår, til fat for karbonering.
Inspirasjon fra @Mc.

5c5c8337a63a4930e87c326a740c31bf.jpg


Så får vi se hvor lang tid det tar før det kommer på flaske da...

.
Gleder meg til å høre hvordan den blir. Hvilken gjær brukte du?
 
Nissen smiler med god grunn...!
Digg at disse er tilgengelig igjen på polet.
En tenker liksom at det må være en doppelbock, men så leser en "Fresh Hop IPA". Ser det som overflødig å vente på en eventuell anbefaling når antallet mer eller mindre taler for seg selv - så jeg får se om jeg plukker med meg et par av disse neste gang jeg er på polet. Etter å ha lest NØ-manifestet til Jikiun så fikk jeg en fornyet tro på IPAen, etter fullstendig å ha avskrevet den for rundt ti år siden.
 
Nissen har vært på besøk. Ubegripelig at jeg ikke har gått over til boks tidligere. Kanskje fordi det nylig er blitt tillatt i konkurranser?

Edit: boksen på det siste bildet køddet jeg til. Maskinen var helt uskyldig. Gikk forøvrig rett på en høyt karbonert Wit, uten testing, lese bruksanvisning og den type tull. Kun sett en video på YouTube på forhånd. B80EE3A6-DEF8-4195-9167-1217AF674980.jpeg414E303F-1654-43C2-A7B6-2963FA1BAE50.jpegB1AB42DC-E617-4882-929C-5516771327E7.jpeg
 
Sist redigert:
Nissen har vært på besøk. Ubegripelig at jeg ikke har gått over til boks tidligere. Kanskje fordi det nylig er blitt tillatt i konkurranser?

Edit: boksen på det siste bildet køddet jeg til. Maskinen var helt uskyldig. Gikk forøvrig rett på en høyt karbonert Wit, uten testing, lese bruksanvisning og den type tull. Kun sett en video på YouTube på forhånd. Vis vedlegget 48593Vis vedlegget 48594Vis vedlegget 48595
Godt valg, SL1 er en helt rå maskin :)
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Fortynner du til ca 1.030 før du bruker det til starter, du må vel koke før bruk?
Fortynner til 1.040. Og ja, dette må kokes, sjøl om det antakelig ville gå greit uten. Jeg oppbevarer det i kjøleskap, og om det har foregått noe nedi der som utvikler gass, så kan du ikke unngå å merke det. (Men det jeg tapper direkte fra kjelen og fryser ned for å bruke til karboneringa, bruker jeg uten å koke det.)
 
Fortynner til 1.040. Og ja, dette må kokes, sjøl om det antakelig ville gå greit uten. Jeg oppbevarer det i kjøleskap, og om det har foregått noe nedi der som utvikler gass, så kan du ikke unngå å merke det. (Men det jeg tapper direkte fra kjelen og fryser ned for å bruke til karboneringa, bruker jeg uten å koke det.)
Har du ikke tatt det ut etter kok? Jeg kokte aldri, bare starsannet beholderne, til karboneringsvørter.
 
Hvor mye 1.040 karboneringsvørter bruker du per liter øl?
Det var en glipp der; jeg skulle skrevet startervørter. Karboneringsvørteren gjør jeg ikke noe med, den skal jeg jo bruke til det ølet jeg har tatt den fra, og det er et poeng at den har samme OG og samme gjærbarhet. Jeg sjekker alltid med denne kalkulatoren hvor mye jeg trenger. Men når jeg brygger en 26-liters batch (26 liter til gjæring), tapper jeg opp 2 liter, og som regel bruker jeg det meste av det. Jeg karbonerer forøvrig sjelden til mer 2,2 volumes. Kommer OG over 1.060, trengs det etter hvert mindre vørter.

Skulle jeg karbonert med 1.040-vørter, ville jeg nok noen ganger trengt mer enn 2 liter. Jeg vil anta at jeg hadde trengt 1 dl til hver liter om det dreide seg om en pils med OG 1.048. Men kalkulatoren kan regne det nøyaktig, så sjekk med den.
 
Tilbake
Topp